Ja, hur litet kan man göra ett rum, ett sovrum. Alltså så att man kan vara där utan att krypa in med huvudet, och ut med fötterna.
 
8) ~ 7 m², då får du plats med en garderob också. ;)
 
Det beror väl på, vem, ålder, hur mycket man är där och vad man tänkt sig för möblering... 8 kvm?
 
Nä kom igen nu, min 10 kvm bör det vara. Vi lever väl inte på 1890-talet heller?
 
kalleanka70 skrev:
Nä kom igen nu, min 10 kvm bör det  vara. Vi lever väl inte på 1890-talet heller?
faktum är att storleken på rummen har börjat krympa ganska mycket eftersom folk ofta upptäcker att man måste betala för storleken. (Både vid byggandet och driften.) En "normal" 3:a är idag kring 70m2, medan den på 80-talet låg på kring 80m2. ;)

Vem ska ha sovrummet och hur använder denne person rummet?
 
Ja, det fråga om två rum som skall placeras på vinden. Åt två barn sedan tonåring sedan mammasjuk 22 åring...

Åt barn att växa och leva i tills de flyttar ut. Jag har faktiskt varit liten själv, me då hade jag ganska stort rum. Så jag vet inte hur det är om rummet skulle varit för litet, å andra sidan hade jag kompisar med mycket mindre rum än mig och det gick ju. Inte vet jag hur jag velade ha det heller, och jag kommer inte ihåg om jag accepterat ett mindre. Man har varit liten men någonstanns så förnekar man det.

Det är svårt, fler tips och så.
 
Jag tycker att det beror en hel del på om man på samma vind har möjlighet att utanför själva sovutrymmet ordna tex. ett "allrum". Har man en sån yta så kan ju barnen, även om dom är större, ha kompisar hemma hos sig utan att alla ska sitta på sängen eller på golvet, de kan dessutom där ha ett gemensamhetsutrymme för TV-tittning, musiklyssnande, datoranvändning, studier, klädkammare mm.
Ska alla dessa aktiviteter och medföljande utrustning också rymmas i "sovkabyssen" så blir nog 7-8 m2 väldigt trångt ;)
Kan man bara lösa "vakentiden" i ett gemensamt utrymme för båda barnen och medföljande kompisar så kan ju själva "sovtiden" tillbringas i ett tämligen litet rum, huvudsaken att det går att göra avskilt, har plats för tex. liten byrå el. smal garderob för förvaring av "innersta" klädplaggen samt att man helst kan få in en 120 cm bred säng så småningom ::)
Som extra plus kan man väl räkna att man kanske ( ;)) kan lyckas med att få dem och samsas om en TV, stereo osv.

//Christina.

EDIT: Man önskar ju att man skulle kunna tillgodose hyfsade krav på utrymme och inte minst möjlighet till avskildhet så att dom kan tänka sig att tillbringa åtminstone viss del ;) av den vakna tiden hemma och gärna i kompisars sällskap, naivt kanske men värt ett försök/DS.
 
7-8 m2 räcker väl, men gissar att om Ni vill att barnen ska vara hemma under tonårstiden så är det bra om man har lite rymligare. Skulle nog satsa på minst 12-14 m2 (om det går).
 
Det här med ett allrum låter bra. Det går att få två skapliga rum och ett lite mindre allrum än vad jag tänkt.

Det blir i såfall 2 rum, ett åt varje gavel och ett gemensamt utrymme där trappan kommer upp i vinden. Då får de ett eget plan att vara på. Fast det är toan som kanske ryker.

Jag hade några tankar på 2 rum på ena gaveln och ett ganska stort allrum (åt mig ;D) Men vid närmare eftertönksamhet så säger nog samvetet annat i längden, det är ju bra om de trivs att vara hemma också med kompisar.


Det här är från ritningarna från Elementhus, fast de som byggde huset kostade aldrig på detta. Men man får en överblick över vinden.
http://www.zazozora.com/anders/ror/vindsplan.jpg
 
charta77 skrev:
Då får de ett eget plan att vara på. Fast det är toan som kanske ryker.
För att det nu inte ska bli alldeles föör enkelt ;) så tycker jag att du ska fundera noga på om du inte kan disponera övervåningen så att du kan behålla toan och försök absolut få in en dusch också, låter kanske ogörligt men behöver inte vara det om du använder utrymmet i toan på lite annorlunda sätt och möjligen isf. minskar på klädkammarstorleken alt. låter toan få klädkammarens plats, skippar klk och planerar in garderob även i det andra gavelrummet.
Med två tonåringar så blir det nästan hopplöst för de vuxna att någonsin komma in i badrummet om det bara finns den enda duschen ::), speciellt om man har flickor och särskilt på morgonen blir det lätt stressigt :p
Vi har väldigt lika förutsättningar som ni och har inrett vår över/vindsvåning på liknande sätt med tanke på att våra två flickor ska kunna disponera den när de blir större, men det står inga mått på din ritning så det är lite svårt att råda mer exakt.

//Christina.

PS: Var inte rädd för snedställda väggar när du ska planera vindsutrymmet, man kan få in mer än man tror (utan att för den skull göra det allt för plottrigt) om man använder varje cm med "baktanke" och vindsrum blir faktiskt inte till sin nackdel även om de inte är perfekt kvadratiska el. rektangulära ;)/DS.
 
Vilka enorma rum era barn har/får!! Tur att mina barn inte sett det... De har 10 kvm var, exakt annars är det ju orättvist... väldigt viktigt, jag lovar! ;D Två av dem har loftsängar det frigör golvet. Där under har de en soffa, så man kan säga att de har ett allrum med TV, dator mm och ett sovloft. Fungerar pefekt, men nu är mina barn inte små längre utan 11, 14 och 16... Och man får som någon skrev vara glad om man ser dem överhuvudtaget (14-åringen har jag inte sett sen måndagsmorse... bara pratat med på mobil)! Sen kan man ju undra om ytan spelar någon som helst roll när 4-5 tonåringar kan tränga in sig i mitt kontor på 2,8 kvm, dra igen skjutdörren och spela dator i timmar. Gasmask på när man öppnar den dörren ;D
 
Situationen förändras under livets gång. Ungar har man till låns - fortare än man anar dunstar de (och kräver att rummet ska stå orört för korta besök 8)). Tänker man bo kvar i huset när barnen dunstat? Eller vill man flytta? Är man inte flyttvan kanske det är vettigt att inte bygga alltför stort.

Generellt sett klarar barnen av väldigt små rum under förutsättning att de får frihet i sitt krypin och kan stänga sin dörr. Det är ju trevligt om de kan umgås med kompisarna i gemensamma utrymmen i huset förstås ...

Mina barn (tiden från 4 till 20 år) har haft 8 kvm golvyta samt inbyggda sovalkover och inbyggd garderob (snedtak i gammalt hus) vilket givit dem motsvarande 12 kvm. De har utnyttjat rummen väldigt lite bortsett från sömn. Läxläsning & umgänge med kompisar har skett i matsalen/allrummet. Huset är litet (117 kvm) och det har inte hindrat att det under många år var ganska crowded ... ;)

 
Mmm, för mig ligger detta en bit fram i tiden, men jag tänker börja med lite småsaker pö om pö, just och den närmsta tiden, eller året, så är det mest funderingar och tankar. Dels är den ritning som jag hittade från leverantören av huset ett bra förslag, men samtidigt så tänkte jag en kort tanke att jag skall ha två sovrum i gaveln på huset och resten ett gemensamt vardagsrum. Men de rummen blir lite för små och avlånga för att det skall funka tror jag

Om man gör rummen lite mindre, båda åt gavlarna, och trapphallen lite större så får man plats med en mindre soffgrupp, bord och bokhylla. Vi har två toaletter med dusch i ena och badkar i den andra. Så det känns lite lyxigt att göra ett tredje.

Tack för svar och tankar, jag kommer säkert att återkomma i detta ämne.
 
Mina tre barn har varsitt rum på 7 kvm. Grymt trångt, vill jag lova! Faktiskt en anledning till att jag vill flytta härifrån... De har varsitt skrivbord (rätt stort) utmed en kortsida, två Billy-bokhyllor vardera utmed ena långväggen och en säng var utmed den andra långväggen. Sista kortsidan upptas av sänggaveln och dörren. Jag blir tokig på att vi inte får plats med deras kläder och prylar. :(
 
Totte_S
Våra grabbar (6 och 3,5, halvan är viktigt :) delar på en gavel på övervåningen, och får rum på ca 11-12m2 +inbyggda garderober. Utanför deras rum finns ett allrum på knappt 20m2 med tv etc. Gissa var deras saker finns och var de är när de är inne och leker? Just det, först fyller de golvet i sina rum, sedan allrummet. Sedan leker de överallt.
Mitt generella tips är att försöka få till både eget rum och allrumsfunktionen, kan man tänka sig att även i framtiden låta dem invadera allrummet själva eller med kompisar så är det bättre att låta det få vara rejält.
Dusch på övervåningen yes!
Små barn kan om de vill leka i hur små utrymmen som helst, tex inne i en standargarderob, ca 0.36 m2, samma gäller som vi sett tonåringar, fast de kräver tydligen uppemot 0,56 m2 per person ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.