A
Hur akut är denna fasaden att måla?
Kan man vänta till våren/sommaren?
Varför blir det sprickor i färgen?
 
  • Närbild på vitmålad trädörr med vertikala paneler och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trädörr med vertikala linjer och slitage. Krackelering i målarbetet syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
JohannaAC skrev:
Hur akut är denna fasaden att måla?
Kan man vänta till våren/sommaren?
Varför blir det sprickor i färgen?
 
  • Vit, strukturerad yta med tydlig trätextur. Vertikala linjer. Slitna kanter och skavanker. Inomhus eller närbild på dörrpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vänta till våren. Ser ut som klassisk akrylatfärg, tvätta med ammoniak, skrapa bort löst sittande färg och måla med grundfärg om trät blir synligt. Sedan på med 2 lager ny akrylatfärg.
 
Redigerat:
A
K Kane skrev:
Ja, vänta till våren. Ser ut som klassisk akrylatfärg, skrapa bort löst sittande färg och måla med grundfärg om trät blir synligt. Sedan på med 2 lager ny akrylatfärg.
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut.
 
A
JohannaAC skrev:
JohannaAC skrev:
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut.
JohannaAC skrev:
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut.
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut
JohannaAC skrev:
Det är väl inget som tar skada så snabbt om det är så under höst och vinter?
JohannaAC skrev:
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut.
 
JohannaAC skrev:
Förra ägaren av huset målade det ganska nyligen, några år sedan. Men kan det bero på att de gjorde ett slarvigt underarbete? Resten ser rätt fint ut det är några brädor som ser ut så här. Så jag kan ju göra de, orkar inte måla det som ser bra ut.
Sprickor kan komma några år efter ommålning, framför allt på södersidor. Jag brukar inte göra något åt dem. Har målat huset 2 ggr sedan jag köpte det, så ca 15 år mellan målningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.