Hej, vi funderar på att skaffa lilla Westbo Carl och undrar om det är någon som har några erfarenheter kring denna eller storebror Carl? Hittar väldigt lite videos/bilder eller allmänna recensioner om denna kamin.

Någon som har denna och vill dela med sig? Bilder eller video på när den eldas uppskattas. 👍

Den kommer stå i ett relativt litet rum på ca 17m² och kommer ha egen tilluftkanal (125mm spiro dragen ca 4m) dragen till kamin, tankar kring det?
Arean på hela våningsplanet är ca 70m² och lika stort på plan 2.

Det är inte tänkt som primär värmekälla men vi kommer elda varje dag under vintern. Huset kommer så småningom få FTX-ventilation och golvvärme på plan 1.
 
Modernt isolerat hus?
Övriga värmekällor nu?
Det ser ut att var fina spisar, men har inte heller hittat mycket på nätet om dessa.

För vår del blev vi med Jötul F500.
Den får stöd från en LLVP Mitzu Hero.
115kvm dåligt dragit timmerhus.
 
  • Gilla
Piranboll
  • Laddar…
Ödehuset Ödehuset skrev:
Hej, vi funderar på att skaffa lilla Westbo Carl och undrar om det är någon som har några erfarenheter kring denna eller storebror Carl? Hittar väldigt lite videos/bilder eller allmänna recensioner om denna kamin.

Någon som har denna och vill dela med sig? Bilder eller video på när den eldas uppskattas. 👍

Den kommer stå i ett relativt litet rum på ca 17m² och kommer ha egen tilluftkanal (125mm spiro dragen ca 4m) dragen till kamin, tankar kring det?
Arean på hela våningsplanet är ca 70m² och lika stort på plan 2.

Det är inte tänkt som primär värmekälla men vi kommer elda varje dag under vintern. Huset kommer så småningom få FTX-ventilation och golvvärme på plan 1.
Har ni installerat kaminen och vad är din upplevelse?

Vi satte in en i höstas och har eldat i snitt varannan dag. Problem med spjället nedtill började redan från början, då det inte riktigt gick att rubba när vi eldade (kunde alltså varken öppna eller stänga till det utan fick köra på samma öppning som det var inställt på när vi började elda). Nu efter ca 2 månader är det alldeles vågigt och har slagit sig ordentligt. Vi får plocka upp det för hand innan eldning och sen placera det i önskat läge.

Har ni haft samma problem?

Hälsningar Anna
 
Vi har inte köpt den ännu men det närmar sig och vi tror fortfarande det är den vi ska köpa. Det låter dock inte så bra med spjället som fastnar, är det något ni tagit på garanti? Hur är den annars på att ge värme? Får det plats några vedpinnar eller är det väldigt trångt?

Lägg gärna upp en video när ni tänder en brasa om du har möjlighet. ☺️
 
Ödehuset Ödehuset skrev:
Vi har inte köpt den ännu men det närmar sig och vi tror fortfarande det är den vi ska köpa. Det låter dock inte så bra med spjället som fastnar, är det något ni tagit på garanti? Hur är den annars på att ge värme? Får det plats några vedpinnar eller är det väldigt trångt?

Lägg gärna upp en video när ni tänder en brasa om du har möjlighet. ☺️
Vi ska kolla upp det på garantin. Stenarna inuti har även spruckit på flera ställen så även det ska vi kolla upp. Vi kompletterar med en liten fläkt som vi ställer ovanpå och tycker den ger bra med värme. Tack vare gjutjärnet så håller den värmen ett bra tag efteråt också.

Den är hyfsat hög och bredare än vad man tror inuti, vilket ger gott om plats för ved trots att kaminen upplevs som relativt liten. Ska filma nästa gång vi eldar så kan ni få det hela in action. ☺️
 
Vi har en Carl 120 sedan Mars i år. Har inte haft problem med den förutom att gummit på handtaget ramlat av. Ligger en ny knopp och väntar på kaminfirman.

Vet inte om det skiljer sig mycket mot 95an men gallret i botten på denna är för att sota ur spisen och är normalt stängd. Kan vara lite seg att öppna ibland. Men inte haft problem med den.

Den värmer riktigt bra i ett rum på 25 kvm.
Kaminen känns gedigen, ser bra ut och var i mitt tycke billig så är helnöjd.
Klassisk gjutjärnskamin med lågor synliga genom glas, på en skyddsmatta, bredvid en eldhandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N natten_ skrev:
Vi har en Carl 120 sedan Mars i år. Har inte haft problem med den förutom att gummit på handtaget ramlat av. Ligger en ny knopp och väntar på kaminfirman.

Vet inte om det skiljer sig mycket mot 95an men gallret i botten på denna är för att sota ur spisen och är normalt stängd. Kan vara lite seg att öppna ibland. Men inte haft problem med den.

Den värmer riktigt bra i ett rum på 25 kvm.
Kaminen känns gedigen, ser bra ut och var i mitt tycke billig så är helnöjd.
[bild]
Detta låter lite mer betryggande. Vi tror nog att Carl 120 blir lite stort för vårat rum på 17 kvm men Carl 95 bör ju fungera på samma sätt.

Håller med om att westbo kaminerna verkar väldigt prisvärda!
 
A Anna Folkesson1 skrev:
Vi ska kolla upp det på garantin. Stenarna inuti har även spruckit på flera ställen så även det ska vi kolla upp. Vi kompletterar med en liten fläkt som vi ställer ovanpå och tycker den ger bra med värme. Tack vare gjutjärnet så håller den värmen ett bra tag efteråt också.

Den är hyfsat hög och bredare än vad man tror inuti, vilket ger gott om plats för ved trots att kaminen upplevs som relativt liten. Ska filma nästa gång vi eldar så kan ni få det hela in action. ☺️Hur har de
A Anna Folkesson1 skrev:
Vi ska kolla upp det på garantin. Stenarna inuti har även spruckit på flera ställen så även det ska vi kolla upp. Vi kompletterar med en liten fläkt som vi ställer ovanpå och tycker den ger bra med värme. Tack vare gjutjärnet så håller den värmen ett bra tag efteråt också.

Den är hyfsat hög och bredare än vad man tror inuti, vilket ger gott om plats för ved trots att kaminen upplevs som relativt liten. Ska filma nästa gång vi eldar så kan ni få det hela in action. ☺️
Hur har det gått? Lyckats få någon film på den? Vore kul att se hur stor den är inuti och hur det ser ut när den tänds och brinner ☺️
 
  • Gilla
Anna Folkesson1
  • Laddar…
Vi har också en Carl 120. Funkar utmärkt. Eldas frekvent så här års och inget trasigt eller som inte funkar som det skall. Tog lite tid att bli kompis med den dock. För oss funkar det bäst att man öppnar asklådan lite när man tänder för att snabbt få fyr men annars inga problem alls. Förutom att gubbiknoppen till dörren lossnat så, verkar vara ett återkommande problem.
 
Ödehuset Ödehuset skrev:
Hur har det gått? Lyckats få någon film på den? Vore kul att se hur stor den är inuti och hur det ser ut när den tänds och brinner ☺️
Vi har varit bortresta men ska försöka komma ihåg att filma nästa gång vi tänder den. 😊
 
Ödehuset Ödehuset skrev:
Hur har det gått? Lyckats få någon film på den? Vore kul att se hur stor den är inuti och hur det ser ut när den tänds och brinner ☺️
Jag har också en Carl 95.
Man får in ganska bra med ved trots att den är liten.
Gummipluppen på spjället ovanför glasluckan har lossnat, vet faktiskt inte varför det är gummi på den, blir sinnessjukt varm även med gummi. Sedan så märker jag ingen skillnad oavsett vilket läge jag sätter det spjället i. Känns nästan som något är fel?

Jag har även problem med att det ryker in lite, men kan bero på att jag har en bakugn på bottenplan på samma kanal? Troligtvis inget fel på själva kaminen om inte ovan spjäll är boven? Kanske är stängt hela tiden?

Värmer hela min övervåning på 70m2 utan problem. Krävs dock lite luftcirkulation för att sprida värmen.

La in en liten film.
 
Vi har en Carl 120 sedan ett år tillbaka och är jättenöjda! Även om gummit har lossnat på vårt handtag också... Vi eldar i stort sett varje dag under kalla halvåret. Luckan får stå lite på glänt ett tag när jag tänder. Spjället i botten använder jag inte alls. Askan skrapar jag bara upp med en spade.
 
M Martin_A skrev:
Vi har en Carl 120 sedan ett år tillbaka och är jättenöjda! Även om gummit har lossnat på vårt handtag också... Vi eldar i stort sett varje dag under kalla halvåret. Luckan får stå lite på glänt ett tag när jag tänder. Spjället i botten använder jag inte alls. Askan skrapar jag bara upp med en spade.
Spjället i botten? Sitter det inget spjäll ovanför luckan på 120? Jag har inget spjäll i botten på 95an
 
Det sitter en asklåda undertill med ett vridbart galler i botten av eldstaden. Den använder jag inte alls som sagt. Sen finns det ett dragspjäll ovanför luckan också.
 
M Martin_A skrev:
Det sitter en asklåda undertill med ett vridbart galler i botten av eldstaden. Den använder jag inte alls som sagt. Sen finns det ett dragspjäll ovanför luckan också.
Ok, är lite annat på Carl 95, där är det öppet till asklådan hela tiden, gallret är vridbart men inget under som gör att det blir tätt i något läge om det är så det funkar på 120? Är asklådan inskjuten kommer det inte in mycket luft där. Men man kan öppna asklådan någon centimeter när man tänder för att få lite fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.