Ska måla om i sovrummet och vill plocka bort elementen tillfälligt för att komma åt.

Men hur går jag tillväga?

Vad bör jag tänka på?
 
  • Vit radiator med termostatventil, kopparledningar, väggmonterad, inomhus och uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egen fastighet eller vad? Ska man plocka bort så lär man ju öppna kretsen och vatten flödar........Så man lär ju stänga av och tappa ur. Nu är det ju kran i kopplet och det går att dra igen vredet uppe men ändå.....
 
S Stefan1972 skrev:
Egen fastighet eller vad? Ska man plocka bort så lär man ju öppna kretsen och vatten flödar........Så man lär ju stänga av och tappa ur. Nu är det ju kran i kopplet och det går att dra igen vredet uppe men ändå.....
Egen fastighet där det ska plockas bort tillfälligt under tiden jag målar. Sen återmonteras.
 
Du behöver inte tappa ner systemet, vrid ner termostaten till noll, skruva bort ändpluggen på koppling där dom båda rören går in.
Där sitter en insexskruv som du skall skruva in i botten.
Sen kan du lossa radiatorn, var med och håll ett finger på de översta hålet när du lyfter av radiatorn, nu kan du gå ut och tömma ur vattnet
 
Gjort enligt ovan och på ena elementet (av två) sprutade vattnet på trotts att pluggen i botten skruvats in.

Satt på en plugg på det röret men nu sipprar det lite lätt vatten upp fästet från ankommande rör...

Vad gör jag?
 
  • Kromad dubbel kran med rinnande vatten och blå handduk under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av locket sitter åt fel håll
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Gjort enligt ovan och på ena elementet (av två) sprutade vattnet på trotts att pluggen i botten skruvats in.

Satt på en plugg på det röret men nu sipprar det lite lätt vatten upp fästet från ankommande rör...

Vad gör jag?
Inre delen av locket sitter åt fel håll
 
H
Nilsson9208 Nilsson9208 skrev:
Gjort enligt ovan och på ena elementet (av två) sprutade vattnet på trotts att pluggen i botten skruvats in.

Satt på en plugg på det röret men nu sipprar det lite lätt vatten upp fästet från ankommande rör...

Vad gör jag?
Nej du har inte läst & förstått inlägg nr 4 i denna tråd. Läs det igen så är du hemma. Du behöver inte pluggen som du har monterat åt felhåll.
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Krilleman
Radiatorproppar är alltid att rekommendera när man lyfter bort en radiator!

Både för risken att det kan läcka, men även för att hålla gängorna rena och fina från färg och tapetklister.

Inte kostar det många kronor heller.

Ändra bara håll på den innersta delen som redan nämnts i tråden.

Såhär ska en korrekt monterad propp se ut efter åtdragning:

Ett närbildsfoto av en sexkantig metallmutter på en bult eller skruv.
 
Skaffa en bred kloss som är lika hög som avståndet mellan golv och element.
Haka av elementet och vrid ut det litegrann och avlasta med klossen.
Låt någon måla bakom elementet och häng tillbaka.

/W
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.