Hej hej,

Har en braskamin från 70-talet. Den värmer upp bra när man eldar i den. Har normalt 19-20 grader i huset när el-elementen värmer ensamt. Drar jag igång brasan blir det snabbt 22-24 grader och elementen slås av. Värmen håller i sig med lite lugn eldning men kaminen har ingen direkt magasinering av värmen så elementen tar efterhand över igen när elden slocknar.

Jag har en del stockar och kubbar liggande på tomten som kan bli ved men det är ändå begränsat, kanske det räcker ett par vintrar som bäst. Dessutom ska väl veden torka något år efter den kluvits, innan man bör elda med den?

Detta gör att jag funderar på om det är lönt att köpa ved? Finns det någon tabell eller något där man kan se ungefär hur många kW man i snitt får ut av en kubik staplad ved? Elen vet man ju vad den kostar per kW.

Om det lönar sig att dryga ut elen med vedeldning med köpt ved kan det ju vara värt att sänka innetemperaturen ytterligare någon grad och dra igång en brasa när man kommer hem på kvällen.
 
Hej

Ved är rysligt billigt så nog blir det billigare att värma med ved än med el även om du köper (3-400 kr / kubik kluven). Givetvis kan man diskutera om det lönar sig i och med att du använde den extra energin till att höja temperaturen, men du får ju en högre komfort och under den tiden du eldar är ju elementen avstängda.

Med lite välplacerade PAX fläktar kan du även få ut värmen i övriga rum utan att få bastu i kaminrummet.

Även om inte kaminen i sig lagrar någon längre tid så värms ju hela huset upp till 23 grader om du lyckas sprida ut värmen väl så några timmar kommer väll temperaturen att hålla sig över elementens 19.

givetvis förutsätter hela resonemanget att elementen är termostatstyrda och slår avnär du eldar i kaminen.

Vad har du för kamin? Finns det ingen möjlighet att bygga ett litet värmeföråd av sten ovanpå? Borde kunna bli både snyggt och utöka lagringskapaciteten.

Tim
 
Jodå, elementen är termostatstyrda så när jag eldar slår de av helt och jag får ändå ökad temperatur. Värmen sprider sig skapligt bra utan paxfläktar, kaminen är försedd med en fläkt som fungerar bra även om den låter lite.

Har också funderat på om det går att bygga på med täljsten eller nåt men formen på kaminen lämpar sig inte så bra för det.

Men har dock inte lyckats hitta kluven ved till det pris du nämner. Har du något tips?
Även om jag inte sparar någon förmögenhet på att elda med ved tillkommer ju mysfaktorn som är värd en del den också :)
 
En kubikmeter travad ved ger 1,0 - 1,4 MWh, beroende på träslag och hur torr den är. Sen har du någon verkningsgrad i din kamin, så du får inte ut allt av detta som värme i huset. Något ska ju hålla skorstenen, och kråkorna, varma.

För egen del köper jag veden som stock, i tremeterslängder. När den är färdigkapad, kluven och travad blir kostnaden, i kronor räknat, ungefär 100 kr/m³. Svetten oräknad.
När jag eldar upp den ger det ett pris per nyttig kWh på 16-18 öre. Då är det alltså per kWh som faktiskt värmt upp vattnet i tankarna, alltså efter borträkning av förluster och verkningsgrader.
Det tar ungefär 2,5 timmar/m³ innan veden är klar i traven. Ytterligare något för att bära in den i huset, förstås. Vad det är värt vet bara du själv.

Om du köper veden i papperkassar på närmsta Shellstation blir den sannolikt en hel del dyrare...
 
apersson850 skrev:
En kubikmeter travad ved ger 1,0 - 1,4 MWh, beroende på träslag och hur torr den är. Sen har du någon verkningsgrad i din kamin, så du får inte ut allt av detta som värme i huset. Något ska ju hålla skorstenen, och kråkorna, varma.

För egen del köper jag veden som stock, i tremeterslängder. När den är färdigkapad, kluven och travad blir kostnaden, i kronor räknat, ungefär 100 kr/m³. Svetten oräknad.
När jag eldar upp den ger det ett pris per nyttig kWh på 16-18 öre. Då är det alltså per kWh som faktiskt värmt upp vattnet i tankarna, alltså efter borträkning av förluster och verkningsgrader.
Det tar ungefär 2,5 timmar/m³ innan veden är klar i traven. Ytterligare något för att bära in den i huset, förstås. Vad det är värt vet bara du själv.

Om du köper veden i papperkassar på närmsta Shellstation blir den sannolikt en hel del dyrare...
Jag antar att du alltså köper 3-meterslängderna för under 100 kr/m3? Är detta något sjujäklar bra kompispris eller? Fick tag på nyss för 150 kr/m3 i 3meterslängd (blandved, ca: 30% björk) är det jag som är lurad eller du som har en bonde du hotar med stryk om inte priset blir bra? :)


Vänl,,,
 
Hitta en jämförprislista för olika uppvärmningsslag i en skogstidning.
I jämförelsen var el satt till 100 öre/kwh
Motsvarande energikostnad för olika uppvärmningsätt blev
Olja 120 öre
Jordvärme 55 öre
Pellets 60 öre
Ved 35-45 öre , färdig kapad, huggen :)
Egen ved 5-10 öre
Ved köpt i påse 95 öre
 
Daytrader skrev:
Jag antar att du alltså köper 3-meterslängderna för under 100 kr/m3? Är detta något sjujäklar bra kompispris eller? Fick tag på nyss för 150 kr/m3 i 3meterslängd (blandved, ca: 30% björk) är det jag som är lurad eller du som har en bonde du hotar med stryk om inte priset blir bra? :)


Vänl,,,
En m3 kan vara olika, 150 kr/m3 är normalt om det är fub och inte travat mått, titta på www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=9338 för dom olika benämningarna på m3.

/Peter
 
Ser ut som även vedpriset går upp nu då övriga bränslepriser stiger..

Idag va det en annons om 10 m3 kapad/kluven o torkad ved för 450:-/m3, Det va staplat men dyrt ändå tycker jag då det går 4-5 m3 ved på 1 ton pellets o det ligger nu på 2000:-/ton inkl frakt vilket inte ingick i ved priset..

Har sett många bönder lite här o där som skaffat vedmaskiner o som har stora mängder ved i säckar o på pallar, Men de ä klart får dom sälja för det priset så får dom ju mer än om dom säljer som massaved o dom flesta säljer nog svart.. ::)
 
Tidigare köpte jag 3-meters för 150 kr/m³ fritt hemkört, men efter orkanen 2005 steg priset på ved, för ingen hade ju tid med den. Alla häromkring har fullt sjå med att ta hand om granen. Även om det är en bekant sen länge till hustrun, får han ju hålla någotsånär marknadsmässigt pris. Tyvärr.

Så nu köpte jag för 150 kronor/m³ + frakt, förutom 10 m³ som jag fick gratis, bara jag körde ut det ur skogen åt ägaren. Det låg redan vid bilväg, så det var inte så svårt.
Ja, just det, jag tog hand om ett träd som blåste in på min tomt under orkanen också. Det var en stor baddare (inte förrän sju meter upp längs stammen gick 14"-sågen igenom, när jag sågade från båda hållen), så det blev 3 m³ av den också.

Inklusive frakt (känner en gubbe med skogsbil i närheten) + mitt eget körande för den ved jag fick, blir det 100 kr/m³ för 50 m³ travad ved. Det är väl en 35 m³ fub, skulle jag tro. Den rackarns veden går ju att räkna på femtielva sätt, eller åtminstone sju.
Fast det sista jag köpte är riktigt bra ved, löv nästan alltihop. Det märks tydligt att det är bättre fjutt i den än den blandved jag har fått tidigare år.
 
När jag sålde ved så tog jag 300kr kubiken för kluven börkved, 250 för blandved, Men jag har slutat med det för det lönar sig inte till dom priserna. Idag så säljer jag bara 3meters längder å då tar jag 200kronor kubiken.
 
Kapad och kluven blandved (stjälpt mått) här i Närketrakten brukar finnas från 240-300/m3, ren björkved 280-400/m3. 3 meterslängder 150-200/m3.

Som jag räknar så är ved överlägset det billigaste sättet för oss att få någon driftsekonomi i denna gamla kåk över huvudtaget med värme och varmvatten.

Vänl,,,
 
Tips: Med det numeriska tangentbordet aktivt, håll nere Alt och skriv 252 på den numeriska delen. När du släpper Alt får du en söt ³, som passar bra till m³.

Inte för att jag inte begriper m3, men när det nu är så enkelt, så...
 
1 m³ fast mått = 1,5 m³ travat mått = 2,5m³ stjälpt mått!
Så vedskojarna tjänar bra på kubikmetrarna.
 
Milkshaken
Jag har chans att köpa 2 år torkad blandved på storsäck för 500:- och då är storsäcken på 1,5m³ Är det bra pris?
Annars ger jag 350:- m³ för 3 år gammal björk Stjälpt....
vilket är bäst?
 
Ja, men man behöver ju inte skriva alt+0178 för att få ², när det går lika bra med bara alt+253, eller hur?
Jag ville bara visa hur enkelt det är att få till en m³. Att sen veta hur stor den är, om det gäller ved, det är mycket svårare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.