Hej! Vi tänkte sätta in en LLVP i vår sommarstuga från 70-talet som nu är tilläggsisolerad, så att vi kan hålla underhållsvärme och värma upp för några besök under vinterhalvåret. Vilken modell ska vi välja?

Huset:
  • Ligger i Mälardalen
  • 65 kvm boyta.
  • Direktverkande el.
  • 2,2 m takhöjd, förutom vardagsrum som har ryggåstak 2,3-2,9 m.
  • Cellulosaisolering med ångbroms. 200 mm i golv och väggar, 300 mm i tak.
  • 3-glas isolerglasfönster
  • Självdrag
  • Kamin i vardagsrum för myseldning
  • Öppen plintgrund
Luftvärmepumpen:
  • 10 graders underhållsvärme
  • Wifi
  • Bra driftsäkerhet och garantier
  • Tystgående och "diskret" innedel som inte är alltför djup.
  • Kunna rikta luftströmmen vertikalt, gärna åt två olika håll samtidigt
  • Gärna kunna placera innedel nära tak.
  • Kyla inte så viktigt
Installation:
  • Innedelen placeras på innervägg
  • Röret dras ner under huset till plintgrunden och går längs undersidan av bjälklaget ut till yttervägg
  • Ca 8 meter rör.
  • Utedel på markstativ

Tacksam för all input!! 😅

3D-ritning av lägenhet: kök, vardagsrum, badrum, sovrum, hall, utrymme för kamin, tre uteplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom en LLVP helst ska installeras med specialverktyg skulle jag rekommendera dig att fråga runt bland firmorna där du bor. Oftast säljer de även värmepumparna själva och brukar inte vara så pigga på att installera sådana som kunden köpt själv.

Sen vad gäller märke och modell så går det nog på ett ut, möjligen med undantag för hur energisnål den är, men det ser du ju. Det viktigaste är att hålla filtren rena. Gör man bara det — och har öppen planlösning! — så går det med det mesta.

Våran kinapump från 2010 la av för ett par veckor sen, men då bara för att jag flyttade på utedelen och tydligen skadade ett rör. Men 13 år är ingen dålig avskrivningstid för en maskin som bara kostade några tusen att köpa, och den hade förmodligen hållt längre som sagt, så om den klarar sig så länge så borde även märkesmaskinerna göra det.
 
Vi tänkte köpa pumpen av certifierad installatör.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mitsubishi Hero 2.0 LN25 tycker jag skulle vara ett lämpligt val om ni gillar modellen. En välbeprövad klassisk modell som fått mycket goda omdömen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Vi tänkte köpa pumpen av certifierad installatör.
Ja, då minskar ju urvalet onekligen en del, då beror det ju på vad de har att erbjuda.

Men det är som alltid när man köper apparater; studera och jämför databladen noga.

Kan förresten tillägga att den tänkta placeringen förnodligen blir den bästa vad jag kan se, men man får vara beredd på att använda kaminen en del, samt ha öppet in till sovrummet så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kan förresten tillägga att den tänkta placeringen förnodligen blir den bästa vad jag kan se, men man får vara beredd på att använda kaminen en del, samt ha öppet in till sovrummet så mycket som möjligt.
Okej, jag hade nog förväntat mig att en LLVP skulle klara att värma hela huset. Öppningen till vardagsrummet är 150x200 om det gör någon skillnad?

Sen undrar jag om 8 meter rör är inom det normala, eller om det blir sämre effekt på grund av det?
 
Vi hade mer eller mindre bestämt oss för Mitsubishi när vi byggde vårt fritidshus men röris föreslog Thermia, som väl egentligen är en Samsung.
Efter att läst på och funderat gick vi på hans förslag. Egentligen inte för att denna LLVP är bättre eller billigare än andra. (Men den är nog inte sämre heller.) Däremot kände vi att det kan vara en vinst för oss att ha lyssnat på honom den dag det börjar strula.
Gissar att han kanske tjänade någon krona mer på denna men det kan löna sig för oss i långa loppet.

Vill f ö säga att hittills är vi nöjda och har inget att anmärka på. Den gör sitt jobb, såväl på vinter som sommar, och är enkel att hantera.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Sen har jag också börjat fundera på om vi kommer kunna räkna hem en LLVP för det syftet som vi tänkt oss. Om man landar på ca 30 tkr i total kostnad inkl installation, så är det väl 10-20 000 kWh som måste sparas innan man går plus minus noll. Till det kommer väl ett par service-tillfällen under perioden.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Sen har jag också börjat fundera på om vi kommer kunna räkna hem en LLVP för det syftet som vi tänkt oss. Om man landar på ca 30 tkr i total kostnad inkl installation, så är det väl 10-20 000 kWh som måste sparas innan man går plus minus noll. Till det kommer väl ett par service-tillfällen under perioden.
Ja, det är svårt att veta.
Även om det tar lite energi så uppskattar vi möjligheten att köra den som AC på sommaren så där finns också en fördel med LLVP.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Ska själv köpa in och får en LLVP installerad i vårt nybyggda fritidshus för exakt samma typ av nyttjande som TS. Efter massa läsande samt samtal med diverse firmor föll valet på Mitsubishi Ninja 25. Jag var inne på Hero men den firma jag fick bäst intryck av rekommenderade Ninja framför Hero. Det pga av att den spred värmen bättre enligt hans erfarenhet. Han hade båda i lager och tog mer betalt för Hero så litar på detta och väljer Ninja. Kanske har han bättre marginal på den men fick intrycket om att det mer handlade om att ge bästa rådet och få en nöjd kund. Kommer dröja ett tag till innan jag kan säga om valet var rätt eller ej men tänkte att jag iaf kunde dela med mig av detta.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
hordak
Har tankarna passerat alternativet med en golvmodell (inomhusdel)?
Installerade en Daikin Origo II (xrh35) i en fjällstuga. Upplevelsen mot en takmonterad är bättre spridning av värmen och mycket lugnare (tystare) gång iom att den är så mycket större än en takmonterad dito. Sitter under ett fönster vid matplats (ersatte ett element), vilket är skönt på mornarna vintertid när ”golvvärmefunktionen” kan aktiveras och vi får varmluft på fötterna 🙂 Skulle ju kunna placeras under fönstret vid er matplats och på så vis även korta ner rörlängden avsevärt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Okej, jag hade nog förväntat mig att en LLVP skulle klara att värma hela huset. Öppningen till vardagsrummet är 150x200 om det gör någon skillnad?
Det är klart att om sommarstugan mest ska användas på sommaren så räcker det säkert, men ju kyligare det är utomhus, desto mer märks det hur LLVP:n blåser rakt framåt, om man säger så.

Alternativet hade ju varit att sätta den ovanför diskbänken, men köket brukar ju liksom värma sig själv.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Sen har jag också börjat fundera på om vi kommer kunna räkna hem en LLVP för det syftet som vi tänkt oss. Om man landar på ca 30 tkr i total kostnad inkl installation, så är det väl 10-20 000 kWh som måste sparas innan man går plus minus noll. Till det kommer väl ett par service-tillfällen under perioden.
Det beror ju på vad alternativet är.
 
hordak hordak skrev:
Har tankarna passerat alternativet med en golvmodell (inomhusdel)?
Installerade en Daikin Origo II (xrh35) i en fjällstuga. Upplevelsen mot en takmonterad är bättre spridning av värmen och mycket lugnare (tystare) gång iom att den är så mycket större än en takmonterad dito. Sitter under ett fönster vid matplats (ersatte ett element), vilket är skönt på mornarna vintertid när ”golvvärmefunktionen” kan aktiveras och vi får varmluft på fötterna 🙂 Skulle ju kunna placeras under fönstret vid er matplats och på så vis även korta ner rörlängden avsevärt.
Intressant tanke! Ska undersöka detta. Vi hade tänkt ha fasta bänkar vid fönstret, men det går kanske att ändra på. Men blir inte spridningen hämmad av att man har matbord och stolar framför?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är klart att om sommarstugan mest ska användas på sommaren så räcker det säkert, men ju kyligare det är utomhus, desto mer märks det hur LLVP:n blåser rakt framåt, om man säger så.

Alternativet hade ju varit att sätta den ovanför diskbänken, men köket brukar ju liksom värma sig själv.
Har också funderat på placering ovanför diskbänken, men blir det inte väldigt störande att vara i köket om man har blåsten rakt i ansiktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.