Hej!

Jag har precis renoverat ett duschrum och en bastu. De ligger i anslutning till varandra och har fått nytt golv av klinker/kakel.
I duschrummet har de lagt in golvvärme och jag blev tillsagd att inte dra på för hög värme där på ett par månader. För att golvet inte ska bli förstört.
Men ingen sa något om golvet i bastun. Det blir ju ganska varmt i en bastu, så jag undrar om någon vet ifall jag måste vänta lika lång tid för att använda bastun? Aggregatet står ju onekligen på bastugolvet. Det är en sådan där ny i cylindrisk form med hål som man fyller med stenar. Borde det inte bli för varmt för golvet där då?
 
  • En bastuaggregat av metall och sten, innesluten i skyddsgaller, mot panelvägg och mörkgrått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varm luft stiger, sval/kall luft sjunker.
Luften som är precis nere vid golvet blir inte så varm som högre upp.

Golvet värms upp väldigt sakta utav luften samtidigt kyls golvet underifrån.
 
  • Gilla
chafallq
  • Laddar…
Jag har ingen golvvärme i bastun. Klinkern är svinkall på vintern och blir aldrig varmt (lägger en frottehandduk på golvet så att jag kan skutta upp på laven). TS bör väl kunna känna med handen om aggregatet längst ner blir hett.
 
Redigerat:
  • Gilla
chafallq
  • Laddar…
Tack för svar! Det är ingen golvvärme i bastun. Funderade mest på om jag skulle råka förstöra golvet om jag bastar nu. Men då verkar det ju ändå ganska lugnt.
De hade monterat aggregatet direkt ner mot golvet. Så är väl inte så mycket att göra åt det nu.
 
chafallq chafallq skrev:
De hade monterat aggregatet direkt ner mot golvet. Så är väl inte så mycket att göra åt det nu.
Är det ingen luftspalt mellan aggregatet och golvet?
 
yonna yonna skrev:
Är det ingen luftspalt mellan aggregatet och golvet?
Ser ut att vara en liten aning upphöjd.
 
Själva värmeelementen i aggregatet börjar ju inte förren 1-2 dm över govet, de börjar där "nätet" börjar.
 
Aha. Förstår dockningen hur jag ska fylla upp med stenar. De kommer ju ligga lika långt ner som undre kanten på aggregatet.
 
Du får inte använda bastun, förrän om ett par månader. Du måste vänta lika länge som med golvvärmen. För även om golvet i bastun inte blir väldigt hög, så kommer temperaturen stiga till över 30 grader i golvet. Alltså minst lika mycket som golvvärmen gör det.
 
Aj då. Men konstigt att de inte sa något om det utan bara pratade om golvvärmen i duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.