Jag står inför att ansöka om bygglov för ett fritidshus om 70m2. Har sökt information om hur man ser på byggnadshöjden för pulpettak men ingen verkar riktigt veta. I detaljplanen står det att byggnadshöjden får max vara 3,5m ingen totalhöjd ges utan istället sätts begränsning till 27graders taklutning. Efter diskussion med kommunen huruvida man skulle se på byggnadshöjden på mitt hus kunde de inte svara helt klart. De påstod att det fanns två sätt att räkna. 1. Antingen räknar man medelhöjden på alla fasader och de ska då bli <=3,5m. 2. Den fasaden som syns mot vägen styr byggnadshöjden. Efter 1,5h hos stadsarkitekten blev jag inte klokare:) Vågar man chansa? Alternativ 2 lockar men det kostar att rita om.

Mitt bekymmer ligger i att jag vill bygga ett hus som är 3,5 högt på den lägsta fasaden som i detta fall är vinklad mot vägen. Nu kan man ju tro att det är lugnt men NEJ. Eftersom huskroppen blir lite högre än normalt är det viktigt att ha ett rejält taksprång (funktionellet och arkitektoniskt) 1,5-2,5m svensk standard säger att man får ha ett taksprång om max =1,5m om den nedre delen av taksprånget ligger mellan 3-5m från medelmarknivå. I annat fall är endast 0,5 ett acceptabelt taksprång innan taksprånget betraktas som mätvärd byggnadsdel och då räknas in som OPA.

Är det någon annan som varitmed om något liknande problem med byggnadshöjd? Hur gick det? Ska man chansa?

Har även hört att man kan lägga på 10% på byggnadsarean om det är en gammal plan?? Någon som provat?

Tacksam för feedback om någon varit med om liknande funderingar!
 
Hejsan.
Ska också bygga ett hus med pulpettak och har sökt information om bygghöjd. Men då de flesta kommuner har dålig information på sina hemsidor när det gäller annat än vanliga sadeltak så får man gå till deras källa, Boverket.
Se sidan 193 i "Boken om lov, tillsyn och kontroll" från Boverket.
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf

Där finns det riktlinjer för hur detta skall beräknas.

Lycka till, Nicklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.