Just nu får jag ingen golvvärme köket. Ska inte piggen vara fjädrande? I detta fall så fjädrar den inte och jag kan lyfta upp piggen en bit med fingrarna. Kan fjädern vara kass här tro? Närbild på en industriell anordning med rör, ventiler och kabelansluten apparat; komponenter möjligtvis för gas eller vätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på metalliska maskindelar med oskarpa bakgrundsdetaljer, kabel i förgrunden. Industriellt eller mekaniskt tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ser ut som att det sitter en adapter på ventilhuset på fördelaren, tex
https://www.bauhaus.se/adapter-m28-m30

Själva stiftet i packboxen brukar "aldrig" vara fjäderbelastad, det är ventilkäglan som är fjäderbelastad och som trycker upp stiftet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut som att det sitter en adapter på ventilhuset på fördelaren, tex
[länk]

Själva stiftet i packboxen brukar "aldrig" vara fjäderbelastad, det är ventilkäglan som är fjäderbelastad och som trycker upp stiftet.
Ok tack. Var menar du sitter ventilkäglan? Menar du att jag skulle behöva köpa en ny den du länkade till på bauhaus?
 
Ventilkäglan sitter i själva ventilhuset.
Ventilkäglan är en del av ventilinsatsen.

Demonterad kran med delar ordnade på träyta: ventilkropp, packningar, spindel och andra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är hur en radiatorventil är uppbyggd, men det är liknande uppbyggnad av ventiler till golvvärmen.
Från vänster till höger:
packboxen med utdraget stift, ventilinsatsen med ventilkägla, ventilhus.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ventilkäglan sitter i själva ventilhuset.
Ventilkäglan är en del av ventilinsatsen.

[bild]
Detta är hur en radiatorventil är uppbyggd, men det är liknande uppbyggnad av ventiler till golvvärmen.
Från vänster till höger:
packboxen med utdraget stift, ventilinsatsen med ventilkägla, ventilhus.
Ok tack. Stiftet på en radiatorventil fjädrar ju. Men på denna som jag visar fjädrar ju inte alls..
 
I ingemarlundgren skrev:
Ok tack. Stiftet på en radiatorventil fjädrar ju. Men på denna som jag visar fjädrar ju inte alls..
Får ingen värme heller fastän ställdonet har varit av nu igår och idag..
 
I ingemarlundgren skrev:
Ok tack. Stiftet på en radiatorventil fjädrar ju. Men på denna som jag visar fjädrar ju inte alls..
Stiftet på golvvärmeventilen ska fjädra på samma sätt som stiften på radiatorventilerna.
I ingemarlundgren skrev:
Får ingen värme heller fastän ställdonet har varit av nu igår och idag..
Problemet är troligen att ventilkäglan i ventilen har fastnat i stängt läge efter att under hela sommaren har varit stängd.

Kompå det nu, eventuellt kan käglan släppa om man knakar försiktigt men distinkt på ventilhuset.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Stiftet på golvvärmeventilen ska fjädra på samma sätt som stiften på radiatorventilerna.

Problemet är troligen att ventilkäglan i ventilen har fastnat i stängt läge efter att under hela sommaren har varit stängd.

Kompå det nu, eventuellt kan käglan släppa om man knakar försiktigt men distinkt på ventilhuset.
Ok tack. Får testa att knacka på stiftet. Släpper den inte får väl jag köpa en ny.
 
Inte på stiftet utan på ventilhuset
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inte på stiftet utan på ventilhuset
Nej inte på stiftet..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Inte på stiftet utan på ventilhuset
He igen. Vet du vilken typ av
Demmpa Demmpa skrev:
Inte på stiftet utan på ventilhuset
Hej igen. Vet du vilken typ av ventilkägla jag behöver utifrån fotona?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.