P para skrev:
Men vad är det för snickare du anlitat egentligen?
Hade dem på allvar tänkt spika panelen i 12mm läkt så blir man ju orolig för resten av bygget.
va använder man ens för spik då? 30mm 🤣🤣🤣 Dem kanske hade tänkt hänga upp panelen med Biltema dykertpistol också?
 
Mikael_L
Jag körde med 25x50 som spikläkt.

Det har väl funkat, men i efterhand tycker jag nog att det var lite dumsnålt, jag borde valt 28x70 eller 34x45(70).
12mm är, som vi redan kommit fram till, helt galet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klen spikläkt funkar ju för liggande panel så det är väl bra att det finns.
 
M mlkjhr skrev:
Klen spikläkt funkar ju för liggande panel så det är väl bra att det finns.
Nja, funkar gör det väl kanske. Men om vindduk används så kommer varenda spik perforera den vilket är mycket dumt sett ur energieffektivitet. Och ja, jag vet att vidduken i detta fall kläms mellan stående reglar och spikläkt, men jag hävdar att det ändå leder till mer otäta hus helt i onödan.
 
ingvarh ingvarh skrev:
Hej,
Vi har snickare som hjälper oss att bygga vårt hus. Jag har ritat in 28mm spikläkt bakom den stående panelen, men våra snickare har beställt 12mm spikläkt som de tänker använda, jag tycker det känns tunt för att bära hela fasaden(falsad rakkantad panel) Är jag bara gnällig?
Det ska vara 28x70. Annars går varje spik in genom gipset och leder in kyla innan för. Dålig snickare du har. Måste vara luft bakom också.
 
G Gabbe1 skrev:
Nja, funkar gör det väl kanske. Men om vindduk används så kommer varenda spik perforera den vilket är mycket dumt sett ur energieffektivitet. Och ja, jag vet att vidduken i detta fall kläms mellan stående reglar och spikläkt, men jag hävdar att det ändå leder till mer otäta hus helt i onödan.
Vadå, spikarna går ju genom vindduken endast där stomvirket är bakom, man sätter ju bara spikläkt på stomvirket vid stående panel tänker jag.
 
M mlkjhr skrev:
Vadå, spikarna går ju genom vindduken endast där stomvirket är bakom, man sätter ju bara spikläkt på stomvirket vid stående panel tänker jag.
Ja, men det är ändå några tusen hål i vindduken helt i onödan.
Även om det är stomme bakom så kommer det leda till ett mindre tätt hus.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.