M mrsnhp skrev:
Som jag redan skrev så har dom kemikalier att testa med, åtminstone om du går till en seriös färgbutik. Vi var in på Flügger med en färgflaga och dom tog fram ett helt kit med kemikalier som dom testade med. Saltsyra, sprit och vad det nu var, dom påvisar olika sorters färg. Jag vill minnas att vi även har fått samma hjälp på Colorama.
Misstänker att putsen i sig är pigmenterad, är ca 2mm tjockt lager som ser ut att vara vitt hela vägen. Men tar med hela biten till min colorama.
 
N
Det är troligtvis stänkputs, ingen färgbutik kan hjälpa dig.
Drar du på färg så dödar du den diffusionsöppna putsen.
Ville ha bild av huset för att få en helhet.
Vet inte var du bor men i stockholm finns det ca 4 affärer som säljer såna produkter.
Stänkputs sprutar man på med tryckluft, inget man gör själv.
Varför vänta 6 veckor med något, ska något göras måste det göras innan det blir kallt.
Men är konstigt att ytputsen är rätt på murningen.
Du kanske borde lämna in ett prov hos någon som säljer såna material.
Beijer bromma tex om du bor i stockholm.
Klart man kan måla allt med kalkfärg om man vill, men inte helt enkelt för en lekman.
Men man kanske inte behöver göra något innan vintern, men då behövs bilder!
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
Annchristin Lundell Annchristin Lundell skrev:
Tror inte det är spritputs, ytan är inte speciellt grov?🤔
Utan att göra anspråk på att vara någon putsexpert skulle jag vilja påstå att den inte behöver vara speciellt grov. Utan att spritputs är ett brett begrepp som avser den grundläggande appliceringstekniken - från tyskans spritzen, alltså stänkputs på ren svenska. Till skillnad mot t.ex. slätputs.
Sen kan man variera det i all oändlighet med olika material och tekniker, en del med sina egna namn.

Med det sagt är jag medveten om att man läser alla möjliga definitioner när man försöker läsa på om olika putstyper.
 
N
Ja men spritputs är spritputs oavsett tyskan, och är sten i.
Stänkuts är finare, men är svårt att bedöma pga ts bilder är undermåliga.

Men, som du säger. Jag känner inte igen ytan, kanske någon fin spritputs.
Som inte existerar i sverige, tror dock inte detta.
 
N neo11 skrev:
Det är troligtvis stänkputs, ingen färgbutik kan hjälpa dig.
Drar du på färg så dödar du den diffusionsöppna putsen.
Ville ha bild av huset för att få en helhet.
Vet inte var du bor men i stockholm finns det ca 4 affärer som säljer såna produkter.
Stänkputs sprutar man på med tryckluft, inget man gör själv.
Varför vänta 6 veckor med något, ska något göras måste det göras innan det blir kallt.
Men är konstigt att ytputsen är rätt på murningen.
Du kanske borde lämna in ett prov hos någon som säljer såna material.
Beijer bromma tex om du bor i stockholm.
Klart man kan måla allt med kalkfärg om man vill, men inte helt enkelt för en lekman.
Men man kanske inte behöver göra något innan vintern, men då behövs bilder!
N neo11 skrev:
Det är troligtvis stänkputs, ingen färgbutik kan hjälpa dig.
Drar du på färg så dödar du den diffusionsöppna putsen.
Ville ha bild av huset för att få en helhet.
Vet inte var du bor men i stockholm finns det ca 4 affärer som säljer såna produkter.
Stänkputs sprutar man på med tryckluft, inget man gör själv.
Varför vänta 6 veckor med något, ska något göras måste det göras innan det blir kallt.
Men är konstigt att ytputsen är rätt på murningen.
Du kanske borde lämna in ett prov hos någon som säljer såna material.
Beijer bromma tex om du bor i stockholm.
Klart man kan måla allt med kalkfärg om man vill, men inte helt enkelt för en lekman.
Men man kanske inte behöver göra något innan vintern, men då behövs bilder!
Tvivlar på att det nya är stänkputs. Hade som sagt murare som gjorde mer än överenskommet och lagade mer än vi sagt. De började med någon typ av murbruk där det var större skador och har sedan lagt någon form av puts ovanpå.
Jag ska endast måla lagningarna. Känns som att jag kan gå till colorama och köpa en diffusionsöppen putsfärg då resten av huset ändå inte är ”målat”😅bara för att skydda. Skiter i om det inte blir vackert 😂skulle bara varit hörn och vid ett räcke som ändå inte spelar roll men nu fixades varenda spricka de såg🥲
 
  • En grå, texturerad betongvägg med synliga fogskarvar. Minimalistisk och grov yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg av hus, grov textur, fönsterkant, del av blomkrukor, suddig förgrund, skarpt fokus på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N neo11 skrev:
Ja men spritputs är spritputs oavsett tyskan, och är sten i.
Stänkuts är finare, men är svårt att bedöma pga ts bilder är undermåliga.
Hur är de undermåliga när du fått högupplösta närbilder? 😂
 
N
Dom var undermåliga till för 5 min sen, om du inte förstår det, så får du ingen hjälp.
Men stänkputs utan tvekan.
 
N neo11 skrev:
dom var undermåliga för 5 min sen
Men stänkputs ingen tvekan.
Högupplösta bilderna som lades upp original visade mer av putsen och hur den såg ut nära. Hur är dem sämre än skräpbilder på avstånd?…. De närbilderna visar till och med gruset i den vita putsen?…
Går iallafall till färgbutiken imorgon och frågar vad dem har för diffussionsöppet i färgväg. Endast tänkt måla där det är ny puts
 
N neo11 skrev:
Dom var undermåliga till för 5 min sen, om du inte förstår det, så får du ingen hjälp.
Men stänkputs utan tvekan.
Och är det stänkputs förstår jag inte varför ingen av murarna frågade om jag ville ha det igen 😐 dem dök upp. Knackade loss löst, murade, primeade och drog sen dagen efter puts upp. Kanske står vad tusan som användes på fakturan 😶
Funderar dock på Granit Mineralfärg från Alcro
 
Redigerat:
N
Finns ingen anledning att måla, du skyddar ingenting.
Du gör det bara sämre, såvida du inte tycker det är fult kulörmässigt.
 
N
Då fasaden är vit är det enkelt för en murare att fixa, ta dit en i vår.
Eller nu, men innan oktober slut isånnafall
 
N neo11 skrev:
Då fasaden är vit är det enkelt för en murare att fixa, ta dit en i vår.
Jag har precis haft murare här?.. varför ska jag ta hit en ny?🤔och om de ändå är en annan puts på det lagade så kan jag väl måla? Många skriver att putsen ska behandlas
 
N
Därför dom inte lyckades med ett bra resultat.
Tycker du det ser bra ut?
Ska du aldrig göra något åt det så måla med Alcro puts färg, men bara på lagningen.
 
N
Den vita putsen bredvid är inte målad eller behandlad, målning är mest estetiskt i detta fall.
Men ska du göra något åt lagningen senare måste man ta bort all färg du målar nu.
Putsen ska inte behandlas.
 
N neo11 skrev:
Därför dom inte lyckades med ett bra resultat.
Tycker du det ser bra ut?
Ska du aldrig göra något åt det så måla med Alcro puts färg, men bara på lagningen.
Börjar med att fråga firman varför man inte använde samma typ och vit alltså. Ser ju sådär ut färgmässigt men annars ser strukturen liknande ut.
Har inte budget kvar till att betala ngn ny en gång till så beroende på deras svar blir det eventuellt som du säger att endast måla det lagade helt enkelt så får problemet tas tag i den dagen det är dags att putsa om 😆 redan lagt massa pengar på bandplåtstak 😬 skulle egentligen bara lagas runt räcket efter det 😬 alcros skulle vara öppen iallafall ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.