Försöker läsa mig till om man fortfarande kör med kopplingsdosor? Hur många kopplingsdosor vore rimligt i ett attefallshus på 25kvm? Eller drar man allt i apparatdosor?
 
Det vanligaset är att man kopplar det mesta i takdosorna. De har samma diameter som en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jag förstår din tanke. Oftast räcker ju en apparatdosa, när det kommer till utrymme, även som kopplingsdosa.

Har dock tyvärr inget svar att ge, men är också nyfiken på vad forumet svarar.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Kopplingsdosor ytterst sällan, max en per hus/lägenhet. Men oftast planerar man så att dom inte behövs.
 
En eller två kopplingsdosor per rum om man inte har takdosor.. händer det också.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag inser att jag missuppfattat frågan (på grund av rubriken).

Jag tolkade den som att den handlade om att sätta apparatdosor istället för kopplingsdosor, eftersom utrymmer oftast räcker gott och väl.
 
Det är max två inkopplingar per apparatdosa förresten, så ska det inte in fler än så räcker det det ju, annars kopplingsosa/takdosa.
 
Ja jo, vanliga a-dosor har fyra studsar, men jag har iaf fått lära mig att man inte bör använda fler än två. Nån får gärna rätta mig.
 
Det finns ju även djupare apparatdosor med mer utrymme samt dosor med massor av anslutningar för rör/slang. För många år sedan fick man inte använda apparatdosorna som både apparat och kopplingsdosor och det lever kvar hos en del elektriker.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Har köpt en låda med:
Grön plastdel, troligen en del av en större konstruktion, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt några bigbox. Dessa verkar ganska rymliga.
Om man sätter en apparatdosa med funktionen "kopplingsdosa" vilken höjd och placering är vedertagen?
Kommer montera alla dosor själv men givetvis får en elektriker koppla in allt sedan..
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Har köpt en låda med:
[bild]
Samt några bigbox. Dessa verkar ganska rymliga.
Om man sätter en apparatdosa med funktionen "kopplingsdosa" vilken höjd och placering är vedertagen?
Kommer montera alla dosor själv men givetvis får en elektriker koppla in allt sedan..
Utan auktorisation eller jobb på elfirma får du inte göra det heller... :)

Så om det blir dragning av slang, rör, tråd, inkoppling sen så dra dig inte för att fråga här. Hellre fråga och göra rätt än att chansa.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Har köpt en låda med:
[bild]
Samt några bigbox. Dessa verkar ganska rymliga.
Om man sätter en apparatdosa med funktionen "kopplingsdosa" vilken höjd och placering är vedertagen?
Kommer montera alla dosor själv men givetvis får en elektriker koppla in allt sedan..
Varför låter du inte elektrikern göra den svåra biten? dvs dra rör/slang och sätta dosor??? när det är gjort är det ju bara att dra tråd och koppla.
För du måste förstå för att dra rör/slang/sätta dosor på rätt sätt så måste man veta i detalj hur det ska kopplas, drar man lite på chans så kommer det helt säkert att sluta med problem vid tråddragningen.
Så ska du dra rören själv bör du gå igenom hela installationen med elektrikern INNAN du börjar skapa oreda.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.