Hej.
Jag vill minska energiåtgången till uppvärmning under vintern i ett hus. Huset är gammalt och inte jättebra isolerat. Fönstren är av 2-glastyp. Jag har bytt lister kring fönstren, men det är fortfarande - tror jag - en stor del av värmen som försvinner genom fönstren.
Om jag skulle montera en plexiglasskiva så att jag får en ca 10 cm luftspalt mellan plastskivan och fönstren (på insidan av huset), skulle detta minska värmeläckaget? Om ja, blir det stor eller liten skillnad? Hur tätt måste det vara mellan skivan och väggen för att ha någon effekt? Hur tätt bör det vara för att inte orsaka fuktproblem?
 
Horisontella lamellpersienner mellan glasen i tvåglasfönster minskar värmeläckaget genom fönstret.
 
Har du kollat på den här sidan? https://www.stocksundet.se/
Visserligen partiska då dom säljer skivor, men lite info finns det i alla fall.
 
Funkar den där fönsterfolien? Den låter lite för bra för att vara sann.
 
useless useless skrev:
20-30% bättre U-värde enligt den här studien: [länk]
Den där studien är på en annan typ av film som är emissionsreducerande. Tesa-filmen ger effekten av en ytterligare ruta och där är ju luftspalten, inte glasets eller plastens isolerande effekt vinsten. En tunnare luftspalt är ju dessutom bättre då det inte uppstår konvektion.

Men det är klart att det finns nedsidor med fönsterfilmen, 100kr per fönster blir ju en slant på ett gäng fönster och de är engångsvaror som man nog inte ska räkna med sitter mer än över vintern.

Kunde man sätta fönsterfilmen mellan bågarna istället, liknande plastskivorna ovan skulle det väl hålla längre, men kanske blir för tätt med kondens som följd då?

EDIT: korrigering
 
Redigerat:
Det ska nog vara ganska tätt också. När du sätter en skiva eller film på insidan isolerar det ju, då blir glasrutan kallare. Den varma och fuktiga luft som smiter in kommer släppa sin fukt på glaset och ge kondens. Så risken finns att det tar skada i längden om du inte får det tätt. Man ser ju samma fenomen med typ plissegardiner som är dubbla, blir lätt kondens på rutan bakom.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.