Vi funderar på att köpa ett gammalt trähus (1820tal). Problemet vi har är dock att samtliga fönster i de två rum vi planerar att slå ihop till ett kök är väldigt låga (börjar ganska nära golvet alltså). Dessutom är de relativt jämt utspridda över tre av väggarna. Rummet blir ca 5x4m med längsta sammanhängande fönsterfria vägg på runt 3m. Takhöjen är runt 2m.

Är det någon som har några idéer på hur man kan lösa detta? Kan man dra en bänkskiva en bit ovanför fönstrets underkant så att ca 20 cm djupa nischer uppstår utan att det ser ut som ?/#(hdf? Vore mycket tacksam för lite tips från coachen.
 
Ni har inte funderat på en kökslösning med en bänk och väggskåpsdel (lämpligen vid 3m väggen) och en köksö parallellt framför denna?

På så sätt så slipper man bygga för fönstren och minska ljusinsläppet.

En skiss kunde vara bra så man ser vad man har att spela med...

// WM
 
  • Gilla
Getter
  • Laddar…
Både vi och flera av våra vänner har sådana kök, och det finns väl egentligen 2 bra lösningar:

1. Bänken i normalhöjd framför fönstret. Mellan köksbänkens bakre kant och ner till fönsterbrädans överkant får man sätta en passbit, så det blir en liten "låda" ner vid fönstret. Här sätter man pelargoner, kryddörter och annat trevligt. En list som sticker upp längs köksbänkens bakkant kan också vara bra, den hindrar morrotsslantar och annat att rulla ner i "fönsterschaktet" (hängde ni med i beskrivningen?)

2. Köksbänken i vanlig höjd, men med ett lägre parti framför fönstret. Då får man en del av arbetsbänken som man kan ha som avställningsyta och sittyta, men kanske inte så gärna som arbetsyta. Det blir ju dock en ganska liten del av bänken som regel, och man behåller hela ljusinsläppet.

Vi kommer själva att välja variant 1. Jag har sett den flera gånger, och det ser inte ett dugg konstigt ut - tvärtom, helt naturligt om man har ett gammalt hus och ett nytt kök.

Men det där med köksö är kanske inte så dumt heller, om möjlighet finns förstås.
 
  • Gilla
Johyn
  • Laddar…
I vårt kök finns det tre fönster som räcker långt ner. Vid ett av dem finns det en köksbänk som går förbi fönstret en bit upp, men det syns knappt eftersom den inte är i dagens standardhöjd. Det finns inget skåp under fönstret, men ett element. Här i fönstret sitter jämt våra två katter.

Därför har vi kompletterat med en köksöliknande historia. Annars skulle vi inte ha någonstans att hålla till med maten. ;)

Har man katt är det rätt lönlöst att försöka ha köksbänkar vid fönstren tycker jag.
 
Jag skall lägga upp en skiss om en stund så blir det kanske lite lättare att komma med tips och råd. Men tackar så mycket för dem som givits hitills. Känns skönt att veta att det finns fler med samma "problem".
 
Den förra ägaren till vårat hus valde att sätta bänken på en lägre nivå där fönstret är, men efter väggen (diskbänk etc) så har den normal höjd. De två bänkarna bryts av spisen som "medlar" höjden.

1. Man vänjer sig med att ha en lägre avställningsyta, och det syns knappt.
2. Man vänjer sig vid att alltid sätta sig på bänkskivan, det är ganska trevligt faktiskt.

Men när vi bygger om kommer vi nog att höja upp bänkskåpen till "normal" höjd, d.v.s. standardhöjd på 2000-talet. Jag antar att när huset byggdes 1850 så var den lägre höjden "normalt"

Eftersom kylan från kallraset kommer att fastna i gropen istället för att "rinna" ned på bänkskivan så borde det vara ett bra ställe att ha som en liten "sval"

Henrik
 
Min mamma köpte en lägenhet och hade samma problem. Det vi funderade mycket på då var att fönstret öppnas inåt (som de brukar i lägenheter), vilket skulle göra att man inte kan öppna fönstret om underskåpen är fastskruvade...

Vi valde att göra tallmilans alternativ 1, men satte underskåpen på hjul så man kan rulla undan dem när man vill putsa fönsterna eller har tappat något bakom (har ingen avslutningslist på bänken...).

Bara ett litet tips att tänka på om dina fönster också öppnas inåt...

/Elin
 
tallmilan skrev:
Jag antar att när huset byggdes 1850 så var den lägre höjden "normalt"
På 1850-talet hade man inga kök, d.v.s. inga kök som vi tänker oss det idag - en öppen köksspis, ett bord att baka och äta på, kanske en skänk för förvaring, en vattentunna eller spann, och just inget mer.

Meter efter meter efter meter med identiska köksskåpsmoduler längs en hel vägg - nix!
 
En tanke bara.. Det är inte så att det finns planer på att det ska bytas fönster i framtiden? Vi passade på att byta fönster nu när vi gör köksrenoveringen.. Och på 2 ställen där vi tänkt ha bänkar så var fönstren lägre.. inte mycket men.. det var ca 5 cm lägre.. så vi beställde fönster så att dom kommer ovanför bänkarna.
 
glendell,

Jag hade precis samma funderingar som du har och kommer nog att välja Sara_Bs alt. 1. Vi har löstagbara innerbågar på köksfönstret vilka är original, som vi kommer att bevara. Bänkytan framför fönstret är guld värt, sett ur "arbetsmiljö"-synpunkt.

Ett tredje alternativ är en sittbänk (kanske vid ett av fönstren) om det funkar platsmässigt.
Kolla in "Broby"-bilderna på www.kvanum.se .
Eller sök på detta forumet - jag har sett fiffiga lösningar där man snickat ihop sittbänkar med förvaring av standard-stommar (IKEA)!

Lycka till!

/Tommy
 
Ett problem med att minska fönster storleken där man ska ha köksbänkar är ju om man har ett litet hus så ser de ganska lustigt ut från utsidan när man ser de andra fönstren. Vi har 8st 2-luftfönster totalt, om två på hörnet skulle vara placeras högre eller vara mindre skulle det få STOR påverkan på utseendet.

Appråpå homogent utseende på köket, vi har delat upp våra "meter efter meter" av köksluckor till -> endast bänkskåp, hyllor(plank) över bänk, satt diskmaskin i separat möbel, och använt oss av två olika men liknande luckor i två sektioner.
Pärlspånten har en just lutning på ett område, ser ut som om den är uppsatt på fyllan.(men bra!)

Henrik
 
Min tanke var oxå att hur fasen ser du ut från utsidan?
 
Då kanske jag ska förklara mig.. om det är mig ni refererar minskningen av fönster.. I mitt fall är det ett fönster som tigare skulle blivit karmyttermått 1385x1285 som nu blev 1385x1200.. för att få plats med bänk under.. Och det är inte så i ögonfallande..

Men det är ju klart ska man minska mer så blir det ju att se väldigt konstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.