maskeradeproggaren
Funderar på att införskaffa en kompostkvarn för att få ner turerna till tippen. Att det fungerar bra för grenar och kvistar upp till rimlig diameter har jag förstått, gott så.

Men hur är det med blöta löv, är det några problem? Tänker det blir ju lite allmänt slafsigt och blafsigt på hösten.

Tar också tacksamt emot tips på märken och modeller som är bra (eller som man bör undvika).
 
Jag klipper löv med rotorgräsklipparen.
Har man tur har det varit en rejäl nattfrost och man klipper så blir det ett brunt pulver som daggmaskarna drar ner nästa dag det är plusgrader.
Annars vid plusgrader så blir löven inte över 5 mm stora bitar, fyll sopsäckar.
Det sista man gör är att stick in dammsugarens rör i säcken ner i löven och sug ut all luft samtidigt som du står på säcken!
När all luft är borta är säcken reducerade till 20cm höjd! Men den är tung.
 
  • Gilla
Jonas_81 och 1 till
  • Laddar…
Jag klipper också alla höstlöv med min vanliga motorgräsklippare > Klippo Excellent H med cross-cut kniv.

Det lövstoft som blir kvar efter klippningen drar väl antagligen maskarna ner i marken eller ruttnar till nästa vår. Är inte 100% säker på att verkligen maskarna är några storkonsumenter på eklöv förvandlat till lövstoft? Men gräsmattan är i vart fall fin till nästa vår.
 
Kompostkvarn är inte till för löv. Dom går med om de sitter på en gren, men går inte att få i dem utan gren. Då är gräsklippare ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
il_duce il_duce skrev:
Kompostkvarn är inte till för löv. Dom går med om de sitter på en gren, men går inte att få i dem utan gren. Då är gräsklippare ett bättre alternativ.
Okej, tack för svar. Finns det ingen annan typ av malande apparat för löv? Har bara en robotgräsklippare och de små rakblad som finns på den tror jag svårligen klipper ner blöta löv.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Okej, tack för svar. Finns det ingen annan typ av malande apparat för löv? Har bara en robotgräsklippare och de små rakblad som finns på den tror jag svårligen klipper ner blöta löv.
Finns tyvärr inte. Är nog en gräsklippare med uppsamlare som kommer närmast i så fall.Tror du fick ett bra tips tidigare i tråden .. lägg i plastsäckar och sug ur luften med dammsugare.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Finns ju typ dessa.
 
maskeradeproggaren
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ju typ dessa. [media]
Det där var huvudet på spiken! Kunde doxk inte hitta att den såldes i Sverige?
 
Eller bygg en gigantisk lövkompost där du varvar löv med kvistar som körts i kompostkvarn. Blir finfin jord, speciellt om du råkar ha lite fallfrukt att blanda i också 🙂
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
det är inga problem för mig. Jag "slarvkrattar" löven upp längs häckar och buskar. Eklöv är dock mer problematiskt eftersom de förmultnar långsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.