Hej

Jag har en säkerligen mycket dum fråga men här kommer den ändå. Vi har köpt ny tvättmaskin och med den även installation. i avtalet står det följande, " Vid fast anslutning i kopplingsdosa ska kopplingsdosan vara utrustad med dragavlastning. Kopplingsdosor placerade i badrum ska även vara utrustade med fukttätning.". Vårt badrum är från 80-talet och kopplingen ser ut som på bilden.
Mina frågor är följande: 1: kan jag anta att det finns dragavlastning eller måste jag skruva av det och kolla?
2: uppenbarligen finns det ingen fukttätning kring sladden, kan man köpa något som ersätter eller är det en ny dosa som gäller? och isåfall lär väl jag inte få installera den själv?
Tacksam för forumets kloka råd till en nybörjare!
 
  • En gammal vit kopplingsdosa utan fukttätning i ett badrum med en elkabel som kommer ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa utan synlig fukttätning från 80-talet i badrum där en elsladd går in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Köp en ny dosa så är du säker på att du får både dragavlastning och tätning. En typ sådan här så har du möjligheten att ansluta tex en torktumlare i framtiden det finns en mängd olika varianter.
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=227876
 
Men släng inte den gamla, den kan vara ett smycke för en tidsälskare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
  • Öppen elektrisk vägguttag utan täckplatta som visar ledningar och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D
M mellansorken skrev:
Går det att få en fungerande länk till motsvarande anslutningsdosa?

Det verkar inte sitta någon inre dosa i vår badrumsvägg utan ramen är skruvad i kaklet.

Skulle en sådan här passa utifrån min bild?
[länk]
Vad är felet med den du har nu? Kan det komma in vatten?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera en kopplingsdosa med högre IP klassning, tror det sattes in IP 66/67 i badrummet när jag bytte anslutning till tvättmaskinen.
 
Som sagt, varför vill du byta?

Jag tycker mig se att skruvarna sitter i en vanlig ring på en dosa. Den du länkar till bör kunna vara en ersättare rakt av. Om där trots allt faktiskt inte sitter en dosa, så är det lite värre.
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Jag skulle rekommendera en kopplingsdosa med högre IP klassning, tror det sattes in IP 66/67 i badrummet när jag bytte anslutning till tvättmaskinen.
Fast det skall inte vara nödvändigt. Skall den sitta någonstans där man faktiskt behöver så hög klassning, så tror jag inte att du får ha någon dosa oavsett vilken klassning den har.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det skall inte vara nödvändigt. Skall den sitta någonstans där man faktiskt behöver så hög klassning, så tror jag inte att du får ha någon dosa oavsett vilken klassning den har.
Mycket möjligt. Detta va 1m från duschväggen!
 
Precis som trådstartaren så läste jag att Elgiganten kräver fukttätning, vilket jag antar är minst IP44, för att installera. Vår verkar inte ha det.

Nu köpte jag en "Kopplingsdosa för spis/tvätt, IP44". Den har en tätningsplatta att placera direkt mot kaklet. Det går ju att fästa denna med silikon, så blir det ännu tätare:
https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa-för-spis-tvätt,-IP44/p/32-7688
 
Det blev en annan dosa: Schneider Exxact. Det är efterföljaren till den Eljo som satt innan och har likadant innanmäte:
https://www.se.com/se/sv/product/WDE002318/dosa-exxact-anslutningsdosa-5pol-skruvplint-dragavlastning-utanpåliggande-ip20-ip44-skruvanslutning-vit/

Detta var viktigt, för det satt en metallring inne i dosan, som dock var roterad 30 grader moturs (WTF?!). Clas Ohlssons variant hade inte lika många hål i innerplattan, så det gick inte att montera den rakt.

Schneider Exxact har även en ambitiösare tätningssats med en krage in i dosan:
https://www.se.com/se/sv/product/WDE002470/tätningssats-exxact-1fack-infälld-montering-i-apparatdosa-ip44-lodrät-vågrät-montering-transparent/
 
Alla infällda apparatdosor har väl en dosring som går att rotera ett helt varv?? Utom dom från mitten av förra seklet som helt kan sakna dosring.
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Tommty
gissningsvis en gammal dosa då TS nämner metallring för att skruva i, dessa brukar sitta rejält hårt men ska gå att rotera, har dock lyckats spräcka plasten på någon när jag skulle göra detta...
 
Min gissning är slarvig-inkompetent hantverkare. Lägenheten är från 1979 och badrummet cirka 2005 (?). Såg inte ut som en bra idé att försöka manipulera metallringen. Nu är i alla fall Schneider-dosan i bruk med en ny tvättmaskin (betalade för installation etc). Före-bild på gamla installationens inmäte.
 
  • Eluttag halvt monterat i vägg med synliga kabelanslutningar och delvis borrat hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Problemet är att "montör eller plattsättare inte har taget sig tid och ta bort fästmassan/tätskikt så ringen har blivit fastlimmad. Några minuters med att ta bort "limmet" och ringen går att surra på igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.