Nu blev jag sugen på att bygga en bastu, nu ska jag bara hitta ett ställe att göra det =)
 
TPerson,
Det här var en grov budget som vi gjorde innan bygget och även om jag inte har brutit ner utgifterna på samma nivå så har jag sammanställt mina kvitton och summan är i samma nivå, tom under 20kSEK + aggregat. OBS att virket vi fick tag på tyckte jag var prisvärt (ca 30 sek/lpm 45x145 på Rivners), beggade fönster på samma ställe (1000 för alla fyra...). Aggregat på rea, takplåt via Blocket, dörrarna fick vi (men hittas lätt på Blocket el likn), skruv på Biltema, skorsten via en nätbutik (Halvarsson om jag minns rätt)
Mao i detta projekt var jag lite om mig och kring mig, men ibland är det kul i sig....
/M
Budget Bastu
AntalPris /(st, m2)Total
Plintar6 st20120
Syll30 lpm20600
Golv10 m22002000
Väggar35 m22207700
Tak15 m21001500
Dörr1 st10001000
Dörr1 st10001000
Fönster4 st7503000
Lavar4 st5002000
Skorsten2 m10002000
Spik/skruv1000
Plåt 15 m250750
Summa22670
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det här inlägget/uppsatsen får stora A av mig - synnerligen välbeskrivet och förnämligt dokumenterat.
En sak jag undrar över är skorstenen - genomföring i taket av rökrör etc. Har du använt plåtar från byggvaruhus, byggt egna. Hur du orken att beskriva? Jag hittar bara lösningar för ~5000-6000kr.
 
Svärfar hittade en annons i en veckotidning, http://www.ahalvarsson.com/, som vi åkte och handlade hos. Det bygger delvis själva tror jag. En takplåt ink regnkrage under tusenlappen. Kanske inte samma finnish som en del "fina" märken men i det här sammanhanget mer än tillräckligt. I mitt inlägg #5 syns yttertakstratten med krage. Det går åt lite pannkitt och silicon. Skorstensrören är från samma ställe. Eftersom röret är isolerat krävs ett mindre avstånd till brännbart (=trätaket), i vårt fall 50mm. Jag använde byggvinkelbeslag för att fixera skorstenen (saknar bra bild men kanske du kan se principen i bifogad bild), inte det snyggaste jag gjort men som beskrivning ovan antyder gick det väldigt fort just sista kvällen när det skulle premiärbadas.... Till sommaren skall jag täcka dessa vinklar och hålet i taket med en liten anpassad plåtlåda.

DSC_0137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är jag grymt sugen på att byta nedersta delen av det isolerade röret till en sådan här konstruktion, kallas tydligen skorstensmagasin/stenkorg, men kärt barn har många namn. Den förutsätter dock oisolerat rör.
Tack för snälla kommentarer,
M
 
Synd bara att du verkar ha en så dålig utsitk från din Bastu :)
 
  • Haha
ylven
  • Laddar…
@mburman chansen är väl liten att du ser detta 10 år senare, men står bygget fortfarande? Jag har funderat på en liknande konstruktion.
 
Den står i allra högsta grad kvar och används flitigt varje sommar.
Hitills inget behov av ändringar eller justeringar eller reparationer för den delen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
M mburman skrev:
Den står i allra högsta grad kvar och används flitigt varje sommar.
Hitills inget behov av ändringar eller justeringar eller reparationer för den delen.
Helt fantastiskt att få svar efter över 10 år, tack!

Hur tätt skruvade ni de försänkta skruvarna som håller ihop varven?
 
B beerfueled skrev:
Helt fantastiskt att få svar efter över 10 år, tack!

Hur tätt skruvade ni de försänkta skruvarna som håller ihop varven?
@mburman
 
B beerfueled skrev:
Helt fantastiskt att få svar efter över 10 år, tack!

Hur tätt skruvade ni de försänkta skruvarna som håller ihop varven?
Lite på en höft faktiskt. Så klart drog vi skruv nära fönster och dörröppning (typ 10 cm ifrån kanten), sen ca 30 cm mellan skruvarna. Obs att man bör saxa mellan varje varv så inte skruven hamnar ovanpå varandra. Jag skulle idag ta bort mindre av sponten där man försänker. Jag tog ort typ 5 cm av sponten och där ser man en glipa idag. Hoppas du förstår vad jag menar.
 
M mburman skrev:
Olika såklart. Tänkte det var vik

Lite på en höft faktiskt. Så klart drog vi skruv nära fönster och dörröppning (typ 10 cm ifrån kanten), sen ca 30 cm mellan skruvarna. Obs att man bör saxa mellan varje varv så inte skruven hamnar ovanpå varandra. Jag skulle idag ta bort mindre av sponten där man försänker. Jag tog ort typ 5 cm av sponten och där ser man en glipa idag. Hoppas du förstår vad jag menar.
@mburman oj, var 30:e cm alltså? Det blir många skruv och försänkningar...

Jag har tänkt på att förskjuta skruvarna. Försänkningarna tänkte jag ordna genom att göra en borrmall av en bit spontat som jag sätter på och borrar genom. Förhoppningsvis borrar jag bara bort sponten precis vid hålet om den inte flisar för mycket.

Övervägde ni alternativet att limma?
 
Kul och intressant att höra att det funkat bra i över 10 år!

Spontant tycker jag ju det låter riskfyllt att skruva fast "planktimret". En timrad konstruktion bygger ju på att det ska kunna röra sig i takt med träets fuktrörelser. Tänker att det borde vara risk att det spricker/sprängs när det är som fuktigast på hösten, altenativt att det "hakar upp sig" eller fastnar på skruvarna när det sen är som torrast på våren och inte kan sjunka ihop igen. Men uppenbarligen har det funkat. Kanske var planken inte så supertorra när det monterades?
 
M Macarus skrev:
Kul och intressant att höra att det funkat bra i över 10 år!

Spontant tycker jag ju det låter riskfyllt att skruva fast "planktimret". En timrad konstruktion bygger ju på att det ska kunna röra sig i takt med träets fuktrörelser. Tänker att det borde vara risk att det spricker/sprängs när det är som fuktigast på hösten, altenativt att det "hakar upp sig" eller fastnar på skruvarna när det sen är som torrast på våren och inte kan sjunka ihop igen. Men uppenbarligen har det funkat. Kanske var planken inte så supertorra när det monterades?
Jag har nu byggt enligt samma metod (med mindre modifikationer) och hoppas det håller. Jag tänker mig att eftersom allt virke är samma typ/dimension/ledd så rör det sig "tillsammans" i fuktrörelserna? Bättra att fästa ihop det än att fästa det mot en stående regel (som jag först tänkte göra).
 
B beerfueled skrev:
Jag har nu byggt enligt samma metod (med mindre modifikationer) och hoppas det håller. Jag tänker mig att eftersom allt virke är samma typ/dimension/ledd så rör det sig "tillsammans" i fuktrörelserna? Bättra att fästa ihop det än att fästa det mot en stående regel (som jag först tänkte göra).
Jag postade om mitt bygge i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threa...fristaende-bastuar.297312/page-8#post-5486152
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.