Jag lurar på ett garage med måtten 5x10m, med sadeltak med lutningen 14-16 grader där jag på gavelsidan vill ha en ganska stor port, gärna 4m hög och 3m bred

När man ritar i diverse standardprogram så måste man välja en ganska hög väggsida för att "få lov" att sätt in 4m hög port. 4.5m vägg höjd krävs tex på ett ställe jag ritat på.

Jag vill gärna ha så lågt garage som möjlgt givet 4m porthöjd och ovan angivna


vet någon något verktyg för att rita stommar med limträtakstolar (eller något annat) där man kan få ut en bygglovsritning.

Jag återkommer ständigt till liknande frågor och det måste ju finnas överdimensioeringsregler för hur man kan bygga. ofta får man svaret att man ska be någon räkna på det men det borde ju finnas hur många exempel som hellst på vad som funkar. om man bara väljer en konstruktion som är större, använder samma dimensioner så är man ju safe.


Såhär typ behöver takstolarna se ut för att få in en 3m bred och 4m hög port. Känns onödigt att behöva höja hela väggsidan till 4.5m för att få in porten

Schematisk ritning av takstomme med måttangivelser; fem meter bred och tre meter mellan takåsarna.
 
En liten mer seriös skiss.... rita in 195or men vad jag är ute efter är vad som garanterat räcker. Om det så är nån monster limträbalk så måste det ju gå utan att detaljräkna på någon optimal lösning



Teknisk ritning av en carport med måttangivelser på höjd och bredd i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Har du kikat på träguiden? Jag brukar kika på de exemplen, som referens.

https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

Däremot har jag för mig att man nuförtiden måste använde ce märkta takstolar, så jag misstänker att du måste få nån konstruktör att göra beräkningar och nån firma som tillverkar dem. Då borde de kunna tillhandahålla ritningen du behöver.
 
CE-märkning är bara om man bedriver verksamhet, dvs tillverkar och säljer takstolar. Kan omöjligt vara aktuellt för egen tillverkning.

Den typ av takstol som visas är en tekniskt dålig takstol. Därmed inte sagt att det inte går att konstruera den så den håller, men jag betvivlar att just den modellen någonsin kommer att beskrivas generellt för hemmabyggare någonstans.
Titta på saxtakstolar istället. Det är nog så nära det går att komma, även om de också blir besvärliga vid låg taklutning. Hm, vid närmare eftertanke är de nog också besvärliga att dimensionera generellt för hemmabyggare...
Annars är det ledad takstol/stomme i limträ (böj) eller stål som gäller, men förmodligen special och dyrt.

Kan du offra lite på bredden upptill så kan de skissade takstolarna kompletteras med snedstöttor nedifrån sockeln upp till hanbjälken. Då blir det en stark och bra lösning. Typ så här:
Enkel illustration av ett husets kontur med tak, takstolar och sidostöd. Svart mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det kanske inte hjälper då dimensioner saknas...
Har den typen av takstolar i vår loge. Är väl sisådär 5x5" taksparrar, och snedstöttorna är dubbla kanske motsvarande 3x4". Logens bredd ca 5,5 m och höjd 5,5 - 6 m, 45 graders taklutning.
 
Dyrt kan jag nog ta inom rimliga gränser. Tycker ju att det borde gå att bygga en stomme som håller med limträ iaf? vi snackar ju bara 5m spännvidd. Gaveln kan ha stående pelare brevid porten.

En takås/nock i limträ då? eller blir den helt orimlig ?


Precis en sådan konstruktion har jag också tänkt på. Det är ju så gamla lador ofta är byggda men det tar ju av utrymmet
 
A Arne999 skrev:
En takås/nock i limträ då? eller blir den helt orimlig ?
Tänkte först föreslå det, men kom sedan på att en 10 m lång takås som ska bära ett flackt tak (inkl snölast) antagligen blir rätt biffig.
Om inte hela garagets längd behöver hålla 3x4 m så kanske det kan vara ett rimligt alternativ?

Det finns takstolsleverantörer som kan ta fram sådana takstolar du letar efter. Det är kanske trots allt en snabbare, enklare och billigare lösning?
 
skickade min skiss till ett takstolsställe och fick det korta svaret att "det går inte"

Och att det dessutom blir för stor belastning på väggarna.
 
Uppenbarligen fel leverantör, eller så tjänar de gott om pengar och tycker inte de behöver dina pengar också...
Teknisk ritning av en takstol med måttangivelser, sannolikt för byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en takstol med beteckningar och mått, konstruktion för takbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av takstol, konstruktionsdetaljer, dimensioner och vinklar, träbyggnadselement, ingenjörskonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel illustration av takstol med måttangivelser och gula balkar mot vit bakgrund, inom byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

YouTube-miniatyrbild, ritning av takstolar, "BYGG TAKSTOLAR SJÄLV," länk till beskrivning, 5.0-9.0 meter intervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.