ar en gammal TV (90-tal) som jag vill ha kvar.
Problemet som uppstått är att fjärren inte längre får fram sina kommandon till TVn.
Jag trodde först det var fjärren som gått sönder så jag köpe en ny. Den funkade två knapptryckningar och sedan funkade det inte längre. Av en slump hade jag även en multifjärr i vilken jag lagrade VCR- och DVD-kommandon framgånsrikt. Samma sak.

Trodde först mottagningen slutat fungera helt men...
Jag plockade bort fronten och insåg att mottagningen fortfarande fungerar men mycket dåligt och bara ibland. Det gäller med alla tre kontrollerna och oavsett gamla eller helt nya batterier.
Försökte rengöra mottagaren men det gick inte bättre.
Funkar ganska ofta på mindre än en meter avstånd men hur kul är det?
 
Det är ingen fjärrkontroll längre, det är en närkontroll.

Det är nog bara att lämna in TV till lagning.

Protte
 
Nu kan det ju i det här fallet anses bevisat att det inte är i fjärrkontrollen felet ligger, utan i tvn.

Men jag vill ändå dela med mig av ett tips hur man kan "se" om fjärrkontrollen fungerar. Rikta fjärrkontrollen mot en videokamera, webkamera eller liknande och tryck på fjärrens knappar. Kameran "ser" det infraröda ljuset som fjärren sänder ut så att det faktiskt syns i videobilden.
 
Men fokus måste ju vara TVn eftersom jag testat med tre olika kontroller.
Finns det inget man kan göra med mottagaren?
 
Jo, nog är det i tvn det är fel. Det är som prototypen skrev. Lämna in på lagning.

Men frågan är om det är värt det med tanke på hur lite en motsvarande ny tv antagligen kostar.

(jag minns också den tiden då man faktiskt gick fram till tvn och bytte kanal :) )
 
Jo man vred på kanalväljaren som inte alls var gjord för att ställas om flera gånger per kväll och därför brukade rasa ihop mekaniskt efter ett tag. Var nog många lite äldre apparater som inledde sin sista resa på det sättet. :D
 
Ja, men denna är gjord 1997 och SÅ gammal är den inte.
Slänga en 97:a på tippen gör jag inte. Då löser jag det på annat sätt istället.
 
Min systers svärfar hade en universial fjärrkontroll, funkade utan programmering till alla apparater, en 1,5 meter lång pinne.

Protte
 
Ja, en sån universalfjärr är ju också väldigt billig :)
Tyvärr extremt riktningskänslig :D
 
Och funkar inte så bra efter tredje whiskyn!:rolleyes:
 
Säkert ir-mottagaren som e trasig, prova att köpa en ny, kostar några 10:surprised:r...

Löda och fixa lite, kanske fungerar efter det, men akta dig för kondensatorerna..

Vilket märke är det och vilken modell? finns ritningar på internet..
 
El-richard, Har du försökt laga en TV någon gång?
Jag har jobbat med det och det är inte roligt att ta hand om "löda och fixa" folkets bravader.

Protte
 
pefo skrev:
Och funkar inte så bra efter tredje whiskyn!:rolleyes:
Då är det väl inte så noga vilket program det blir heller.

Protte
 
Har du något bättre förslag än att kast ut tv:n?

Löda om en ir-mottagare kommer han nog att klara av, om det är den,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.