Hej! Jag har en liten fundering som jag gärna vill vå ordning på.

Till en början så förra året så mätte vi vår fuktighet inne ganska dåligt, det var främst vid början på vintern 2022 som vi köpte fuktmätare som mäter relativ fuktighet. i vintras låg vi så lågt som 30% och jag köpte en fuktare för vår 2åring hade lite svårt med den torra luften.

Nu har sommaren gått och jag har tilläggsisolerat huset med 45mm glasisolering och bytt fasad från en colorocfassad till träfasad.

Eftersom jag inte mätt något under förra sommaren eller förra hösten så vet jag inte hur jag ska tackla dethär problemet jag tror att jag kanske har.

Problemet att just i skrivande stund har vi 69% luftfuktighet, (ibland har det varit över 70% men även också nere på 50%) vilket är ganska högt. Jag har inte satt på värmen ordentligt (bergvärmen är satt på ett värmestopp på 14grader) så den går inte så ofta.

Jag ställde ut en av fuktmätarna på trappen och fick det till att luftfuktigheten ute var 99%.

Tror ni att jag behöver sätta in en åtgärd? Ska jag vänta och se om det håller i sig? Kommer det ändra sig när jag får på lite värme? Jag tänker också att är det inte svårt att få ner luftfuktigheten när luften man får in utifrån är 99%?

Ventilationen i detta huset är ganska dålig då det inte finns någon ventil in och har köksfläkt samt en PAX i badrummet. Sätta in mer ventilation? Vilken ventilation ska man börja med? FÖnsterventiler eller riktiga som man installerar vid vägg?

Jag upplever det iallafall inte som att vi har någon annorlunda lukt eller så utan det är rätt behagligt och inget jag tycker är konstigt mot föregående år.

Det kanske låter lite rörigt men det är såhär jag kan förklara det..
 
C Christian Bäckström skrev:
Hej! Jag har en liten fundering som jag gärna vill vå ordning på.

Till en början så förra året så mätte vi vår fuktighet inne ganska dåligt, det var främst vid början på vintern 2022 som vi köpte fuktmätare som mäter relativ fuktighet. i vintras låg vi så lågt som 30% och jag köpte en fuktare för vår 2åring hade lite svårt med den torra luften.

Nu har sommaren gått och jag har tilläggsisolerat huset med 45mm glasisolering och bytt fasad från en colorocfassad till träfasad.

Eftersom jag inte mätt något under förra sommaren eller förra hösten så vet jag inte hur jag ska tackla dethär problemet jag tror att jag kanske har.

Problemet att just i skrivande stund har vi 69% luftfuktighet, (ibland har det varit över 70% men även också nere på 50%) vilket är ganska högt. Jag har inte satt på värmen ordentligt (bergvärmen är satt på ett värmestopp på 14grader) så den går inte så ofta.

Jag ställde ut en av fuktmätarna på trappen och fick det till att luftfuktigheten ute var 99%.

Tror ni att jag behöver sätta in en åtgärd? Ska jag vänta och se om det håller i sig? Kommer det ändra sig när jag får på lite värme? Jag tänker också att är det inte svårt att få ner luftfuktigheten när luften man får in utifrån är 99%?

Ventilationen i detta huset är ganska dålig då det inte finns någon ventil in och har köksfläkt samt en PAX i badrummet. Sätta in mer ventilation? Vilken ventilation ska man börja med? FÖnsterventiler eller riktiga som man installerar vid vägg?

Jag upplever det iallafall inte som att vi har någon annorlunda lukt eller så utan det är rätt behagligt och inget jag tycker är konstigt mot föregående år.

Det kanske låter lite rörigt men det är såhär jag kan förklara det..
Min fuktighetsmätare inomhus har visat mellan 55 % och 70 % i stort sett konstant sedan i början på juli då sommaren började regna bort. Det gjorde den inte förra sommaren och hösten. Jag gissar på att det bara är en extremt fuktig sommar/höst i år och att det antagligen inte kommer se ut så nästa år.

Jag har även ett pumphus där det är samma visa. Betydligt fuktigare där inne i år jämfört med förra året.

Jag har ingen aning om huruvida det är något man omedelbums bör göra något åt eller om det är okej att det är lite hög fuktighet några månader om året inomhus. Om inte annat är det ju behagligt för slemhinnor.
 
Fukt normalt, vi har 72 just nu. Läs på mer om ventilation. Ni ska ha vägg eller fönsterventiler alla sovrum och vardagsrum samt frånluftsfläkt i badrum och ev tvättstuga
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fukt normalt, vi har 72 just nu. Läs på mer om ventilation. Ni ska ha vägg eller fönsterventiler alla sovrum och vardagsrum samt frånluftsfläkt i badrum och ev tvättstuga
Tack för info ja ni har vi 60% så det svänger ganska ordentligt med väderleken. Ska sätta in fönsterventiler i alla rum är tanken innan vintern. Då blir nog huset lättare att värma upp också tror jag? För just nu som sagt sitter det INGEN tilluftsventil någonstans i huset (mer än 2 gamla fönster som drar pyttelite). Så det behövs nog
 
BirgitS
Om du inte har en varm murstock som fixar frånluften så måste det finnas frånluftsfläktar som går jämnt för annars blir det inget drag genom huset och därmed kommer det inte in någon luft genom tilluftsventilerna.

Vad menade du med frågan om "lättare att värma upp"?
Det krävs mer värmetillskott för att värma upp ett hus som har ordentlig ventilation. Men med dålig ventilation så är det risk för att både hus och människor blir dåliga.
 
  • Gilla
placerej
  • Laddar…
Du har ju två frånluftsfläktar så nog kommer det in luft alltid, någonstans. Det är inte säkert att mer ventilation kommer minska din relativa luftfuktighet när det är såpass fuktigt ute. Vad har du för temp inne? Kanske dags att börja värma snarare.
 
B boohoo skrev:
Du har ju två frånluftsfläktar så nog kommer det in luft alltid, någonstans. Det är inte säkert att mer ventilation kommer minska din relativa luftfuktighet när det är såpass fuktigt ute. Vad har du för temp inne? Kanske dags att börja värma snarare.
Okej, jag har 20-21 grader inne. Men har inte behövt sätta igång bergvärmen än då det fortfarande orkar upprätthålla den värmen
 
C Christian Bäckström skrev:
Hej! Jag har en liten fundering som jag gärna vill vå ordning på.

Till en början så förra året så mätte vi vår fuktighet inne ganska dåligt, det var främst vid början på vintern 2022 som vi köpte fuktmätare som mäter relativ fuktighet. i vintras låg vi så lågt som 30% och jag köpte en fuktare för vår 2åring hade lite svårt med den torra luften.

Nu har sommaren gått och jag har tilläggsisolerat huset med 45mm glasisolering och bytt fasad från en colorocfassad till träfasad.

Eftersom jag inte mätt något under förra sommaren eller förra hösten så vet jag inte hur jag ska tackla dethär problemet jag tror att jag kanske har.

Problemet att just i skrivande stund har vi 69% luftfuktighet, (ibland har det varit över 70% men även också nere på 50%) vilket är ganska högt. Jag har inte satt på värmen ordentligt (bergvärmen är satt på ett värmestopp på 14grader) så den går inte så ofta.

Jag ställde ut en av fuktmätarna på trappen och fick det till att luftfuktigheten ute var 99%.

Tror ni att jag behöver sätta in en åtgärd? Ska jag vänta och se om det håller i sig? Kommer det ändra sig när jag får på lite värme? Jag tänker också att är det inte svårt att få ner luftfuktigheten när luften man får in utifrån är 99%?

Ventilationen i detta huset är ganska dålig då det inte finns någon ventil in och har köksfläkt samt en PAX i badrummet. Sätta in mer ventilation? Vilken ventilation ska man börja med? FÖnsterventiler eller riktiga som man installerar vid vägg?

Jag upplever det iallafall inte som att vi har någon annorlunda lukt eller så utan det är rätt behagligt och inget jag tycker är konstigt mot föregående år.

Det kanske låter lite rörigt men det är såhär jag kan förklara det..
Vädret slår om nu och det medför kallare samt torrare vindar.
Sen blir man inte av med fukt utan värme, det bara är så.
 
Det är helt normala fuktnivåer. Det är pga vädret, milt och fuktigt.
Så fort det blir kallare ute och värmen inne kommer igång så kommer RH att sjunka.
Vill du ha det torrare utan att börja värma på så är det avfuktare som gäller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är helt normala fuktnivåer. Det är pga vädret, milt och fuktigt.
Så fort det blir kallare ute och värmen inne kommer igång så kommer RH att sjunka.
Vill du ha det torrare utan att börja värma på så är det avfuktare som gäller.
Jo men en avfuktare behöver även den energi och ca 200W för ett mindre aggregat.
Så det måste man ha med i beräkningen och ofta räcker det med en mindre mängd energi för att värma bort höstfukten.
 
Nja, det är väl klarlagt att avfuktning är betydligt billigare än uppvärmning för att hantera fukt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nja, det är väl klarlagt att avfuktning är betydligt billigare än uppvärmning för att hantera fukt.
Nej inte angående TS fråga... det kan räcka med en liten tillförsel av värme för att få bukt med höstfukt.
Sen var jag så nyfiken att jag kollade mitt lilla avfuktaraggregat, 10l i källaren med en smart plug och det drar just nu 255W. De 255W kan man lika gärna lägga på värme så är nog höstfukten borta i bostadsdelen.
 
Jag har både direktverkande elvärme och avfuktare, och där är avfuktare tveklöst bättre. Med bergvärme och utväxling 3:1 på insatt el så kanske det inte är så stor skillnad, men då TS har 20 - 21 C inne så kanske det inte är önskvärt att fläska upp temp till 25C eller högre...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har både direktverkande elvärme och avfuktare, och där är avfuktare tveklöst bättre. Med bergvärme och utväxling 3:1 på insatt el så kanske det inte är så stor skillnad, men då TS har 20 - 21 C inne så kanske det inte är önskvärt att fläska upp temp till 25C eller högre...
Jag anser det som en öppen fråga och det beror ju även på om temperaturen varierar i huset under dygnet samt hur luftfuktigheten utomhus varierar.

Sen vem vill ha en bullrande avfuktare i bostadsdelen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.