Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog inte helt ovanligt att det går till så, men det är inte helt ok om man ska följa regelverket.
Personligen har jag inget problem med det, men kanske elektrikern har det, framförallt om det man gjorde för myrorna är dumt för ledningar.
Elektrikern får ju själv avgöra om han/hon vill använda mina myrkanaler eller inte 😇
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Elektrikern får ju själv avgöra om han/hon vill använda mina myrkanaler eller inte 😇
Så är det. Om man dragit sina rör dåligt, vilket nog många ändå gör med för kraftiga svängar etc så är risken större att elektrikern säger nej, eller om de inte vet hur det är draget. Bäst är att prata med sin elektriker innan.
 
M Marijairena skrev:
Hej!
En vän har köpt en bostadsrätt och tycker att det är fult med alla elkablar som ligger utanpå väggen i sådana där plastskenor.
Han har köpt en slags mätare för att kunna få indikation på om det går elledningar eller vattenrör i väggen.
En spårfräs finns.

Elkablar ska dras genom en sån där flexslang (eller vad det heter) i väggen.

Är det något som bostadsrättsföreningen kan säga nej till?
Vad kan vara problemet med att spåra in elkablar i väggen?
Kan föreningen kräva att det är en behörig elektriker som endast får göra detta?

Tacksam för svar
Maria
Som lekman får man inte förlägga kablar för fast installation, endast elektriker får göra det.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inget krav att det ska vara rör/slang och tråd, kabel får gjutas/putsas in i vägg/tak/golv.
Bara om kabeln har bas- och felskydd, dvs du får inte putsa in en lös FK/FQ.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Jag har hört om föreningar som ställer krav på att allt elarbete måste göras av behörig elfirma. Många föreningar har "regler för renovering" ungefär som ordningsregler. Den exakta legala statusen för en sådan regelsamling kan nog vara svårt att utreda. Men man kan spendera sin tid bättre än att försöka utmana föreningen i sådana fall, så länge det är någorlunda rimliga renoveringsregler.

Jag kan iofs. tycka att det är rimligt om föreningen kräver att allt elarbete i föreningens byggnader skall vara lagligt.
 
  • Gilla
Marijairena och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag har hört om föreningar som ställer krav på att allt elarbete måste göras av behörig elfirma. Många föreningar har "regler för renovering" ungefär som ordningsregler. Den exakta legala statusen för en sådan regelsamling kan nog vara svårt att utreda. Men man kan spendera sin tid bättre än att försöka utmana föreningen i sådana fall, så länge det är någorlunda rimliga renoveringsregler.

Jag kan iofs. tycka att det är rimligt om föreningen kräver att allt elarbete i föreningens byggnader skall vara lagligt.
Jag tänker att en sådan regel inte spelar så stor roll för hur någon agerar. Det är ju knappast så att föreningen genom styrelse eller stämma har mandat att besluta något annat, t ex att elinstallationsarbete lagligen kan utföras av medlemmarna utan behörighet. Föreningen stiftar ju inte lag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att en sådan regel inte spelar så stor roll för hur någon agerar.
Kanske inte men kan inte en sådan regel verka avskräckande och möjligen ge föreningen möjlighet att agera på ett sätt som de inte har vid vanliga brott?

Brott mot lag är ju en sak men att bryta mot en förenings ordningsregler gör man inte lättvindigt. 😇
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske inte men kan inte en sådan regel verka avskräckande och möjligen ge föreningen möjlighet att agera på ett sätt som de inte har vid vanliga brott?

Brott mot lag är ju en sak men att bryta mot en förenings ordningsregler gör man inte lättvindigt. 😇
Nej gud, föreningens ordningsregler står över lagen!

Skämt åt sido, de betyder ju inte så mycket. Och det vet vi ju alla som bott i en BRF, det bryts ständigt mot dessa ordningsregler och är en klassiskt trätoämne mellan grannarna och något för de som är engagerade att älta. Bryter man mot ordningsreglerna så kan styrelsen göra en tillsägelse om att upphöra med störningen och blir det inte bättring så kan föreningen kontakta socialnämnden.

Och socialnämnden är med all sannolikhet helt ointresserade av en märklig styrelses anmälan där man hävdar att styrelsen har stöd i lagen att reglera att en bostadsrättshavare genomför fullständigt normalt underhåll av sin bostadsrättslägenhet.
 
Nej som sagt den legala statusen för renoveringsregler är nog väldigt tveksam. Men det finns som sagt bättre saker att lägga sin tid på än att utmana föreningen i frågan. Väljer föreningen att begära bostadsrätten förverkad så kommer de troligen inte att ha framgång. Men det blir en hel del tid för medlemmen att sätta sig in i detta och försvara sin bostadsrätt.

Ponera att du hempulat elen i köket. Föreningen begär att du skall presentera behörighetsintyg för elfirman som du (inte) har anlitat. Du struntar i det. Men ordföranden är en pensionerad elektriker (med behörighet) som "hatar" hempulare. Han kan göra livet surt för dig under lång tid.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Nej som sagt den legala statusen för renoveringsregler är nog väldigt tveksam. Men det finns som sagt bättre saker att lägga sin tid på än att utmana föreningen i frågan. Väljer föreningen att begära bostadsrätten förverkad så kommer de troligen inte att ha framgång. Men det blir en hel del tid för medlemmen att sätta sig in i detta och försvara sin bostadsrätt.

Ponera att du hempulat elen i köket. Föreningen begär att du skall presentera behörighetsintyg för elfirman som du (inte) har anlitat. Du struntar i det. Men ordföranden är en pensionerad elektriker (med behörighet) som "hatar" hempulare. Han kan göra livet surt för dig under lång tid.
Jag tänker att ett mer realistiskt scenario i en BRF är en driftig person som satt i styrelsen för många år sedan har skrivit "renoveringsregler" utan att ta reda på fakta. Alla i styrelsen på den tiden tyckte det var förträffligt med att någon tog initiativ för föreningens bästa och ingen orkade kolla upp om det alls fanns lagstöd för detta. Sen las reglerna upp på hemsidan och där har de legat sen dess. Ingen vet riktigt vad som står i dem och den driftiga skribenten flyttade för ett antal år sedan. Styrelsens ledamöter vill i dagsläget göra så lite som möjligt och är okunniga och lite rädda för att göra fel så att stora kostnader uppstår för föreningen. Man vill väl men är inte beredda att lägga tid eller tankekraft på sitt uppdrag. Ledamöterna har alla lite dåligt samvete och lätt ångest över att de nog inte har gjort vad de ska göra. Men ångesten infinner sig ju bara på själva styrelsemötena så den är ingen större belastning.

Jag tror detta är det vanliga scenariot för en BRF att man kan ta de där reglerna för vad de är. Ett inte så genomtänkt initiativ av en enskild driftig person som inte kunde juridiken.

I ditt alternativa scenario, med en toxiskt kontrollerade ordförande som får livsenergi av att kontrollera och jävlas med de boende så håller jag med. Jag skulle försöka ha så lite med en sådan (troligen kriminell) person som möjligt. Och i försöka agera så att den personen inte blir återvald om jag såg en chans. Eller kanske flytta. Vi hade ju en tråd om en sådan förening med en sådan ordförande på Norrmalm. Skrämmande läsning, TS skulle flytta.
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inget krav att det ska vara rör/slang och tråd, kabel får gjutas/putsas in i vägg/tak/golv.
Inte alla slags kablar.
EKRK/EQRQ och QLO får absolut inte putsas in i vägg, den kabeltypen är det krav på att den är synligt förlagd.
Och den är vanlig i bostäder då den, framförallt förr i tiden, var absolut snyggaste kabeln att förlägga i bostäder och andra ställen där det skulle bli snyggt.

Vidare bör man bedöma skick och ålder på ledningarna innan man gör en sådan åtgärd.
 
  • Gilla
topmount och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.