Hej alla eldare!
Har fått tag i ett "lik" till ackumulatortank som jag inte har riktigt 100 koll på hur den är uppbyggd/kopplad.
Har någon kunskap om ett sådant?
Värmepanna med märkningar, rör, reglage och ventilationsdelar i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har varit kopplat med en 50 mm jätteanslutning (A) i toppen och längst ner (B), så långt fattar jag att det är för hetvatten.
Och kamrörsslingor som sitter parallelkopplade vad jag gissar. (KAM)

På typskylten för
KAMRÖRSBATTERI
ESSEM 2-1122
står det graverat lite otydligt "4 st 9,5m" eller "4 st 9,3m"?
Industriell skylt med tekniska specifikationer för tryckkärl, tillverkningsdatum och företagsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antagligen ett specialbygge då det enligt säljaren har stått på en skola senast.
Det jag undrar över är de andra uttagen som är pluggade vad de kan har för uppgift och vart de är kopplade eller om de alls har en funktion. I bilden numrerade 1, 1b, 2, och 3.

Är en sådan tank användbar i ett normalt hushåll överhuvudtaget?
 
Redigerat:
Det är anslutningar in i tanken.
 
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det är anslutningar in i tanken.
O
D Daniel 109 skrev:
Det är anslutningar in i tanken.
Ok, låter logiskt. Hur kan man utnyttja dessa att koppla in på ett vettigt sätt?

--------------------------
>>>Beklagar mitt dubbelinlägg, det blev något knas och jag trodde mitt inlägg försvann i cyberrymden<<<
 
Om jag gissar lite

1 är en anslutning för in eller utlopp, vanligtvis ut till cirkulationspumpar etc mot radiatorsystem etc
1b dör ett dykrör för tempsensor?

2 och 3 är nog för elpatroner

Toppanslutning är varmt vatten in från värmepanna och botten är retur från värmepenna och radiatorkretsar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag gissar lite

1 är en anslutning för in eller utlopp, vanligtvis ut till cirkulationspumpar etc mot radiatorsystem etc
1b dör ett dykrör för tempsensor?

2 och 3 är nog för elpatroner

Toppanslutning är varmt vatten in från värmepanna och botten är retur från värmepenna och radiatorkretsar.
Aha, då skulle jag kanske kunna koppla den "normalt" och använda 1 som ingång för hetvatten och A för avluftning 🤔
 
Jag är en amatör på acktankar men när jag gjorde om hemma nyligen så var anvisningen att låta hetvattnet gå in i A och sedan ta ut vatten ur tanken på 1 och alla returer samsas i B. Avluftning har jag på röret som går till A.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
S sallad skrev:
Aha, då skulle jag kanske kunna koppla den "normalt" och använda 1 som ingång för hetvatten och A för avluftning 🤔
Du kan göra som Mathias skriver eller bara använda A och B det går också bra. Men det är inte fel att använda kamflänsrörslingorna till något också tex VV.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan göra som Mathias skriver eller bara använda A och B det går också bra. Men det är inte fel att använda kamflänsrörslingorna till något också tex VV.
Kamrören har jag kommit fram till att jag ska använda istället för förrådsberedare. Sen om det är lite annorlunda med så många kamrör eller vad som skiljer mot vad som verkar mer vanligt med hälften i mängd och längd
 
Det är bara bra med mer rör så du kan vara nöjd med din tank.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
N Nybyggarn skrev:
Här har du en länk till tillverkaren Strömsnäspannan det kanske till och med finns ett produktblad på den
Här har du en länk till tillverkaren Strömsnäspannan det kanske till och med finns ett produktblad på denHär har du en länk till tillverkaren Strömsnäspannan det kanske till och med finns ett produktblad på den

Jo det känner jag till. Det är bara att ingen riktigt överensstämmer med den jag har.
Det kan förstås funka som ett underlag att gissa sig till saker.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.