galento
P Pligg85 skrev:
Nu vet jag inte hur det funkar hos er..

men här ligger vedköpare tillsammans med hästägare(hö-köpare) i absoluta botten av människor som vill göra rätt för sig och betalar.

Man har ju en prislista till vänner och bekanta, en till seriösa köpare och ännu en prislista till nya eller ökända.

Väldigt många vill ha ved hemkört samma dag nästan, tjafsar över mängden, priset och minsann gör klart att betalning sker när lönen kommer.

Så många som blivit lurade och lastat av och sedan haft ett helvete att få betalt eller att det ska prutas.
Okända ska vara på plats, godkänna och betala innan man rör spakarna. Detta fattar några medan några blir förbannad för det kommer fram att de inte har pengar vid tillfället.
Såna vedköpare får nog ett dåligt rykte om sej ganska fort. Veden blir ju inte förstörd
om den ligger bra förvarad nåt år till. Det är bättre att sådana personer värmer huset
på annat sätt och håller käften.
 
Swich eller pengarna på bordet först.
Annars lämnar inte en enda vedkubbe mig.

Orkar inte tjata o töla med folk.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Har märkt att torr kluven björkved håller sig bättre, bevarar vikten än bara kapade kubbar.
Detta märkbart efter tre - fyra år.

Frågade en miljötekniker/biolog vad som händer med ved som ligger länge.
Den bryts ned, som allt organiskt av bl a bakterier och det alstras mycket lite ej mätbar värme över tid.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Har märkt att torr kluven björkved håller sig bättre, bevarar vikten än bara kapade kubbar.
Detta märkbart efter tre - fyra år.

Frågade en miljötekniker/biolog vad som händer med ved som ligger länge.
Den bryts ned, som allt organiskt av bl a bakterier och det alstras mycket lite ej mätbar värme över tid.
Framför allt så avdunstar alla kådämnen ur träet och det minskar värmeinnehållet fastän träet förvaras torrt och inte ruttnar. Det där såg vi tydligt när vi eldade 200 år gammalt rivningsvirke. Det brann bra men gav kanske hälften så mycket värme som det borde.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
G
Anders På Landet postade en intressant video om priset på ved kontra el.

 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tycker det är väl sent att börja bära hem ved...
Till nästa eller nästnästa höst är det en rimlig tid att ta hem ved nu om man inte redan har..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Till nästa eller nästnästa höst är det en rimlig tid att ta hem ved nu om man inte redan har..
Jag som alltid blivit ilurad att man ska fälla på senvintern, klyva innan påsk och in i veboa innan midsommar.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag som alltid blivit ilurad att man ska fälla på senvintern, klyva innan påsk och in i veboa innan midsommar.
Du har inte blivit lurad, det är utmärkta riktmärken om man avser att elda veden samma år.

Har man i helgen möjlighet att kapa och klyva ved av de lträd som blåst ned i dag tillexempel så får ju sådan ved längre torktid, sav kvar i trädet då löven inte fallit av, hög luftfuktighet är faktorer som gör att veden kommer få längre torktid än om träden avverkas i 'rätt tid' men veden bör ju tas tillvara likafullt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Du har inte blivit lurad, det är utmärkta riktmärken om man avser att elda veden samma år.

Har man i helgen möjlighet att kapa och klyva ved av de lträd som blåst ned i dag tillexempel så får ju sådan ved längre torktid, sav kvar i trädet då löven inte fallit av, hög luftfuktighet är faktorer som gör att veden kommer få längre torktid än om träden avverkas i 'rätt tid' men veden bör ju tas tillvara likafullt.
Håller med, fast just idag kanske syrafällning är att föredra? Låt löven dra ut saven ur trädet.
 
M Markarbetaren skrev:
Håller med, fast just idag kanske syrafällning är att föredra? Låt löven dra ut saven ur trädet.
Man tar det också när man har tid och möjlighet, sedan anpassas det när det eldas, finns ju även gran och tall som blir ved. Vedboden bör nu vara fylld inför vintern med färdig ved.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Håller med, fast just idag kanske syrafällning är att föredra? Låt löven dra ut saven ur trädet.
Funkar dåligt såhär års, sånt sägs vara bättre på våren när löven är på väg att slå ut..

Nu kommer det väl falla rätt mycket torrgran, den är lättkluven och lätteldad och behöver inte lång torktid.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
He, he. Lätteldad, är inget för mig som värmer huset med just ved.

En helt annan sak att elda för mys.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
H Hybro skrev:
He, he. Lätteldad, är inget för mig som värmer huset med just ved.

En helt annan sak att elda för mys.
Jag gissar att du skulle få bättre ekonomi om du sålde din fina björkved och eldade torrgran, såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo ved.
 
  • Gilla
jonas_da och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag gissar att du skulle få bättre ekonomi om du sålde din fina björkved och eldade torrgran, såvitt jag vet värmer all torr ved lika mycket per kilo ved.
Jag upplever dock att om man bara eldar gran och tall i en kamin så får man aldrig någon riktig glödbädd. Efter ett tag självdör elden och kvar blir förkolade vedbitar. I min erfarenhet behöver det åtminstone varvas med björk eller annat lövträ för att få en riktig glödbädd i kaminen. Men jag kanske bara eldar fel med gran och tall.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Min erfarenhet är att grova klampar av gran kräver mera tilluft för inte börja kola.
Att klyva mindre löser de eller som du gör att blanda gran med löv, tall är inte lika känsligt.
Sedan skiljer det säkert mellan kaminer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.