A
P paralun skrev:
Jo men jag kallar det inte för att "stötta" utan mer att man gillar läget.
Stöttar man Kina om man köper en Volvo för att ställa frågan på sin spets?

Solcellsfolket har varit tyst i frågan och det mesta kommer ju från Kina.

Det blir ju alldeles omöjligt och det är ju vårat eget fel och ett resultat av marknadsliberalism.
Sen tror jag inte alls det är några svårigheter med reservdelar/service.
Ja du stöttar Kina om du köper en volvo och motarbetar ukraina
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en smaksak hur man ser det. Jag ser det som värre med en bil utvecklad i Kina än en bil utvecklad i Sverige av en kinesisk ägare, även om jag själv väljer bort Volvo.

Visst är det så.
Man får göra en avvägning från fall till fall och det är högst personligt vad man kommer fram till. När det gäller solceller är det svårt att välja bort Kina (om än inte omöjligt), men när det gäller vitvaror är det rätt enkelt, så för mig personligen är valet lätt.

Det brukar generellt vara svårt med reservdelar för på marknaden små spelare, särskilt från länder långt bort. Ibland går det knappt alls, ibland tar det en evighet och ibland går det bra.
Service är väl lite intressant när Ikea hänvisar till ett bolag som klart och tydligt säger att de inte jobbar med kylskåp? Sen kanske man kan hitta Benkes allbygg och kylskåpsreparationer, om man har tur och har den firman runt hörnet, men det är nog svårare att hitta någon som lagar den än om man köpt en Bosch eller liknande.
Nu utvecklas ,konstrueras och till viss del byggs ju volvo av kineser sedan 2012. Därav reservdelsbrister och inkompabiltet mellan systemen,felaktiga programvaror mm.
 
electroluxaren skrev:
Ja du stöttar Kina om du köper en volvo och motarbetar ukraina
Jo vi lever i en minst sagt orolig tid.... att starta handelskrig är nog det sämsta vi kan välja.

Sen har ju EU vaknat efter sin marknadsliberala törnrosasömn och letar mineraler för egen industri.
https://single-market-economy.ec.eu...l-raw-materials/critical-raw-materials-act_en

Men i Sverige tar det ju hus i helvetet om någon vill öppna en gruva...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
I
I IronG skrev:
Går alltid att hitta det man vill om allt på nätet.
Så vad hittade du innan du slog till och köpte Vinterkall?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
I
Keiller Keiller skrev:
Så vad hittade du innan du slog till och köpte Vinterkall?
Naturligtvis så fanns det en hel del positiva åsikter på IKEA´s site, kanske inte så konstigt. 😄

Chattade med IKEA och de har 5 års garanti så det kändes ok.

Sen frågade jag på detta forumet om erfarenheter och det vet vi hur det slutade.

Slutligen så sa min fru att hon tycket den såg fin ut och ville ha den.
Det argumentet bar mest vikt, så det fick bli så 😂

Den kom hem med på-plats leverans och efter att ha packat upp den så kan jag bara säga att den ser jättefin ut.
Vi bor i ett lite annorlunda hus och det var minst sagt besvärligt att få denna 150kg klump på plats men killarna som levererade den var mycket trevliga och fixade det till slut.
Det kommer dock att dröja en vecka innan vi sätter igång den för platsen där den ska stå ska byggas om lite så den passar inredningen eftersom den inte följer modulmått.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A
I IronG skrev:
[bild]

[länk]

Går alltid att hitta det man vill om allt på nätet.
en det är sant detta oxå
 
I
MultiMan MultiMan skrev:
[bild]

[länk]
Detta omdöme är ett tydligt exempel på hur osäkert det kan vara att ta till sig information som finns på nätet. Om man tittar i ovankant så är kontoprofilen "Karl" men i texten har den som skrivit texten avslutat med "Micke".
Det finns även andra "markörer" i texten som gör den osäker.

Behöver inte vara ett Troll men det finns flera varningsflaggor att vara uppmärksam på.
 
Redigerat:
MultiMan
Knappast en varningsflagga, du måste ha väldigt lite erfarenhet av att vara på nätet.

Min profil på Trustpilot är helt annan än den här, och mitt riktiga namn finns inte på något ställe. Har 6 olika alias beroende på var jag är. Många vill inte uppge sitt namn och hittar på ett annat namn. Jag hittar däremot aldrig på fakta, det är 100% konsekvent.

Som avslutning så är "Karl" som du misstänkliggör verifierad, dvs man har fått verifiera sin identitet med giltig legitimation.

Börjar halmstråna ta slut?
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
I
MultiMan MultiMan skrev:
Knappast en varningsflagga, du måste ha väldigt lite erfarenhet av att vara på nätet.

Min profil på Trustpilot är helt annan än den här, och mitt riktiga namn finns inte på något ställe. Har 6 olika alias beroende på var jag är. Många vill inte uppge sitt namn och hittar på ett annat namn. Jag hittar däremot aldrig på fakta, det är 100% konsekvent.

Som avslutning så är "Karl" som du misstänkliggör verifierad, dvs man har fått verifiera sin identitet med giltig legitimation.

Börjar halmstråna ta slut?
MultiMan MultiMan skrev:
Knappast en varningsflagga, du måste ha väldigt lite erfarenhet av att vara på nätet.

Min profil på Trustpilot är helt annan än den här, och mitt riktiga namn finns inte på något ställe. Har 6 olika alias beroende på var jag är. Många vill inte uppge sitt namn och hittar på ett annat namn. Jag hittar däremot aldrig på fakta, det är 100% konsekvent.

Som avslutning så är "Karl" som du misstänkliggör verifierad, dvs man har fått verifiera sin identitet med giltig legitimation.

Börjar halmstråna ta slut
MultiMan MultiMan skrev:
Knappast en varningsflagga, du måste ha väldigt lite erfarenhet av att vara på nätet.

Min profil på Trustpilot är helt annan än den här, och mitt riktiga namn finns inte på något ställe. Har 6 olika alias beroende på var jag är. Många vill inte uppge sitt namn och hittar på ett annat namn. Jag hittar däremot aldrig på fakta, det är 100% konsekvent.

Som avslutning så är "Karl" som du misstänkliggör verifierad, dvs man har fått verifiera sin identitet med giltig legitimation.

Börjar halmstråna ta slut?
Profilen är verifierad för 2013, det är 10 år sen och har inte gjort ett enda inlägg sen dess. Du måste byta Pass, Körkort, Bank ID och andra seriösa ID handlingar flera gånger under 10 år.
Att behålla en verifiering i 10 år utan aktivitet är oseriöst och inte att lita på.

Kanske detta hjälper dig att förstå: https://www.resiport.com/trustpilot-hacked-and-customer-database-set-for-sale/

Halmstråna kan du behålla och göra en kudde av så du sover bättre och inte är så aggresiv 😅
 
MultiMan
Igen pratar du om något du tydligen inte vet något om, vilket är väldigt enkelt att visa även om jag nöjer mig med en källa ikväll.

Trustpilot har helt nyligen (2022) börjat med verifikationsmöjligheten för privatpersoner, så ditt påstående är följaktligen en omöjlighet. Hittade du bara på? Jag har varit på Trustpilot i minst 8 år, troligen längre, och det fanns inga möjligheter att legitimera/verifiera sig när jag började, det är jag helt säker på.

Här kommer ett exempel för att stärka det jag säger, en artikel från 2022 som säger bl a:

"Until recently, anyone could set up an account and post a review without any verification of who they were, or whether had been an actual customer of the business they were reviewing. This could often lead to the business challenging whether the review was genuine or not.

Trustpilot has just introduced a ‘consumer verification tool’ which will allow users to verify their identity before they can publish a review.

This tool is not exactly a new development and is rather widely used in other industries already. Many organisations use a software which requires the user to submit their photographic identification, like a passport, and then take a selfie which is uploaded. The software uses facial recognition to determine if the person in the selfie is the person in the passport photo. Millions of people would have done this last summer to register for an NHS account and book their covid-19 vaccination."


https://www.samuels-solicitors.co.uk/news/trustpilot-tackles-fake-reviews
 
I
MultiMan MultiMan skrev:
Igen pratar du om något du tydligen inte vet något om, vilket är väldigt enkelt att visa även om jag nöjer mig med en källa ikväll.

Trustpilot har helt nyligen (2022) börjat med verifikationsmöjligheten för privatpersoner, så ditt påstående är följaktligen en omöjlighet. Hittade du bara på? Jag har varit på Trustpilot i minst 8 år, troligen längre, och det fanns inga möjligheter att legitimera/verifiera sig när jag började, det är jag helt säker på.

Här kommer ett exempel för att stärka det jag säger, en artikel från 2022 som säger bl a:

"Until recently, anyone could set up an account and post a review without any verification of who they were, or whether had been an actual customer of the business they were reviewing. This could often lead to the business challenging whether the review was genuine or not.

Trustpilot has just introduced a ‘consumer verification tool’ which will allow users to verify their identity before they can publish a review.

This tool is not exactly a new development and is rather widely used in other industries already. Many organisations use a software which requires the user to submit their photographic identification, like a passport, and then take a selfie which is uploaded. The software uses facial recognition to determine if the person in the selfie is the person in the passport photo. Millions of people would have done this last summer to register for an NHS account and book their covid-19 vaccination."


[länk]
Du bekräftar precis det jag säger, att Trustpilot historiskt, är en osäker plattform med osäker information som 2022 fick ta hjälp av Veriff för att komma tillrätta med problemet.👍
 
MultiMan MultiMan skrev:
Igen pratar du om något du tydligen inte vet något om, vilket är väldigt enkelt att visa även om jag nöjer mig med en källa ikväll.

Trustpilot har helt nyligen (2022) börjat med verifikationsmöjligheten för privatpersoner, så ditt påstående är följaktligen en omöjlighet. Hittade du bara på? Jag har varit på Trustpilot i minst 8 år, troligen längre, och det fanns inga möjligheter att legitimera/verifiera sig när jag började, det är jag helt säker på.

Här kommer ett exempel för att stärka det jag säger, en artikel från 2022 som säger bl a:

"Until recently, anyone could set up an account and post a review without any verification of who they were, or whether had been an actual customer of the business they were reviewing. This could often lead to the business challenging whether the review was genuine or not.

Trustpilot has just introduced a ‘consumer verification tool’ which will allow users to verify their identity before they can publish a review.

This tool is not exactly a new development and is rather widely used in other industries already. Many organisations use a software which requires the user to submit their photographic identification, like a passport, and then take a selfie which is uploaded. The software uses facial recognition to determine if the person in the selfie is the person in the passport photo. Millions of people would have done this last summer to register for an NHS account and book their covid-19 vaccination."


[länk]
Jo men man måste nog sätta trollvarning för Trustpilot och Ikea.
Det mesta är ju ren smörja till recensioner.
https://se.trustpilot.com/review/www.ikea.com
 
I
Detta blir mitt sista inlägg i denna tråden.

När jag skapade den så var det med förhoppning att få information från någon som hade erfarenheter av IKEA Vinterkall.
I IronG skrev:
Står i begrepp att köpa ny Kyl & Frys och har fått ögonen på IKEA Vinterkall som passar oss perfekt.
Skulle uppskatta om det finns någon här som har erfarenheter att dela med sig av gällande denna side-by-side maskin.

([länk])
När jag nu avslutar mitt deltagande i tråden så har mycket avhandlats men inte ett enda inlägg som handlar om egna erfarenheter av IKEA Vinterkall.

Däremot är jag nu ägare av IKEA Vinterkall och det ska bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig.😎

Önskar alla lycka till! 🙂
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.