Hej,

Köpte ett nytt badrumsskåp från IKEA (enhet). Men mitt förra skåp hade skruvhålen lite närmare varandra än mitt nya IKEA skåp. Jag flyttade därför fästena till skåpets överkant och lite närmare varandra för att kunna använda samma hål i väggen (hade ingen lust att ge mig på att borra i kakel). Fästena skulle enligt IKEA egentligen sitta på sidan i hörnet.

Förstår att jag har ändrat hur upphängningen egentligen är tänkt, men vad tror ni lite mer vana hemmafixare. Håller detta fortfarande bra även om jag bytte plats på fästet?

Eller är det big nono och göra om?
 
  • Vit skåpinsida med metall gångjärn, skåplås och hyllhålboringar. Tyder på köks- eller förvaringsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt vitt skåp öppet med hyllplan, tandkrämstube nertill, kakelvägg bakom, metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Mollie Ekenberg skrev:
Hej,

Köpte ett nytt badrumsskåp från IKEA (enhet). Men mitt förra skåp hade skruvhålen lite närmare varandra än mitt nya IKEA skåp. Jag flyttade därför fästena till skåpets överkant och lite närmare varandra för att kunna använda samma hål i väggen (hade ingen lust att ge mig på att borra i kakel). Fästena skulle enligt IKEA egentligen sitta på sidan i hörnet.

Förstår att jag har ändrat hur upphängningen egentligen är tänkt, men vad tror ni lite mer vana hemmafixare. Håller detta fortfarande bra även om jag bytte plats på fästet?

Eller är det big nono och göra om?
Skillnaden är att belastningen kommer att vara på den övre delen istället för sidostycket. Allt beror väl på hur pass väl den övre delen är fäst i sidostycket. Belastningen sitter även en bit ut. Om allt sitter fast så skulle ett eventuellt problem vara att den övre delen bågnar om du belastar skåpet för mycket.
Du skulle kunna förstärka hörnen med ett par vinkeljärn om du oroar dig 😀
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, har hållt lite koll så att det inte bågnar (ser lugnt ut än så länge, men har inte satt in några grejer i skåpet än).

Ja det kanske är en bra idé med vinkeljärn, borde fördela belastningen lite bättre va?
 
L Mollie Ekenberg skrev:
Ja, har hållt lite koll så att det inte bågnar (ser lugnt ut än så länge, men har inte satt in några grejer i skåpet än).

Ja det kanske är en bra idé med vinkeljärn, borde fördela belastningen lite bättre va?
Ja om nu inte övre delen sitter så bra så kommer delarna inte röra på sig. Och den övre delen blir styvare. Men den övre delen kanske sitter fast bra.
 
Kom ihåg att h korta skruvar i ditt vinkeljärn så du inte drar ut dem genom sidan bara :)
 
  • Gilla
Lindqvist1996
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja om nu inte övre delen sitter så bra så kommer delarna inte röra på sig. Och den övre delen blir styvare. Men den övre delen kanske sitter fast bra.
Svårt och svara på om den sitter bra, var lite ”klick” funktion (klassiskt ikea)
 
  • Instruktionsmanual för möbelsammansättning med illustrationer av delars montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Mollie Ekenberg skrev:
Svårt och svara på om den sitter bra, var lite ”klick” funktion (klassiskt ikea)
Jag hade nog dragit dit vinkeljärn, just in case...
 
Skippa vinkeljärnen - deras stadgande funktion bygger på att skruvarna fäster bra i stommen vilket de inte gör. Den är inte direkt solitt trä i ett IKEA-skåp för att uttrycka sig milt.....

Sätt istället en list på högkant i tex.plywood inuti skåpet, lika bred som insidan skåp och minst lika hög som monteringsvinklarna. Skruva sedan vinklarna utanpå denna. På så vis fördelas lasten ut i hörnen mot långsidorna på skåpet.

Men allra enklast är att du borrar två nya hål och monterar enligt instruktionen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.