Jag besöker just en vän i USA som skall flytta tillbaka till Sverige snart. Han har köpt hus i Blekinge.
De har två Tesla-bilar och den ena skall skickas iväg på leverans till Sverige på fredag.
Nu undrar vi hur man fixar en adapter (vilken sort skall man ha) så att Teslan kan laddas i svenska laddstationer?
Kan Tesla supercharger-stationer hantera import-Teslan direkt (finns rätt kabel) eller måste man ha en adapter till de Europeiska kablarna? Jag antar att om man vill ladda någon annan stans än hos Tesla Supercharger så behövs en adapter.
Men vilken?
Med Teslan kom en sats adaptrar, men de är nog till andra USA-varianter av sladdkontakter.
 
Hyrde en tesla i somras när jag var i USA, jag tyckte laddkontakten var så liten så jag googlade lite runt det. Jag -tror- att det inte är 3-fasladdning om jag minns rätt, så att det kommer nog inte bli lika lätt att ladda hemma eller på vanliga AC-laddstationer på ett effektivt sätt.

DC-laddning kanske det är full sprätt i även med adapter. Som jag förstår så finns det adapters tillgängliga så det går att DC ladda US teslor i europa. Frågan är ju hur teslas egna superchargers funkar? Om all kommunikation går igenom?
 
Kan man ladda fortare i Teslas SuperCharger i Sverige då? Dvs utan adapter (givet att Teslas egen laddkabel finns på laddsatationerna)?
Jag kör ju VW Passat GTE hybrid så jag har aldrig satt mig in i hur laddning av elbilar under resa funkar...
 
Jag skulle tro att DC (snabbladdning) kanske funkar bättre, medan AC (hem/långsam) laddning, samma du har på Passaten, inte blir snabbare än du har på passaten, då den är enfas. För en tesla med kanske 80kWh att fylla blir det väääääldigt långsamt att ladda hemma. Sådär 3 gånger så långsamt. Men funkar lär det göra. Troligen sällan man måste fylla hela batteriet hemma...

Google är din vän;

Can all Tesla owners use the Supercharger network in Europe?

Yes, the Supercharger network is available to all Tesla owners.

All V3 Superchargers in Europe feature single-cable CCS technology that is compatible with every Model 3, Model Y and Model S or Model X from May 2019 onwards. To access V3 Supercharging with a pre-May 2019 Model S or Model X vehicle, please request a CCS Combo 2 Upgrade quote from your local Service Center.

All V2 Superchargers in Europe feature dual-cable posts to accommodate both DC Type 2 and CCS Combo 2 charge-ports.
https://interchargers.com/plug/
 
Den amerikanska teslan använder NACS medans den europeiska använder CSS/CSS2 så din vän behöver en adaptor för detta endamålet, dom 2 stora stiften går som tidigare nämnt till DC laddning
 
  • Svart CCS2-AC till TPC-adapter för laddning, nedsatt pris, JOWUA webbplatsgränssnitt, mobilskärm, produktbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det är väl något i den här stilen som behövs om man vill snabbladda en Tesla med TPC-kontakt i Europa.

Annars finns det superchargers typ v2 som har dubbla kablar men de blir nog ovanliga med tiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Han kommer i praktiken inte kunna snabbladda här i Sverige, det är den bistra sanningen. CCS-standarden som används här är inte samma som i USA.

Det finns Chademo-adapters som fungerar på amerikanska bilar (Chademo finns även där) men då man köpa en sådan i USA som passar amerikanska bilar. Och då får du hanka dig runt på det minskande antalet Chademo-laddplatser i Sverige, och max 50kW.

Det bästa rådet är att lämna bilen kvar och köpa en ny här om det inte ska vara en bil för lokala resor.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Han kommer i praktiken inte kunna snabbladda här i Sverige, det är den bistra sanningen. CCS-standarden som används här är inte samma som i USA.

Det finns Chademo-adapters som fungerar på amerikanska bilar (Chademo finns även där) men då man köpa en sådan i USA som passar amerikanska bilar. Och då får du hanka dig runt på det minskande antalet Chademo-laddplatser i Sverige, och max 50kW.

Det bästa rådet är att lämna bilen kvar och köpa en ny här om det inte ska vara en bil för lokala resor.
Är det enfas AC laddning på amerikanska teslor? Så har man 16 el 20 A så laddar det några kW per timme max? Då blir det som sagt en rätt trist upplevelse om man tänkt köra mycket...
 
MrJay
Varför ringer de inte bara Tesla och frågar utan ber en bekant undersöka? 🤔
 
För att de är USA och vet inget ställe i Sverige att ringa till....
 
För att de är USA och vet inget ställe i Sverige att ringa till....
 
J JohanLun skrev:
Är det enfas AC laddning på amerikanska teslor? Så har man 16 el 20 A så laddar det några kW per timme max? Då blir det som sagt en rätt trist upplevelse om man tänkt köra mycket...
https://www.tesla.com/support/charging/wall-connector/installing

Verkar så, 48A 240V enfas installeras wallboxen på i USA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.