Du l
J Grisbacka skrev:
Jag tror att den viktigaste egenskapen hos en arkitekt är att vara nyfiken, öppensinnig och lyhörd. Du är med andra ord chanslös. Det är ett serviceyrke, inte en plattform för dig att förverkliga dina ockulta fantasier om "helig geometri". Utbildning blir dessutom ännu viktigare om du vill verka inom "klassisk" arkitektur, där det gäller att ha stenkoll på stilar och uttryck och deras innebörd.

Om du inte bara vore ett troll skulle jag säga att om man är övertygad om att man inte har något att lära så är det väldigt svårt att lära sig något.
det låter som att du är lite triggad att er klick´s stillar inte är förankrad hos folk och att den bryter mot tradition, anständighet och harmoni. Vid omröstningar visar det nästan alltid sig att om folk får bestämma så vill de helst ha det traditionella, läs mer på arkitekturupproret.se t.ex. Helig geometri är inget konstigt så försök inte, det var så nästan all arkitektur gjordes till väldigt nyligen, det är en sund standard. läran om arkitekturhistoria och stilar kan jag gott göra själv haha :) behöver inte få det genom modernistiska/kulturmarxistiska problematiserande linser. Ser väldigt lite med den arkitektutbildning som är värt något. Speciellt med tanke på kraven och tiden man ska lägga ner, det kanske är lite angående hållfasthet och närliggande som är matnyttigt måhända. De man får ut är At best: mycket slösad tid med lite nyttigt, At worst: många skadliga ideer som sätter sig i ditt huvud och slösad tid.

Dagarna då ni leker med det offentliga rummets gestaltning och i förlängningen med folks välbefinnande och harmoni ska lida mot sitt slut.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
A AntiGlobHom skrev:
Du l

det låter som att du är lite triggad att er klick´s stillar inte är förankrad hos folk och att den bryter mot tradition, anständighet och harmoni. Vid omröstningar visar det nästan alltid sig att om folk får bestämma så vill de helst ha det traditionella, läs mer på arkitekturupproret.se t.ex. Helig geometri är inget konstigt så försök inte, det var så nästan all arkitektur gjordes till väldigt nyligen, det är en sund standard. läran om arkitekturhistoria och stilar kan jag gott göra själv haha :) behöver inte få det genom modernistiska/kulturmarxistiska problematiserande linser. Ser väldigt lite med den arkitektutbildning som är värt något. Speciellt med tanke på kraven och tiden man ska lägga ner, det kanske är lite angående hållfasthet och närliggande som är matnyttigt måhända. De man får ut är At best: mycket slösad tid med lite nyttigt, At worst: många skadliga ideer som sätter sig i ditt huvud och slösad tid.

Dagarna då ni leker med det offentliga rummets gestaltning och i förlängningen med folks välbefinnande och harmoni ska lida mot sitt slut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmarxism

Fräscht - allt är såklart judarnas fel.. Lycka till med din karriär, det kommer du behöva!
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
[länk]

Fräscht - allt är såklart judarnas fel.. Lycka till med din karriär, det kommer du behöva!
halmgubbar du nu :)
 
  • Arg
KnockOnWood
  • Laddar…
Som blivande arkitekt kan man inte drömma om vad man ska rita åt kunden utan man måste vara lyhörd och komma med ideer till kunden. De flesta kunder vet vad dom vill ha från början och där ska du komma in med ideer som följer deras mönster.

Statsbyggnadsarkitekt lär du aldrig bli om du inte har en gedigen högskoleutbildning med inriktning byggnadsingenjör i botten utan var glad om du får rita garage, lekstugor och attefallshus
 
har kollat med några arkitekter, nån menar att t.ex byggnadsingenjörer är med och jobbar som arkitekter och gestaltar sina egna designs av hus till kunder, till hur stor grad kan det stämma
 
BirgitS
A AntiGlobHom skrev:
har kollat med några arkitekter, nån menar att t.ex byggnadsingenjörer är med och jobbar som arkitekter och gestaltar sina egna designs av hus till kunder, till hur stor grad kan det stämma
Det lär vara så att många tillverkare av kataloghus har byggnadsingenjörer som presenteras som arkitekter för kunderna och hjälper dem att göra anpassningar av kataloghusen för att det ska passa kundernas önskemål. De tar väl också fram nya kataloghus utifrån de stilar som verkar vara efterfrågade.

Som redan har sagts så är arkitekt ingen skyddad titel utan vem som helst kan kalla sig arkitekt.

På stora arkitektkontor så kan det finnas byggnadsingenjörer anställda för att ta fram hur husen ska konstrueras i detalj, t.ex. ta fram konstruktionsritningarna. Om någon sån visar sig ha goda kunskaper när det gäller formgivning av nya hus så kan en sån person antagligen få arbetsuppgifter som även tar med sånt. Men som alltid gäller det att anpassa sig till vad kunderna önskar. Om kunden vill ha en fyrkantig låda så får arkitekten rita det oavsett egna åsikter om resultatet, det är kunden som har rätt.

A AntiGlobHom skrev:
Vid omröstningar visar det nästan alltid sig att om folk får bestämma så vill de helst ha det traditionella, läs mer på arkitekturupproret.se t.ex.
Jag känner till ett villaområde inom Östersunds kommun som började bebyggas för ung. 15 år sen och det finns nog inte ett enda traditionellt hus, typ röd stuga med vita knutar, där utan folk har valt att bygga framför allt nyfunkis och en del New England-stil.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
A AntiGlobHom skrev:
Jag har delvis ideologiska och smakliga skäl ingen direkt vilja att gå på något universitet och studera arkitektur, jag har inget till övers för oanständig och oharmonisk modern arikitektur.

Finns det en väg och hade denna väg varit? jag kan redan auto-cad ganska bra och har inga större problem att lära mig program rent generellt. Hade det kanske varit att sälja ritningar på småhus? Kontakta 100 olika arkitektfirmor och fråga om man kan jobba nästan gratis för att få in en fot?
Behövs det ett stort ingångskapital, behövs det att skapa en egen hemsida eller kanske bara en facebooksida? Hur får man trafik?

Landskapsarkitektur är inte helt fel det heller, ser det likadant ut där?
Länge sedan jag läste en så uppblåst och självgod trådstart; du tycker uppenbarligen inte att du har någonting att lära och att ditt estetiska sinne och din smak är fulländad.
Med den inställningen hoppas jag — både för din skull och andras — att du aldrig blir arkitekt. Men den risken är nog liten...

Arkitektur är så mycket mer än gestaltning; det är teknik, ekonomi, funktionalitet, trivsel och trygghet, livskvalitet med mera och inte minst numera hållbarhet.

Minst av allt handlar det om fina eller fula hus...
//R

PS De som utbildar sig till arkitekter idag studerar väl så mycket tekniska ämnen som något annat, självklart inte på samma nivå som byggnadsingenjörer men de har ändå avsevärt mer än rudimentära kunskaper på de områden som rör konstruktion o s v.
Arkitekturutbildning erbjuds idag på exempelvis Luleå Tekniska Högskola, Lunds Universitet teknisk inriktning, KTH samt Chalmers Tekniska Högskola bara för att nämna några.
Att arkitekter bara är svartklädda fjantar som pratar siktlinjer och "platsens själ" är en grov fördom om talangfulla människor som kan förena estetiska, funktionella och ekonomiska mål och realisera dem i den verkliga verkligheten. Och det är inte kattskit! DS

PPS Nä, jag är inte arkitekt och jag är inte personligen kränkt men jag har jobbat med grafisk design sedan 1987; jag vet hur lätt det är att låta egen smak styra när man inte har en susning om bakgrund, hur och varför eller vad något fick kosta när det kom till.
Därtill känner jag en handfull arkitekter. Kan deras utbildningar och omfattande praktiker — det är dedikerade människor som gör så mycket mer än ritar fina eller fula hus... DS
 
  • Gilla
JohnFN och 3 till
  • Laddar…
@AntiGlobHom

Så underbart att du tar upp "Arkitekturupproret" — ett samlande forum för bittra, besvikna och akterseglade bakåtsträvare som har "Det var bättre förr" som ledord. De som tycker att det räcker med en TV-kanal i svartvitt, vänstertrafik och att vi sa "ni" till varandra på jobbet. :D

Du skrev att du vill:
"generellt rita med helig geometri som ledord (därtill ordning hierarki, tradition, nytänande och kreativitet) är det jag vill och är det rätta oavsätt."

Woosh! Pragmatisk inställning! Och om kunder har andra tankar, vad händer då? Ska de skjutas på fläcken? Eller skickas till korrigeringsläger? Eller bara interneras?

Och vad fan är helig geometri?

(Och ska vi prata "Finn fem fel" så hör inte "nytänande ((nytänkande?)) och kreativitet" ihop med dina andra bokstavskombinationer.)

Sedan vill du tydligen inte utsättas för "kulturmarxistiska" influenser.
Förstår dig där till fullo. Själv vill jag (och antagligen några med mig) inte utsättas för totalitära, dogmatiska, högerextrema/-reaktionära, försoffade, förlegade, föråldrade, utvecklingsfientliga, anti-nyfikenhetsdrivna eller förtryckande influenser.
Så i mina ögon kan Arkitekturupproret förpassa sig till något bortglömt utrymme på ett mossigt museum som ställer ut saker som ingen vill eller behöver påminnas om.

Arkitektur är en process som är kopplad till tidens gång och vår utveckling. Den SKA förändras.
Det finns väl ingen som vill leva i en pastisch, eller?

Att du har lätt för att lära dig program är nog din minsta tillgång för att du ska bli en lämplig arkitekt. Det finns alltid korkade människor som kan mer än man själv om någonting.
Med hjälp av AutoCAD kanske du kan rita ett utedass (lämplig början för en som ansluter sig till Arkitekturupproret) men dina digitala färdigheter är näppeligen någon garanti för ett bygglov.

Nu har jag sagt mitt och tänker inte förära den här tråden med mer av mitt liv utan tänker bara avrunda med mitt svar på TS inledande fråga: "Jobba som arkitekt utan utbildning, möjligt?

Ja, det är möjligt. Det är som sagt ingen skyddad titel så vilken idiot som helst kan kalla sig arkitekt och det finns exempel på stora namn i branschen som saknar formell utbildning.

Men om man saknar hjärta, hjärna och talang för jobbet blir det nog svårt...
//Ronnie

PS "Helig geometri" — ååååhhh, hahaha, jag tror jag kissar på mig!!! DS
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nu blir man ju lite nyfiken på att se dessa hus och denna enastående arkitektur!

Upp med lite bilder på dina verk!
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.