Frun klagar på att det är kallt i hennes kontor, så idag har jag kikat lite på att byta tätningslister runt fönstret och altandörren i rummet. Altandörren var inga konstigheter, men fönstret var mer komplicerat.

Ett fönster med persienner, färgglada gardiner, krukväxter på en fönsterbräda, utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster med persienner, färgglad gardin, växter, dagsljus, inomhus, lugn atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dels hänger det kraftigt i högerkanten och dels finns det inga självklara ytor att placera tätningslisterna.

Om vi börjar med skevheten. Detta problem verkar ha funnits sen innan vi köpte huset då tidigare ägare redan lagt till två förhöjningsbrickor på de tre gångjärnen. Om jag skulle ta bort dessa brickor tror jag att fönstret inte skulle gå att vinkla in alls i fönsterkarmen. Som framgår av bild 2 är det tre gångjärn, ett nedtill och två upptill. Dessa gångjärn sitter ganska långt in i fönsterkarmen så det funkar inte att använda gångjärnsriktare för att knäcka gångjärnen.

Hur kan det blivit så här galet, och hur ska jag kunna rikta upp fönstret? Jag har inte sett att det är några sättningar i huset och det är inga problem med fönstren i angränsande rum.

Gällande tätningslisterna så är fönsterkarmens konstruktion rätt annorlunda. Är det någon som känner igen fönstertypen och har några förslag på hur tätningslisterna ska placeras? Tidigare ägare hade satt dem på själva fönstret, men man vill väl ha dem så långt ut mot kylan som möjligt så det tätas innan kylan når skarven mellan de två fönsterramarna?

Det är lite svårt att fota de potentiella ytorna för tätningslisterna, så jag hoppas att någon annan har likadana fönster (eller känner till dem) och vet var listerna placeras bäst. Skulle det behövas andra bilder så gör jag givetvis ett försök att få till några.

Mvh
Fred
 
Kanske är läge att byta ut fönstret mot ett modernt treglasfönster istället?
De här breda fönstren som hänger i gångjärnen så här får problem med åren och är svåra att justera.
 

Bästa svaret

BirgitS
P Paxman skrev:
Gällande tätningslisterna så är fönsterkarmens konstruktion rätt annorlunda. Är det någon som känner igen fönstertypen och har några förslag på hur tätningslisterna ska placeras? Tidigare ägare hade satt dem på själva fönstret, men man vill väl ha dem så långt ut mot kylan som möjligt så det tätas innan kylan når skarven mellan de två fönsterramarna?
Mellanrummet mellan glasen ska ventileras med utomhusluft för annars får man kondens på insidan av yttre glaset.

På våra fönster sitter tätningslisten på baksidan av bågen för inre glaset, alltså och det är gjort av professionella fönsterrenoverare. Insidan med handtaget till vänster.
Vit dörrkarm med skadat lack och synlig spackel eller fyllmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fönsterbågen ser ut tll att vara överfalsad och då ska tätningslisterna sitta på överfalsen utom på bakkanten där sätter man mot bågen
P Paxman skrev:
Hur kan det blivit så här galet, och hur ska jag kunna rikta upp fönstret? Jag har inte sett att det är några sättningar i huset och det är inga problem med fönstren i angränsande rum.
ganska vanligt med stora bågar de hänger sig med åren (tyngdlagen)
du kan testa att byta ut en skruv i det nedersta gångjärnet mot en med kullrigt huvud ,då tvingar man fram fönstret ett par mm
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kanske är läge att byta ut fönstret mot ett modernt treglasfönster istället?
De här breda fönstren som hänger i gångjärnen så här får problem med åren och är svåra att justera.
Fönsterbyte blir det inte tal om. Detta är originalfönster med väldigt hög kvalité på virket och vi vill verkligen inte byta utseende på fasaden. Dessutom, man kan ju inte bara byta ett fönster utan då måste ju alla bytas för att det inte ska se helt galet ut. Då tar jag mycket hellre fram hyveln eller bandslipen.
BirgitS BirgitS skrev:
Mellanrummet mellan glasen ska ventileras med utomhusluft för annars får man kondens på insidan av yttre glaset.

På våra fönster sitter tätningslisten på baksidan av bågen för inre glaset, alltså och det är gjort av professionella fönsterrenoverare. Insidan med handtaget till vänster.
Aha...då föll ju min teori. 👍 Då tror jag att förra ägaren gjort på korrekt sätt.

T tergo skrev:
fönsterbågen ser ut tll att vara överfalsad och då ska tätningslisterna sitta på överfalsen utom på bakkanten där sätter man mot bågen
Överfalsad gissar jag betyder att ramen överlappar karmen, korrekt?

T tergo skrev:
ganska vanligt med stora bågar de hänger sig med åren (tyngdlagen)
du kan testa att byta ut en skruv i det nedersta gångjärnet mot en med kullrigt huvud ,då tvingar man fram fönstret ett par mm
Så du menar att hela fönstrets tyngd ska vila på en kullrig skruvskalle? Känns som att den kommer gräva sig in i fönsterbågen...🤔
 
P Paxman skrev:
Fönsterbyte blir det inte tal om. Detta är originalfönster med väldigt hög kvalité på virket och vi vill verkligen inte byta utseende på fasaden. Dessutom, man kan ju inte bara byta ett fönster utan då måste ju alla bytas för att det inte ska se helt galet ut. Då tar jag mycket hellre fram hyveln eller bandslipen.
Fortfarande usel fönstermodell, dels eftersom de hänger sig med åren, dels eftersom man måste plocka ur allt ur fönstret för att kunna vädra. Dottern hade samma typ i sin lägenhet, de är hemska. Som tur var fick de upp nya ventiler som släppte in ordentligt med friskluft så att det inte var nödvändigt att kunna öppnas.

Vi bytte ett par fönster i taget på vårt hus (ruttna från 70-talet), det såg inte ett dugg konstigt ut.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Man kan ta bort den kopplade bågen och sätta in en glaskassett utan att förändra fönstrets utseende utifrån.
Bättre isolervärde och två glassidor mindre att putsa,
Våra gamla fönster som blivit utbytta har varit utifrån att det mekaniska har varit "slut" och inte kunnat renoveras enkelt, samt tröttnat på alla glassidor att putsa.
Går ju att byta också men då bör man samtidigt även byta dörren, men byte var ju uteslutet för dig.😉
 
Tack för alla förslag om att byta eller modifiera fönstret. Vi kan dock lämna den diskussionen eftersom det inte är aktuellt för vår del och det är inte trådens frågeställning.

Frågorna är alltså hur befintligt fönster skall tätas och hur det kan justeras. Tätningen har jag fått svar på (tack BirgitS och tergo) så justeringen kvarstår. Jag vägrar acceptera att det inte skulle gå att räta upp fönstret...i princip allt går att reparera. Det handlar oftast bara om hur mycket man är beredd att investera i tid, arbetsinsats och pengar.

En sak jag funderar på är ifall jag skulle kunna lägga in en schims bakom nedre gångjärnet. Jag tänker att jag hänger av fönstret och skruvar bort nedre gångjärnet så jag kan kopiera dess form mot urtaget i fönsterkarmen. Sen kan jag skära till några schims i olika tjocklek som jag kan testa med.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Fortfarande usel fönstermodell, dels eftersom de hänger sig med åren, dels eftersom man måste plocka ur allt ur fönstret för att kunna vädra.
Här är det stora fönster, en del betydligt större än TS:ens, från början av 60-talet och inget fönster hänger snett. De har också mycket vackrare profiler på bågarna, som reflekterar in ljuset, än vad moderna fönster har.

Det är nog få som vill ha utåtgående fönster flera trappor upp.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Överfalsad gissar jag betyder att ramen överlappar karmen, korrekt?
JA
P Paxman skrev:
Så du menar att hela fönstrets tyngd ska vila på en kullrig skruvskalle? Känns som att den kommer gräva sig in i fönsterbågen...
inte om man byter ut en av gångjärnsskruvarna då ligger den mot metall
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
T tergo skrev:
inte om man byter ut en av gångjärnsskruvarna då ligger den mot metall
*face palm* Det är klart! Tänkte lite knasigt där. Det känns ju som klart enklaste lösningen som är värd att testa först. 👍
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få som vill ha utåtgående fönster flera trappor upp.
Det lustiga är att vi har ett enplanshus (med källare) och ändå har vi två fönster som öppnas inåt samt tre pivotfönster. Bara ett av pivotfönstren känns motiverat av höjd från marken.

Huset ska enligt uppgift vara ett s.k. Skandiahus, vilket jag skulle tro är en av Sveriges vanligaste husmodeller från 60-talet (enplan rödtegel med källare). Flera hus i kvarteret är i princip identiska med små skillnader. T ex våra två direkta grannar har samma planlösning men de är flippade. De har också inåtgående fönster på samma sätt som våra trots att det är altan utanför dem, bara några decimeter lägre än golvnivån i rummet innanför.

Så visst hade det varit smidigare att byta fönster mot utåtgående, men den olägenheten motiverar inte kostnad, utseendeförändring eller energibesparing.

En fördel med inåtgående fönster i vårt sovrum är att jag kunnat sätta en ram med insektsnät på utsidan så vi kan sova med öppet fönster på sommaren. Det hade varit klart knepigare med utåtgående fönster.

När det gäller olägenheten att öppna inåtgående fönster vid vädring i de två rum vi har dem så är den icke existerande tack vare att båda dessa rum har altandörrar. Det fönster den här tråden handlar om öppnas i princip bara när det ska putsas, så skevheten är mest ett "jag vill att grejer ska funka som de ska"-problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Trots det stormiga vädret var det ganska varmt idag, så jag tänkte att det är lika bra att fixa till de två inåtgående fönstren som jag hade tänkt ordna innan det blir kallare.

När jag tog fram rullen med tätningslist såg jag detta:

Instruktioner för montering av lister på fönsterbåge med bildexempel. Text på svenska, detaljerad guide, delar märkta A, B, C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för listmontering på dörr- eller fönsterkarm med bilder och textbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för montering av list på ett pivåhängt fönster, illustrerad guide, delvis synlig kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vem hade kunnat tro att man kan ha så mycket nytta av att läsa monteringsanvisningar?! 😂

Rullen har alltså anvisningar för exakt de tre fönstertyper vi har i huset och de konfirmerar det som BirgitS och tergo skrev i sina inlägg. 👍

Nu sitter listerna på plats och det som slog mig mest är hur mycket de ljudisolerar. Det kommer vara väldigt skönt i sovrummet i vinter.

Gällande det hängande fönstret kom jag på att det funkar att skruva loss det nedre gångjärnet på karmsidan utan att lyfta av hela fönstret. De två övre gångjärnen håller fönstret, men man får stötta det lite och lyfta in fönstret i karmen när man fått bort gångjärnshalvan.

Jag letade lite i min "stash" och hittade en bit plast-ark i lagom tjocklek. Jag klippte till arket efter gångjärnets form och stansade ut hål för skruvarna:

Metalldelar på sliten yta, genomskinlig plast, verktygsdamm, hål, repor och skruvar, möjligt underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen krävdes det lite balansering och kraft för att få tillbaka gångjärnshalvan med schimsen bakom och sedan skruva tillbaka skruvarna. Nu går det mycket lättare att stänga fönstret även om det fortfarande tar i lite i underkant. Det är dock inte värre än att det går att trycka in, man behöver i alla fall inte längre lyfta hela fönstret.

För nu är jag nöjd med resultatet. Kanske ger jag mig på det igen i sommar för att få till bättre precision och slippa helt att det tar i. Jag funderar lite på om problemet är att själva gångjärnen är utslitna så tapparna glappar. Kanske ett gångjärnsbyte skulle staga upp fönstret? Dock gäller det att hitta exakt rätt gångjärn vilket kanske inte är det lättaste.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.