Demmpa Demmpa skrev:
Att spåra är icke behörighetskrävande, däremot är förläggning av slang det.

Men som "vanligt" så kan man ofta komma överens med elektrikern att man själv gör vissa saker som egentligen är behörighetskrävande.
Så vad jag förstår så bör man kontakta elektriker för att diskutera vad man själv vill kunna göra som t ex spårningen i väggen och eventuellt annat där? Det tycker jag i alla fall verkar rimligt.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
BirgitS
M Marijairena skrev:
Är det något som bostadsrättsföreningen kan säga nej till?
Är det frågan om ingrepp i någon bärande vägg?
Bärande väggar ingår normalt inte i det som den boende får göra ingrepp i.

I stadgarna kan det finnas en mening som denna:
"När bostadsrättshavaren använder lägenheten ska han eller hon se till att de som bor i
omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. "
Att bila en massa i betongväggar låter väldigt mycket och på långt håll. Det kanske innebär att styrelsen/föreningen anser att bilning bara för att få osynlig eldragning inte uppväger den försämrade miljön för alla andra i huset under flera dagar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det frågan om ingrepp i någon bärande vägg?
Bärande väggar ingår normalt inte i det som den boende får göra ingrepp i.

I stadgarna kan det finnas en mening som denna:
"När bostadsrättshavaren använder lägenheten ska han eller hon se till att de som bor i
omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller
annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. "
Att bila en massa i betongväggar låter väldigt mycket och på långt håll. Det kanske innebär att styrelsen/föreningen anser att bilning bara för att få osynlig eldragning inte uppväger den försämrade miljön för alla andra i huset under flera dagar.
Men hur kan då folk öht renovera i sina lägenheter? Det låter ju av borrande och sågande, slipande också.
Jag tror inte att det är bärande väggar men det måste de kolla förstås.
 
Ang. störande ljud, informera grannarna om att det kan ske. Starta ej för tidigt på morgonen och sluta i tid (16:00) med bilandet.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ang. störande ljud, informera grannarna om att det kan ske. Starta ej för tidigt på morgonen och sluta i tid (16:00) med bilandet.
Ja, det låter rimligt
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Men hur kan då folk öht renovera i sina lägenheter? Det låter ju av borrande och sågande, slipande också.
Om det gäller så handlar det om en avvägning mellan nyttan med oljudet och mängden oljud. Att renovera ett badrum är till stor nytta inte bara för den som använder det utan även för grannar som kan drabbas av vattenskador i ett gammalt badrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det gäller så handlar det om en avvägning mellan nyttan med oljudet och mängden oljud. Att renovera ett badrum är till stor nytta inte bara för den som använder det utan även för grannar som kan drabbas av vattenskador i ett gammalt badrum.
Jag antar att folk inte renoverar bara för att något är så gammalt och risk för vattenskador eller att köket håller på att falla ihop utan för att de vill göra om i bostaden. Denna lägenhet hade t e x strukturtapet som nuvarande hyresgäst inte vill ha. Likaså i övrigt slarvig renovering av förre ägaren.
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Jag antar att folk inte renoverar bara för att något är så gammalt och risk för vattenskador eller att köket håller på att falla ihop utan för att de vill göra om i bostaden. Denna lägenhet hade t e x strukturtapet som nuvarande hyresgäst inte vill ha. Likaså i övrigt slarvig renovering av förre ägaren.
Att ta bort tapeter, tapetsera, måla, byta foder etc. låter ju ingenting jämfört med att bila i betongväggar.

Men jag vet ju inte ens om det är betongväggar och inte heller vad som står i stadgarna och annat som gäller för den lägenheten. Det är bara tips om vad en styrelse kan ha en åsikt om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att ta bort tapeter, tapetsera, måla, byta foder etc. låter ju ingenting jämfört med att bila i betongväggar.

Men jag vet ju inte ens om det är betongväggar och inte heller vad som står i stadgarna och annat som gäller för den lägenheten. Det är bara tips om vad en styrelse kan ha en åsikt om.
Ja bäst att fråga dem🙂
 
Claes Sörmland
Jag tror inte att en förenings styrelse skulle nå framgång med att försöka förbjuda en underhållsåtgärd för att den låter några dagar. Och om bostadsrättshavaren drar igång med sitt arbete så är ju föreningens styrelse inte tillfrågad i alla fall.
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att spåra är icke behörighetskrävande, däremot är förläggning av slang det.

Men som "vanligt" så kan man ofta komma överens med elektrikern att man själv gör vissa saker som egentligen är behörighetskrävande.
Jag drog slangar för jag planerade att införskaffa en myrkoloni och tyckte det skulle vara festligt om de hade lite plats att röra sig utanför terrariet.

Blev aldrig några myror men elektrikern fick nytta av slangarna 👍
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag drog slangar för jag planerade att införskaffa en myrkoloni och tyckte det skulle vara festligt om de hade lite plats att röra sig utanför terrariet.

Blev aldrig några myror men elektrikern fick nytta av slangarna 👍
Då hade inte grannarna blivit glada med myrkolonin i huset😵‍💫😂
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Kort förklarat.
Om du idag har 100% koll på var alla uttag och ledningar ska dras så kan du redan idag spåra allting.
Ringer du sen en elektriker som kommer dit och dras slangen och trådar så är du helt "safe"
Men minsta osäkerhet så är det bättre att ringa först.

Medelvägen brukar vara att även dra alla slangar och sen ringa elektriker...
Risken då är att man missat någon slang eller liknande.

Fulvarianten är att göra allt själv, eller med forumets hjälp.

Ansvaret för att anläggningen är i gott skick är sannolikt ägaren till lägenheten.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag drog slangar för jag planerade att införskaffa en myrkoloni och tyckte det skulle vara festligt om de hade lite plats att röra sig utanför terrariet.

Blev aldrig några myror men elektrikern fick nytta av slangarna 👍
Det är nog inte helt ovanligt att det går till så, men det är inte helt ok om man ska följa regelverket.
Personligen har jag inget problem med det, men kanske elektrikern har det, framförallt om det man gjorde för myrorna är dumt för ledningar.
 
Att dra om och gjuta in kablar i vägg är definitivt installationsarbete som kräver elektriker, spårningen kan du säkert göra själv. Däremot är gränsdragningen för vart man får utföra arbete utan styrelsens godkännande diffus men bör framgå av stadgarna. En bra riktlinje är att dubbelkolla om man ska göra åverkan på byggnadsdelar bakom ytskikten.

Jag hade nog övervägt att dra om elen bakom golvlisterna om man vill ha det dolt, finns med färdigfrästa spår i bakkant och man slipper då hela projektet att måla och åtgärda väggen. Igjutningen riskerar att spricka över tid så det är något man bör undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.