Någon som har installerat Fermacell golvelement och fräst spår för golvvärme? Jag är intresserad av göra detta men undrar hur bra värmespridningen blir då lösningen inte verkar kräva golvvärmeplåt? Annat man bör tänka på?
 
Om du skulle fräsa det vanliga inom GV, 300 mm C/C mellan slingorna utan en plåt så kan det säkert bli ett randigt golv, då trä/fiber inte är så värmeledande. Är det billigare med dessa mot annat materiel som kanske är färdigtspårade, räknat mot arbetstiden. Oavsett så bör du ha plåtar, dom i mått för 300 C/C
 
J jonaserik skrev:
Om du skulle fräsa det vanliga inom GV, 300 mm C/C mellan slingorna utan en plåt så kan det säkert bli ett randigt golv, då trä/fiber inte är så värmeledande. Är det billigare med dessa mot annat materiel som kanske är färdigtspårade, räknat mot arbetstiden. Oavsett så bör du ha plåtar, dom i mått för 300 C/C
Tror jag läste att max fräsningdjup är 15mm. Avståndet mellan rören verkar vara 10cm
 
10 cm, mellan och många meter blir det, och då är det 16 slang som sägs för det. det blir bra fart på flödet då, för att få det varmt. Skulle förorda 20 mm slang, då blir det ett lugnare flöde och pumpen behöver inte stå på max kanske, för att få ett bra flöde. Vet inte varför en del säger 16 mm slang. Med 20 mm slang och plåtar 300 C/C så fungerar det utmärkt. Sen om du tänker efter lite, så pratas det om att reglera värmen med allsköns elektronik, som kostar skjortan, upp mot 7000kr för ett shuntpaket och ska det då vara lite elektronik med, så kan det kosta ytterligare 10000kr, inte värt det. Dom grejerna har en förmåga att säga upp sig och är inte gratis att byta ut. Jag förordar att strypa in slingorna på fördelarna och har man fått till det så fungerar det i 25 år utan att blinka. Mitt är nu 25 år och tuffar på. Vad ska du värma med, VP- EL-panna -Ved.
 
Tillkommande. 15 mm djupt, är det 12 mm slang ? Häftig pump so ska trycka flödet. Hur stort hus ska försörjas av GV.
 
J jonaserik skrev:
Tillkommande. 15 mm djupt, är det 12 mm slang ? Häftig pump so ska trycka flödet. Hur stort hus ska försörjas av GV.
15mm djup och 14mm slang enligt instruktionerna med ett max avstånd på 120mm. Inte stort alls, ~70m2.
 
Men många slingor blir det, när dom ska vara så närma varandra och tunna slangar gör att flödet ska vara stort för att inte kallna på vägen. Tänk även på att finns det ytterväggar så ska tilloppet ligga med två slingor utmed väggen, det är svalast där. Mot mitten är det inte så noga om flödet svalnar en del. Göe som du tänker, blir nog värme ändå,
 
J jonaserik skrev:
Men många slingor blir det, när dom ska vara så närma varandra och tunna slangar gör att flödet ska vara stort för att inte kallna på vägen. Tänk även på att finns det ytterväggar så ska tilloppet ligga med två slingor utmed väggen, det är svalast där. Mot mitten är det inte så noga om flödet svalnar en del. Göe som du tänker, blir nog värme ändå,
Ja, max 100meter 14mm står det, vilket ska motsvara 15m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.