Hej
Har ett lättbetonghus med puts från 1964. Vi har gjort om den gamla entrén och bytt ytterdörr samt tagit bort den tidigare glasbetongen. Där glasbetongen satt tidigare har jag reglat upp en vägg där jag som "temporärt" skydd/fasad monterade en vanlig 12mm plyfa.
Nu är det dags att göra klart entrén innan vintern kommer. Tanken är att sätta stående panel där plyfan sitter idag (ca 1x2,1m).
1. Kan jag montera stående panel direkt mot plyfan eller måste det vara luftspalt (med läkt)?
2. Om luftspalt krävs, vad är tunnaste läkten jag kan använda? Vill undvika att läkt+panel bygger för djupt då jag har en omfattning/smyg i puts som måste "rå" över panelen.
3. Eller ska jag ta bort plyfan helt, sätta liggande läkt mot vindduken och sedan panel? Tänker att plyfa borde ha ljuddämpande och "isolerande" egenskaper som jag gärna vill behålla.
4. Jag kollade på Träguiden och deras exempel med plyfa som yttervägg. (Nu ska ju ja iofs ha panel utanpå, men...)
https://www.traguiden.se/konstrukti...adsystem-i-skivmaterial/yttervagg-med-plywood
Jämfört med träguiden saknar jag deras punkt 2 och 3. Min plyfa (deras punkt 1) är monterad direkt mot vindduk (deras punkt 4). Är det något jag borde justera?
En teknisk ritning av en ytterväggskonstruktion med plywoodfasad och isolermaterial, märkt med komponenternas beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En plywoodskiva täcker en dörröppning bredvid en vit ytterdörr; renovering eller temporär lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dörrkarm, träpanel, en insekt, kontrast i texturer och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rent naturlagsmässigt sett går det ju på ett ut om plyfan är 40mm tjock* eller om där istället sitter 12mm plyfa + 28mm panel. Trä som trä, liksom; väggen bryr sig ju inte om hur tjock ytterbeklädnaden är. På mitt tegelhus sitter det ju decimetertjocka tegelstenar.

Däremot låter det väl som en god idé med luftspalt bakom plyfan som du var inne på.

*) jo jag vet att ”40mm plywood”
är en sällsynt art… men bara för resonemangets skull alltså.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Rent naturlagsmässigt sett går det ju på ett ut om plyfan är 40mm tjock* eller om där istället sitter 12mm plyfa + 28mm panel. Trä som trä, liksom; väggen bryr sig ju inte om hur tjock ytterbeklädnaden är. På mitt tegelhus sitter det ju decimetertjocka tegelstenar.

Däremot låter det väl som en god idé med luftspalt bakom plyfan som du var inne på.

*) jo jag vet att ”40mm plywood”
är en sällsynt art… men bara för resonemangets skull alltså.
Tänker på dels om det är lämpligt att ha skivmaterial direkt mot vindduk, men även om plyfa+panel ligger dikt mot varandra om det ökar risken för fukt/mögel mellan plyfa+panel.
 
Om panelen är fastspikad i plyfan så kan det inte mögla mellan dem.
 
Om du har ett tak över är risken minimal
 
Ytan ärt så liten ändå så det spelar nog ingen roll hur man gör.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.