Ska ta bort ett element och behöver kapa ett rör i källaren som har isolering kring sig, för att sedan plugga det. Huset är byggt -46 så det är ju inte omöjligt att det innehåller asbest. Typiskt sån där vit rörisolering. Vad jag förstått är det i princip mestadels i böjarna som det förekommer asbest och min fråga är då hur man avlägsnar isoleringen utan att egentligen göra åverkan på böjen. Man borde väl kunna kapa i mitten på rörisoleringen och sen trä av isoleringen utan att egentligen röra/göra åverkan på böjen?
Bör man kanske även tejpa böjen för att inte frigöra några fibrer i samband med avlägsnandet?

Tack för alla tips!
 
4 40talshuset skrev:
Ska ta bort ett element och behöver kapa ett rör i källaren som har isolering kring sig, för att sedan plugga det. Huset är byggt -46 så det är ju inte omöjligt att det innehåller asbest. Typiskt sån där vit rörisolering. Vad jag förstått är det i princip mestadels i böjarna som det förekommer asbest och min fråga är då hur man avlägsnar isoleringen utan att egentligen göra åverkan på böjen. Man borde väl kunna kapa i mitten på rörisoleringen och sen trä av isoleringen utan att egentligen röra/göra åverkan på böjen?
Bör man kanske även tejpa böjen för att inte frigöra några fibrer i samband med avlägsnandet?

Tack för alla tips!
När jag gjorde detta tänkte jag att jag testar att skära lite och konstaterade att det inte dammade alls.

Vet inte om jag hade asbest, men jag trädde på en transparent plastsäck, skar med vass kniv och tog bort så försiktigt jag kunde. Ett rör skulle bort helt, då kapade jag röret och lät isoleringen sitta kvar på röret och lämnade alltihop på återvinningen i asbest-facket. Tejp och vatten är väl en bra grej. Och att inte röra runt luften och inte ha textilier och sådant i rummet samtidigt. Men. Ja, man borde väl leja bort till riktiga sanerare, jag ska inte säga det inte dammar eller är ofarligt men det kändes som det gick att göra utan att det dammade...
 
  • Gilla
40talshuset och 1 till
  • Laddar…
Slitet tygfodral på rör, träyta, genomskinlig glasskål, målad tavla med blommor och fågel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det tyvärr ofta ut. Något har skadat rörböjen och gurmassan rinner ut.
Populär loppis i Falun där byggnaden f.ö. till stor del är av eternit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.