Hej,

Nyrenoverat vårt hus och nu upptäckt en unken lukt vid springor mellan den nya parketten och väggar. (vi har ej satt dit golvlister ännu)

Denna lukt känner jag igen från ett par ställen vi rev upp väggar och kom åt isoleringen, den luktade väldigt unket. Men var torrt och fint, fukt prover mm visade inget osv.

Samma lukt finns i vår vind förresten.

Huset är 55år gammalt, vi har lagt nytt golv ovanpå befintligt gammalt eklamell.

På andra platser var det plastmatta där vi lagt parkett, mycket mindre lukt där i springor mellan vägg och parkett.

Tror ni man kapslar in lukten så den försvinner efter att man lagt golvlister samt fixat sin ventilation?

Kanske silikon i springorna först? Skita i om golvet behöver röra sig (flytande)...?

Kan det vara farligt tror ni, giftiga gaser och sånt?
 
AXS
Vad har ni för grund? Har du koll på syllarna?
 
Japp, inga fukt problem efter mätningar, samt inget tryckimpregnerat.
Tror det är gammal unken lukt som samlats på i isoleringen under alla år, det finns trots allt lite fukt överallt.

Men frågorna kvarstår, kapsla in? Farligt? Osv
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Japp, inga fukt problem efter mätningar, samt inget tryckimpregnerat.
Tror det är gammal unken lukt som samlats på i isoleringen under alla år, det finns trots allt lite fukt överallt.

Men frågorna kvarstår, kapsla in? Farligt? Osv
Du kan sätta en svälllist/drevband mellan golv och vägg. Den andas men stoppar ändå unken lukt. Har gjort så hemma i vårt trähus från 70 talet. Massa tretex och masonit i väggarna.

Va noga med att ha bra avstånd mellan vägg och golv som golvlist ändå täcker. För de blir ju mindre rörelsemån för golvet om du sätter drevband.

Köpt på biltema för ett bra pris och de har funkar sjukt bra. Just att de är diffusionsöppet gör mig heller inte orolig att man kapslar in fukt.
 
L Lechuza skrev:
Du kan sätta en svälllist/drevband mellan golv och vägg. Den andas men stoppar ändå unken lukt. Har gjort så hemma i vårt trähus från 70 talet. Massa tretex och masonit i väggarna.

Va noga med att ha bra avstånd mellan vägg och golv som golvlist ändå täcker. För de blir ju mindre rörelsemån för golvet om du sätter drevband.

Köpt på biltema för ett bra pris och de har funkar sjukt bra. Just att de är diffusionsöppet gör mig heller inte orolig att man kapslar in fukt.
Tack!
Hur var det i ert fall? Mycket lukt?
Drev är ett bra tips. Men går inte lukt igenom drev rätt så enkelt?

Finns det någon flexibel fogskum eller fogning? Vad tror du om det?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Tack!
Hur var det i ert fall? Mycket lukt?
Drev är ett bra tips. Men går inte lukt igenom drev rätt så enkelt?

Finns det någon flexibel fogskum eller fogning? Vad tror du om det?
https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/drevband-bg1-15-x-6-mm-2000030745

Denna använde jag!

Min näsa e ganska känslig, medans flickvännen inte märkte något alls. Så har väl inte luktat extremt mycket.

Köp drevbandet från biltema och gör ett test !
 
Någon mer med liknande erfarenhet?

Dreva och kanske foga hela nedre våningen...
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Någon mer med liknande erfarenhet?

Dreva och kanske foga hela nedre våningen...
Du kan alltid använda svällisten/drevbandet sen köpa åldersbeständig tejp, tejpa på drevbandet och ut på väggen. Så slipper du tejpa på golvet.

Men asså prova först med bara svällisten? Testa ett rum också väntar du med att sätta dit golvlister.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Du kan alltid använda svällisten/drevbandet sen köpa åldersbeständig tejp, tejpa på drevbandet och ut på väggen. Så slipper du tejpa på golvet.

Men asså prova först med bara svällisten? Testa ett rum också väntar du med att sätta dit golvlister.
Jag ska göra det... Fick du göra hela din våning eller tyckte du det räckte med där du kände lukt typ?
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Jag ska göra det... Fick du göra hela din våning eller tyckte du det räckte med där du kände lukt typ?
Har bara gjort några rum! För att utvärdera och så. Men jag ska ju lätt göra de i alla utrymme jag ska renovera.

Men de har funkar riktigt bra. Inte märkt något negativt.

Slipper lukt, drag, de ljudisolerar samt att du slipper småkryp som springer och gömmer sig under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.