H Hullefar skrev:
Ok, 70-talshus på 180 m2, 1 1/2-plan. Vanligt hus men med öppnad planlösning.

Vi har idag en LLVP som är lite äldre och dessutom är den, vad jag tror, dåligt placerad. Jag upplever att den inte alls klarar att hålla någon vettig värme i huset. Pumpen i sig fungerar, det känns varmt vid utblåset.

Nu förväntar jag mig inte att den ska orka värma hela huset mitt i vintern. Men det känns som att även nu på hösten (Skåne) så gör den knappt något.

Min fråga är egentligen, om jag köper en ny LLVP med hög effekt, t.ex. Mitsubishi Sumo, och placerar den bättre, SKA den kunna hålla hyfsad värme i huset av sig självt eller förväntar jag mig för mycket?

Jag är medveten om att stängda rum inte värms...
Jag hade LVP där jag bodde tidigare. 2 plan ca 200 kvm dock garage i nedredelen. Så vissa ytor värmdes bara indirekt. Stockholm.
Jag tyckte det fungerade bra. Första LVP nådde break even redan innan 2 år. Då köpte jag en till. Dels för att sprida värmen bättre. Dels för att ha redundans ifall den ena krånglade.

Men man skall vara på det klara med att det är punktvärmekällor. När det är kallt ute, -10 C och så, då känner man av temperaturgradienter inne. Blir man hysterisk över sådant så då ska man nog hellre gå på vattenburet som är bättre på att fördela ut temperaturen.

Men kapitalkostnaden för LVP är så låg att man kan ha flera stycken. Då får man lite jämnare temp.

I ditt fall är det väl bara att köpa en till. Och placera i nedrevåningen.
(Notera att 2 eller 3 stycken drar inte 2-3 ggr mer ström. Dom bara går på lägre effekt i vanliga fall. Och du får jämnare temp i huset).

Notera att dammsugning inte är tillräcklig för att rengöra. Man behöver tryckluft. Dock måste man vara försiktig då fläkten kan bli skev om man går loss för hårt med tryckluften.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A
H Hullefar skrev:
Tack för alla svar!


Tack för alla svar!

Den befintliga pumpen är en Mitsubishi Electric MSZ-GE35VA.

Jag dammsuger den och blåser lite med en tryckluftsburk. Men jag har funderat på hur jag ska kunna öppna upp den helt. Visst ska man kunna tvätta ur lamellerna med typ vatten och diskmedel?

Jag ska kolla upp utedelen också!
GE-modellen var ju lite marginell redan som ny.
fördelen med tryckluftsburk är att trycket inte skadar lamellerna men ej heller gör någon speciell nytta.
Tvätta ur lamellerna är ju första åtgärd, finns en massa medel på marknaden och lag vill inte säga att jag prövat alla men absolut de flesta och kan säga att de oxå är ofarliga mer eller mindre verkningslösa.
jag använder ånga för det ger bäst resultat med minsta möjliga arbetsinsats annars vill jag minnas att Mitsubishis medel funkade bäst.
Man kan blanda själv precis som du är inne på och det finns en massa "recept" på nätet.
 
A
D daVinci skrev:
Jag hade LVP där jag bodde tidigare. 2 plan ca 200 kvm dock garage i nedredelen. Så vissa ytor värmdes bara indirekt. Stockholm.
Jag tyckte det fungerade bra. Första LVP nådde break even redan innan 2 år. Då köpte jag en till. Dels för att sprida värmen bättre. Dels för att ha redundans ifall den ena krånglade.

Men man skall vara på det klara med att det är punktvärmekällor. När det är kallt ute, -10 C och så, då känner man av temperaturgradienter inne. Blir man hysterisk över sådant så då ska man nog hellre gå på vattenburet som är bättre på att fördela ut temperaturen.

Men kapitalkostnaden för LVP är så låg att man kan ha flera stycken. Då får man lite jämnare temp.

I ditt fall är det väl bara att köpa en till. Och placera i nedrevåningen.
(Notera att 2 eller 3 stycken drar inte 2-3 ggr mer ström. Dom bara går på lägre effekt i vanliga fall. Och du får jämnare temp i huset).

Notera att dammsugning inte är tillräcklig för att rengöra. Man behöver tryckluft. Dock måste man vara försiktig då fläkten kan bli skev om man går loss för hårt med tryckluften.
har iofs aldrig sett en radialfläkt i plast bli skev...
inte nog med att de går med lägre effekt de får dessutom bättre verkningsgrad
vattenburen värme ger den absolut bästa komforten
luftinnedel kan ge såväl oönskad drag som ljud.
 
electroluxaren skrev:
har iofs aldrig sett en radialfläkt i plast bli skev...
Hur många har du tittat på där folk gått loss med kompressor?
electroluxaren skrev:
inte nog med att de går med lägre effekt de får dessutom bättre verkningsgrad
Så är det också.
electroluxaren skrev:
luftinnedel kan ge såväl oönskad drag som ljud.
Dock skulle jag för min del säga att det var försumbart. Sedan vänjer man sig ganska snabbt.
Men för de som är överkänsliga så ska man väl inte sätta en innerdel i ett sovrum. (Ett sovrum vill man nog inte ha som den varmaste punkten heller för den delen).
 
A
D daVinci skrev:
Hur många har du tittat på där folk gått loss med kompressor?

Så är det också.

Dock skulle jag för min del säga att det var försumbart. Sedan vänjer man sig ganska snabbt.
Men för de som är överkänsliga så ska man väl inte sätta en innerdel i ett sovrum. (Ett sovrum vill man nog inte ha som den varmaste punkten heller för den delen).
Det är rätt jag har aldrig sett ett skevt fläkthjul bara de som är sönderslagna
 
kisumisu
D daVinci skrev:
Jag hade LVP där jag bodde tidigare. 2 plan ca 200 kvm dock garage i nedredelen. Så vissa ytor värmdes bara indirekt. Stockholm.
Jag tyckte det fungerade bra. Första LVP nådde break even redan innan 2 år. Då köpte jag en till. Dels för att sprida värmen bättre. Dels för att ha redundans ifall den ena krånglade.

Men man skall vara på det klara med att det är punktvärmekällor. När det är kallt ute, -10 C och så, då känner man av temperaturgradienter inne. Blir man hysterisk över sådant så då ska man nog hellre gå på vattenburet som är bättre på att fördela ut temperaturen.

Men kapitalkostnaden för LVP är så låg att man kan ha flera stycken. Då får man lite jämnare temp.

I ditt fall är det väl bara att köpa en till. Och placera i nedrevåningen.
(Notera att 2 eller 3 stycken drar inte 2-3 ggr mer ström. Dom bara går på lägre effekt i vanliga fall. Och du får jämnare temp i huset).

Notera att dammsugning inte är tillräcklig för att rengöra. Man behöver tryckluft. Dock måste man vara försiktig då fläkten kan bli skev om man går loss för hårt med tryckluften.
Håller med dig!

Men sen kan man diskutera kapitalkostnad ändå. Visst är det inte lika dyrt som t ex bergvärme, men sedan skall man komma ihåg att dessa enheter brukar hålla sämre och kräver service av auktoriserad kyltekniker när det väl blir något fel eller installation av en ny.

Folk brukar dock säga att man får ingen ac med bergvärme så där har dom väl rätt, men bor man i norrbotten så behövs det ju ingen ac.

Däremot tycker jag det är konstigt att man inte kopplar in mer enheter t ex i länder som Spanien är det mer vanligt med en egen enhet per rum. Där används det mest till AC då....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med dig!

Men sen kan man diskutera kapitalkostnad ändå. Visst är det inte lika dyrt som t ex bergvärme, men sedan skall man komma ihåg att dessa enheter brukar hålla sämre och kräver service av auktoriserad kyltekniker när det väl blir något fel eller installation av en ny.

Folk brukar dock säga att man får ingen ac med bergvärme så där har dom väl rätt, men bor man i norrbotten så behövs det ju ingen ac.

Däremot tycker jag det är konstigt att man inte kopplar in mer enheter t ex i länder som Spanien är det mer vanligt med en egen enhet per rum. Där används det mest till AC då....
BV har vissa fördelar. Man får dessutom VV. Och med vattenburet så blir temperaturen jämnare. Men kapitalkostnaden är klart högre. Där jag bor nu har jag en gammal BVP som skall bytas snart. Det kommer nog att kosta en 120k eller så. Hur mycket kostar 2 LVP?

Livslängden på en BVP kan nog vara längre. Men ofta är det lagren som börjar strejka i en LVP. Det är så enkelt att byta så det klarar man själv. Totalkostnaden för det är någon hundring. Min uppfattning efter att ha räknat på saken (tidigare) är att LVP är billigare totalt sett. Och givet att BV-priserna stigit så har nog inte det ändrats.

Kyla kan du få med BVP. Såväl frikyla som aktiv kyla finns. Frikyla kostar inte så mycket. Ett konvektorelement och lite rörmokeri.

Här i Stockholm har jag faktiskt behov av ac ganska mycket. Har kört med öppen balkongdörr hela dagarna fram till förra veckan, för att få ned värmen inne. Mycket värmeinstrålning och stor hushållsel leder till detta. Då har jag ända FTX som kyler lite.
 
Mats-S
kisumisu kisumisu skrev:
dessa enheter brukar hålla sämre och kräver service av auktoriserad kyltekniker när det väl blir något fel eller installation av en ny.
Exakt detsamma gäller ju även för en BVP, typ 15-20 års livslängd på bägge varianterna (LVP/BVP). Så inte håller en LVP sämre om du köper en LVP som har erkänt bra driftekonomi och minimala reklamationer och servicekostnader.

Kyla från LVP, ja om man har ett enplanshus. Att kyla övervåningen med en LVP placerad på bottenvåningen kan man glömma, det går emot dom termiska lagarna :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Exakt detsamma gäller ju även för en BVP, typ 15-20 års livslängd på bägge varianterna (LVP/BVP). Så inte håller en LVP sämre om du köper en LVP som har erkänt bra driftekonomi och minimala reklamationer och servicekostnader.

Kyla från LVP, ja om man har ett enplanshus. Att kyla övervåningen med en LVP placerad på bottenvåningen kan man glömma, det går emot dom termiska lagarna :)
Sen är ju scop värde bättre på llvp än bvp. I alla fall om man bor i södra sverige. Halland och söderut har sällan minusgrader och då är det inte många. Vid 7 plus som är typisk temp där jah bor på vintern är scop på min pump över 5. Bvp brukar väl ha runt 3,5? Så besparingen blir ju mer än marginellt större.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
kisumisu
Mats-S Mats-S skrev:
Exakt detsamma gäller ju även för en BVP, typ 15-20 års livslängd på bägge varianterna (LVP/BVP). Så inte håller en LVP sämre om du köper en LVP som har erkänt bra driftekonomi och minimala reklamationer och servicekostnader.

Kyla från LVP, ja om man har ett enplanshus. Att kyla övervåningen med en LVP placerad på bottenvåningen kan man glömma, det går emot dom termiska lagarna :)
Har själv hört en siffra på runt 5 år.
Men det kanske är bara här i Norrbotten.
K kurlakarl skrev:
Sen är ju scop värde bättre på llvp än bvp. I alla fall om man bor i södra sverige. Halland och söderut har sällan minusgrader och då är det inte många. Vid 7 plus som är typisk temp där jah bor på vintern är scop på min pump över 5. Bvp brukar väl ha runt 3,5? Så besparingen blir ju mer än marginellt större.
Beror ju säkert var man bor.
Här var jag bor kan det ibland bli -30 och tom kallare. Som redan nu är vi på minusgrader.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju säkert var man bor.
Här var jag bor kan det ibland bli -30 och tom kallare. Som redan nu är vi på minusgrader.
ja, precis som jag skrev "bor man i södra sverige". Vad vill du säga med detta uppenbara påpekande som jag redan skrev om i mitt inlägg? Vi har förresten 14 plus idag.
 
kisumisu
K kurlakarl skrev:
ja, precis som jag skrev "bor man i södra sverige". Vad vill du säga med detta uppenbara påpekande som jag redan skrev om i mitt inlägg? Vi har förresten 14 plus idag.
Sommar
😎

Kanske det att alla har vi olika förutsättningar.

Även våra hus ser olika olika ut och har olika möjligheter. Går inte generellt säga att alla bara klarar med en luftvärmepump.

Som komplement är det ju bra att ha allt möjligt. Jag har också min bakugn kvar och tänker ha den kvar ifall strömmen går är ju bergvärmen rätt värdelös.... Däremot får alla flytta till vardagsrummet då i så fall då värmen inte sprider sig.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sommar
😎

Kanske det att alla har vi olika förutsättningar.

Även våra hus ser olika olika ut och har olika möjligheter. Går inte generellt säga att alla bara klarar med en luftvärmepump.

Som komplement är det ju bra att ha allt möjligt. Jag har också min bakugn kvar och tänker ha den kvar ifall strömmen går är ju bergvärmen rätt värdelös.... Däremot får alla flytta till vardagsrummet då i så fall då värmen inte sprider sig.
Nej men oavsett vad du har för hus får du bättre scop med en LLVP än BVP om du bor i södra sverige, det är bara att erkänna. Sen väsnas den och är sämre vid extremt låga temperaturer. Dock har många moderna pumpar scop 2,5 även vid 25 minus och ger värme även vid 35 minus. Så värst sämre än BVP är de inte.
 
K kurlakarl skrev:
Nej men oavsett vad du har för hus får du bättre scop med en LLVP än BVP om du bor i södra sverige, det är bara att erkänna. Sen väsnas den och är sämre vid extremt låga temperaturer. Dock har många moderna pumpar scop 2,5 även vid 25 minus och ger värme även vid 35 minus. Så värst sämre än BVP är de inte.
Ja vid +7 grader! Då man knappt behöver någon effekt. Men då det är -15 -20 då effekten behövs är Cop värdet sämre än bvp! Annars skulle ju alla köra lvp 👍alltid svårt kräma ur effekt från luften då det är -20
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Ja vid +7 grader! Då man knappt behöver någon effekt. Men då det är -15 -20 då effekten behövs är Cop värdet sämre än bvp! Annars skulle ju alla köra lvp 👍alltid svårt kräma ur effekt från luften då det är -20
Ska jag för en tredje gång säga att jag pratar om södra sverige där vi knappt har ens -10? Och som sagt ger den scop på 2,5 även vid -20 så det är inte så jätteilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.