I
electroluxaren skrev:
O jag kan inte pÄminna mig att jag har gjort nÄgra som helst pÄhopp pÄ dig idag, jag har bara gett dig en möjlighet att se pÄ saken med andra ögon.
Men du ÄR ju rolig, en riktig komiker 😅
 
I
electroluxaren skrev:
Du har missuppfattat mig.
Jag tar inte pÄ mig uppgiften att vara rolig, jag Àr mer den stöttande förÀldern som vissa ej nÀmnda inte har haft
DĂ„ fĂ„r jag be om ursĂ€kt för missuppfattningen, men du har uttryckt dig otydligt.😎
 
I IronG skrev:
Men du ÄR ju rolig, en riktig komiker 😅
Ville du inte ha input frÄn andra om Vinterkall?
 
I
Keiller Keiller skrev:
Ville du inte ha input frÄn andra om Vinterkall?
Det hade varit vÀrdefullt i ett tidigare skede men nu har jag bestÀllt den och den kommer hem med pÄ-plats leverans i morgon.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
I IronG skrev:
Det hade varit vÀrdefullt i ett tidigare skede men har jag bestÀllt den och den kommer hem med pÄ-plats leverans i morgon.
Okej. Lycka till med kylskÄpet.
Och spar kvittot. Bra att ha o̶m̶... nĂ€r det gĂ„r sönder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I
Keiller Keiller skrev:
Okej. Lycka till med kylskÄpet.
Och spar kvittot. Bra att ha o̶m̶... nĂ€r det gĂ„r sönder.
Tack! 😀
 
Vi valde bort just den och köpte en likvÀrdig Siemens till lÀgenheten för tvÄ Är sedan. Funkade kalas.

Nu tog vi integrerade kyl och frys till huset för jag orkade inte jaga deras motsvarigheter och för att fÄ dem att passa.

Kylen hade en klÀmd list frÄn fabrik. Och kyldörren Àr skev. FrÄn mitten och upp 10 mm. FrÄn mitten och ner ca 8mm.
Som en banan. KylskÄp verkar inte vara IKEAS starka sida.

Eller rÀttare sagt Àr nog vitvaror inte Ikeas starka sida. Fick returnerat IKEAS fördelaktig hÀll med inbyggd flÀkt för en vecka sedan.

Det imponerar inte om man sÀger sÄ..
 
Jag har haft samma kyl och frys frÄn IKEA i över tio Är och det har aldrig varit nÄgra problem. MicrovÄgsugnen frÄn IKEA gick sönder efter nÄgra Är men den reparerade de utan kostnad trots att garantin hade gÄtt ut. SÄ jag skulle pÄstÄ att det inte Àr nÄgot fel med IKEAs service, i alla fall har aldrig jag haft det.
...och kinesiska grejer? Allt Àr ju frÄn Kina, kÀnns inte som nÄgon big deal direkt.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Fairlane
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har haft samma kyl och frys frÄn IKEA i över tio Är och det har aldrig varit nÄgra problem. MicrovÄgsugnen frÄn IKEA gick sönder efter nÄgra Är men den reparerade de utan kostnad trots att garantin hade gÄtt ut. SÄ jag skulle pÄstÄ att det inte Àr nÄgot fel med IKEAs service, i alla fall har aldrig jag haft det.
...och kinesiska grejer? Allt Àr ju frÄn Kina, kÀnns inte som nÄgon big deal direkt.
Helt klart kan grejerna hÄlla lÀnge, det ÄterstÄr att se. Det Àr dock vÀldigt trist tycker jag att det företag som Ikea hÀnvisar till om nÄgot gÄr fel sÀger att de inte jobbar med vitvaror, vilket ju Àr lite orovÀckande. SÄ lÀnge allt fungerar sÄ spelar det sÄklart ingen roll om ingen kan laga, men den dagen nÄgot behöver ÄtgÀrdas Àr det ju kul om det finns nÄgon som gör det.

Vad gÀller vitvaror Àr vÀl lÄngt ifrÄn allt frÄn Kina?
Bosch, Siemens, Miele, Electrolux, Whirlpool. Samsung, LG etc Àr vÀl inte frÄn Kina?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt klart kan grejerna hÄlla lÀnge, det ÄterstÄr att se. Det Àr dock vÀldigt trist tycker jag att det företag som Ikea hÀnvisar till om nÄgot gÄr fel sÀger att de inte jobbar med vitvaror, vilket ju Àr lite orovÀckande. SÄ lÀnge allt fungerar sÄ spelar det sÄklart ingen roll om ingen kan laga, men den dagen nÄgot behöver ÄtgÀrdas Àr det ju kul om det finns nÄgon som gör det.

Vad gÀller vitvaror Àr vÀl lÄngt ifrÄn allt frÄn Kina?
Bosch, Siemens, Miele, Electrolux, Whirlpool. Samsung, LG etc Àr vÀl inte frÄn Kina?
Bosch kan vara frÄn Turkiet
https://www.bosch.com/stories/bosch-history-in-turkey/

Samsung har fabriker i Kina
https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=96092

osv osv... marknadsliberalismen har ju gjort att det blivit sÄ hÀr och vi har sovit i 20 Är.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad gÀller vitvaror Àr vÀl lÄngt ifrÄn allt frÄn Kina?
Bosch, Siemens, Miele, Electrolux, Whirlpool. Samsung, LG etc Àr vÀl inte frÄn Kina?
Ja, jag syftade mer allmÀnt pÄ "allt". Menade mest att om man inte kan tÀnka sig att köpa kinesiska grejer sÄ kan det bli vÀldigt tomt hemma.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Bosch kan vara frÄn Turkiet
[lÀnk]

Samsung har fabriker i Kina
[lÀnk]

osv osv... marknadsliberalismen har ju gjort att det blivit sÄ hÀr och vi har sovit i 20 Är.
Ja, tillverkning i Kina finns till viss del Àven pÄ vitvaror, Àven om Turkiet inte Àr Kina. ;)
Jag inser ocksÄ att mycket tillverkas i Kina, men försöker att inte köpa mer Àn nödvÀndigt dÀrifrÄn.

Det sitter sÀkert en massa kinatillverkade komponenter i diverse saker jag köper, men företaget Àr inte kinesiskt sÄ jag stöttar Kina sÄ lite som möjligt. PÄ samma sÀtt som att mÄnga dÀcktillverkare hade en stor del av sin tillverkning i Ryssland sÄ anser jag inte att exempelvis Nokian Àr ett ryskt företag för det och jag Àr tacksam att man nu lÀmnat Ryssland.

Sen var vÀl en stor poÀng hÀr att det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ reservdelar och nÄgon som lagar sakerna. Ikea hÀnvisar till ett företag som sjÀlva sÀger att de inte gör det.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, tillverkning i Kina finns till viss del Àven pÄ vitvaror, Àven om Turkiet inte Àr Kina. ;)
Jag inser ocksÄ att mycket tillverkas i Kina, men försöker att inte köpa mer Àn nödvÀndigt dÀrifrÄn.

Det sitter sÀkert en massa kinatillverkade komponenter i diverse saker jag köper, men företaget Àr inte kinesiskt sÄ jag stöttar Kina sÄ lite som möjligt. PÄ samma sÀtt som att mÄnga dÀcktillverkare hade en stor del av sin tillverkning i Ryssland sÄ anser jag inte att exempelvis Nokian Àr ett ryskt företag för det och jag Àr tacksam att man nu lÀmnat Ryssland.

Sen var vÀl en stor poÀng hÀr att det Àr svÄrt att fÄ tag pÄ reservdelar och nÄgon som lagar sakerna. Ikea hÀnvisar till ett företag som sjÀlva sÀger att de inte gör det.
Jo men jag kallar det inte för att "stötta" utan mer att man gillar lÀget.
Stöttar man Kina om man köper en Volvo för att stÀlla frÄgan pÄ sin spets?

Solcellsfolket har varit tyst i frÄgan och det mesta kommer ju frÄn Kina.

Det blir ju alldeles omöjligt och det Àr ju vÄrat eget fel och ett resultat av marknadsliberalism.
Sen tror jag inte alls det Àr nÄgra svÄrigheter med reservdelar/service.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men jag kallar det inte för att "stötta" utan mer att man gillar lÀget.
Stöttar man Kina om man köper en Volvo för att stÀlla frÄgan pÄ sin spets?
Det Àr en smaksak hur man ser det. Jag ser det som vÀrre med en bil utvecklad i Kina Àn en bil utvecklad i Sverige av en kinesisk Àgare, Àven om jag sjÀlv vÀljer bort Volvo.
P paralun skrev:
Solcellsfolket har varit tyst i frÄgan och det mesta kommer ju frÄn Kina.
Visst Àr det sÄ.
Man fÄr göra en avvÀgning frÄn fall till fall och det Àr högst personligt vad man kommer fram till. NÀr det gÀller solceller Àr det svÄrt att vÀlja bort Kina (om Àn inte omöjligt), men nÀr det gÀller vitvaror Àr det rÀtt enkelt, sÄ för mig personligen Àr valet lÀtt.
P paralun skrev:
Det blir ju alldeles omöjligt och det Àr ju vÄrat eget fel och ett resultat av marknadsliberalism.
Sen tror jag inte alls det Àr nÄgra svÄrigheter med reservdelar/service.
Det brukar generellt vara svÄrt med reservdelar för pÄ marknaden smÄ spelare, sÀrskilt frÄn lÀnder lÄngt bort. Ibland gÄr det knappt alls, ibland tar det en evighet och ibland gÄr det bra.
Service Àr vÀl lite intressant nÀr Ikea hÀnvisar till ett bolag som klart och tydligt sÀger att de inte jobbar med kylskÄp? Sen kanske man kan hitta Benkes allbygg och kylskÄpsreparationer, om man har tur och har den firman runt hörnet, men det Àr nog svÄrare att hitta nÄgon som lagar den Àn om man köpt en Bosch eller liknande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det Àr en smaksak hur man ser det. Jag ser det som vÀrre med en bil utvecklad i Kina Àn en bil utvecklad i Sverige av en kinesisk Àgare, Àven om jag sjÀlv vÀljer bort Volvo.

Visst Àr det sÄ.
Man fÄr göra en avvÀgning frÄn fall till fall och det Àr högst personligt vad man kommer fram till. NÀr det gÀller solceller Àr det svÄrt att vÀlja bort Kina (om Àn inte omöjligt), men nÀr det gÀller vitvaror Àr det rÀtt enkelt, sÄ för mig personligen Àr valet lÀtt.

Det brukar generellt vara svÄrt med reservdelar för pÄ marknaden smÄ spelare, sÀrskilt frÄn lÀnder lÄngt bort. Ibland gÄr det knappt alls, ibland tar det en evighet och ibland gÄr det bra.
Service Àr vÀl lite intressant nÀr Ikea hÀnvisar till ett bolag som klart och tydligt sÀger att de inte jobbar med kylskÄp? Sen kanske man kan hitta Benkes allbygg och kylskÄpsreparationer, om man har tur och har den firman runt hörnet, men det Àr nog svÄrare att hitta nÄgon som lagar den Àn om man köpt en Bosch eller liknande.
Jo men kort sÄ ligger vi ju ljusÄr frÄn den hÄrda debatten som pÄgÄtt inom EU i frÄgan.

Det senaste Àr att Tyskland vill banna kinesisk import av solceller till EU.
https://www.reuters.com/business/en...heavy-co2-forced-labour-footprint-2023-09-29/

Sen Àr det dÄ den tyska samt franska bilindustrin som vill ha strafftullar pÄ kinesiska bilar.
https://www.politico.eu/article/brussels-officially-starts-probe-into-chinese-electric-vehicles/

Sen finns det dÄ massvis med artiklar om att Europa mÄste starta en egen industri igen för elektronik mm.

Men nu har ju Kina redan tagit kontroll över mycket, bÄde industri samt naturtillgÄngar.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.