Hej!
Byggde mitt drömhus på ett ogenerat läge med kvällsol och utsikt för 7 år sedan.
Nu har grannen sålt en tomt precis brevid som kommer att ta kvällssolen och utsikten från uteplatsen mm. Nya huset kommer ligga 9 meter från min västsida och hamna betydligt högre och byggd i 2-plan på tot 270 kvm!
Detta kommer påverka mitt boende såpass mycket att jag känner mig tvingad o flytta och har givetvis haft åsikter om bygget och har överklagat men fått avslag
Till saken hör att jag har servitutväg till den tomten men säljaren har inte skrivit med servitut till varken avlopp eller el innan han sålde tomten!
Jag frågade nya köparen redan första gången han var här o tittade om hur han hade tänkte lösa avloppsfrågan? Och även frågat kommunen mm i varje överklagan hur det är tänkt att avloppet skall dras men inte fått något svar!
Nu plötsligt är det dags för bygge om ett par veckor och då är det panik att jag skall skriva servitut trots att jag ifrågasatt det hela tiden (snart 1.5 år)!
Dom tycker jag måste komma överens med den nya grannen.
Känner mig överkörd av kommun som gett bygglov utan att lösa avloppsfrågan och nu lämpar över det på mig att jag skall lösa det!
Får kommuner bevilja bygglov utan att avloppsfrågan är 100% löst?
Mvh MK
 
  • Solnedgång, träd, hus, glasräcke, utomhus, höstfärger, klar himmel, utsikt, lugn, suburb, afton.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
faf
  • Laddar…
MarkoK MarkoK skrev:
Dom tycker jag måste komma överens med den nya grannen.
Det är väl grannens sak att komma överens med dig, inte vice versa. Och anser du dig i te kunna bo kvar så har du ju ingen grannsämja att värna heller. Det är bara att vara svårflörtad.

Med det sagt lär nog grannen kunns lösa avloppsfrågan på egen mark eller via stamfastigheten också, även om det kanske blir dyrt. Så om din avsikt att flytta kanske kyls ner med tiden kan ju ändå grannsämjan vara något värd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det inte gå att lösa avloppsfrågan på deras egen fastighet. LM kan också tvinga dig till ett servitut om du läser djupare! 🤣
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Till saken hör att grannen sålde både huset och tomten. Då fanns det inte kommunalt vatten utan vi 3 fastigheter har eget vatten. Fastigheten som sålde tomten lyckades inte hitta vatten trots han borrade över 100 meter, utan tar sitt dricksvatten från en närliggande damm. Tomten ligger på ett berg ca 93 meter över havet. Nu har kommunen grävt fram kommunalt vatten till samtliga hus som vill ha det? Tror inte man får ha enskilt avlopp utan måste koppla sig på kommunala avloppet . Befintliga 3 hus har redan kommunalt avlopp
 
Claes Sörmland
Håller med, det är grannens sak att lösa avloppsfrågan, inte kommunens eller din. I alla fall om det gäller enskilt avlopp. I så fall borde det gå att lösa på grannens egen fastighet.

Om det istället rör sig om kommunalt avlopp ja då är det VA-huvudmannens ansvar att upprätta en överlämningspunkt vid för VA vid tomtgränsen till grannens fastighet. I så fall är det VA-huvudmannen som ska kontakta de markägare där det behövs ett medgivande, avtalsservitut eller ledningsrätt för detta.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, det är grannens sak att lösa avloppsfrågan, inte kommunens eller din. I alla fall om det gäller enskilt avlopp. I så fall borde det gå att lösa på grannens egen fastighet.

Om det istället rör sig om kommunalt avlopp ja då är det VA-huvudmannens ansvar att upprätta en överlämningspunkt vid för VA vid tomtgränsen till grannens fastighet. I så fall är det VA-huvudmannen som ska kontakta de markägare där det behövs ett medgivande, avtalsservitut eller ledningsrätt för detta.
Enda vägen är via min fastighet, därför känns det som dom borde hört sig för eller svarat på frågan när jag överklagade innan beviljat bygglov ?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför skulle det inte gå att lösa avloppsfrågan på deras egen fastighet. LM kan också tvinga dig till ett servitut om du läser djupare! 🤣
Så lantmäteriet kan tvinga mig? Är det jag som skall läsa på eller kommunen som skall informera mig?
 
Claes Sörmland
MarkoK MarkoK skrev:
Enda vägen är via min fastighet, därför känns det som dom borde hört sig för eller svarat på frågan när jag överklagade innan beviljat bygglov ?
Och om jag förstår dig rätt så ingår grannens fastighet i ett kommunalt verksamhetsområde för VA. Om detta är korrekt så är det VA-huvudmannen som ska höra av sig till dig för att förhandla avtalsservitut eller diskutera ledningsrätt. Inte grannen.
 
Claes Sörmland
MarkoK MarkoK skrev:
Så lantmäteriet kan tvinga mig? Är det jag som skall läsa på eller kommunen som skall informera mig?
Lantmäteriet gör inget förrän någon ansöker om en ledningsrätt eller ett servitut. Då tar de upp frågan till prövning. Det är kommunens (eller möjligen grannens) sak att ansöka om detta hos Lantmäteriet. Men enklast är ju om de kan komma överens med dig om att skriva ett avtalsservitut mot ersättning.
 
Claes Sörmland
Det finns ju en tredje lösning för VA också. Att en tomt inte omfattas av ett verksamhetsområde för VA men att man har privata rör till kommunens VA-anläggning. Det är alltså en sorts enskilt avlopp med leverans till och från det kommunala systemet. Om detta är lösningen i ert område så är det istället grannen som ska kontakta dig för ett avtalsservitut eller Lantmäteriet för att tvinga fram en rätt att lägga ledningen på din mark.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ju en tredje lösning för VA också. Att en tomt inte omfattas av ett verksamhetsområde för VA men att man har privata rör till kommunens VA-anläggning. Det är alltså en sorts enskilt avlopp med leverans till och från det kommunala systemet. Om detta är lösningen i ert område så är det istället grannen som ska kontakta dig för ett avtalsservitut eller Lantmäteriet för att tvinga fram en rätt att lägga ledningen på din mark.
Tackar för engagemang! 🤗
Sådan VA-anläggning var det när jag byggde 2017. Avloppet fanns på tomten som styckas av i 3 delar. Men kommunalt vatten var draget med privata ledningar från avlämningspunkt 600 meter bort och hade inte kapacitet till fler fastigheter. Efter den nya ägaren köpte tomten så fick jag reda på att det planerades ny VA-ledning under gatan på andra sidan huset! Nu vill kommunen koppla mig på den ledningen...troligtvis mest på grund av att dom ändå gräver en ledning då på min servitutväg till nya tomten. Mina andra grannar behöver inte koppla sig på det nya avloppet.
Projektledaren för va-bygget påstår att han lämnar avlämningspunkt vid vägen och så jag o grannen får komma överens hur vi går vidare därifrån...i det fallet så förblir mitt VA-som det varit innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.