Funkar fjäderbelastade fötter /vibb-dämpare bra? Eller kommer jag få hjärnblödning?
 
För oss funkar det bra iallafall. Hänger på väggen under köksfönstret.
Orkade inte gå ut så håll till godo med skärmdump från Street View 😆

Utomhusdel av luftvärmepump vid trähus, röd vägg, fönster, trädäck, ihopfällbar stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
S stahre87 skrev:
Funkar fjäderbelastade fötter /vibb-dämpare bra? Eller kommer jag få hjärnblödning?
Beror på hur ljud/vibrations känslig du är.
Vi har utedelen sitter på träfasad, den hörs om man lyssnar efter den och skapar lite vibrationsljud men inte mer än att jag kan leva med det.
 
På bilden är det vanliga gummidämpare och inte fjädrar.
stålfjäderdäpare är bättre 😉
 
C Comfort Thomas skrev:
På bilden är det vanliga gummidämpare och inte fjädrar.
stålfjäderdäpare är bättre 😉
Är det tillräckligt bra?
 
Stor skillnad på stålfjäderdämpare jämfört med dom vanliga gummidämparna som man ser monteras.
dom flesta gummidämpare som används blir betydligt hårdare när det är kallt och dom blir hårdare med tiden och därmed ökad risk för stomljud.
Finns ”dessvärre” olika kvalite även på stålfjäderdämpare , vissa är för mjuka så dom slår igenom.

vill man vara helt säker så är markstativ på en gjuten platta eller motsvarande fast underlag det säkraste alternativet, kräver dock lite grävning och gjutning och lite extra slantar för markstativet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi har gummidämpare och hör inte ett ljud från utedelen. Timmerstomme.

Att tillägga är att den gamla pumpen också hade gummidämpare och hördes inte heller, trots 16år gammal med en utedel som hördes mer än den skulle ute. Obalans eller lager, eller båda två. Men hördes som sagt inte ändå.

Skulle tro att stommen på huset spelar en viss roll.

Panasonic Sverigepump, både den gamla och den nya.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Vi har gummidämpare och hör inte ett ljud från utedelen. Timmerstomme.

Att tillägga är att den gamla pumpen också hade gummidämpare och hördes inte heller, trots 16år gammal med en utedel som hördes mer än den skulle ute. Obalans eller lager, eller båda två. Men hördes som sagt inte ändå.

Skulle tro att stommen på huset spelar en viss roll.

Panasonic Sverigepump, både den gamla och den nya.
Stommen i huset är helt avgörande för vad som behövs.
dom gamla sommarstugornas som många numera bor i permanent har ofta väldigt tunna väggar Med en 95 regel och då 95 isolering med liggande fjällpanel och enkelgips och då hör man ofta utedelen även då den står på markstativ !
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Stor skillnad på stålfjäderdämpare jämfört med dom vanliga gummidämparna som man ser monteras.
dom flesta gummidämpare som används blir betydligt hårdare när det är kallt och dom blir hårdare med tiden och därmed ökad risk för stomljud.
Finns ”dessvärre” olika kvalite även på stålfjäderdämpare , vissa är för mjuka så dom slår igenom.

vill man vara helt säker så är markstativ på en gjuten platta eller motsvarande fast underlag det säkraste alternativet, kräver dock lite grävning och gjutning och lite extra slantar för markstativet.
Har både stativ för mark o vägg hemma, men ja gjuta o det undviker jag helst. Stenmjöl i markplattor kanske får duga
 
många som står på stenplattor står och lutar åt alla håll och kanter så inte vatten efter avfrostning rinner ut och fryser i botten och kan bygga så fläkten tar i.
så man hålla lite koll med vattenpasset och justera vid behov.
personligen monterar jag inga på några stenplattor men det är upp till var och en 👍
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
H
C Comfort Thomas skrev:
många som står på stenplattor står och lutar åt alla håll och kanter så inte vatten efter avfrostning rinner ut och fryser i botten och kan bygga så fläkten tar i.
så man hålla lite koll med vattenpasset och justera vid behov.
personligen monterar jag inga på några stenplattor men det är upp till var och en 👍
Exakt det ska vara betongplatta vid montage på markstativ.
 
Skulle rekommendera mark före vägg. Våran står på stålfjädrar hängd på vägg, men vid vissa varvtal (i den högre skalan) så låter den störande mycket. På vintern bildas det dessutom så mycket kondensvatten som fryser att fjädrarna fryser ihop och då bildas ett mycket otrevligt stomljud i hela den väggen vilket fått mig flertalet gånger till att gå ur sängen mitt i natten för att ut o hacka is i vintermörkret. När det blir dags att byta kommer den nya få stå på backen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
många som står på stenplattor står och lutar åt alla håll och kanter så inte vatten efter avfrostning rinner ut och fryser i botten och kan bygga så fläkten tar i.
så man hålla lite koll med vattenpasset och justera vid behov.
personligen monterar jag inga på några stenplattor men det är upp till var och en 👍
Så, räcker det att gräva ur 30cm, lägga singel i botten, ställa dit form, i med markisolering, kast ner ett järn och gjuta ca 100mm kaka?
 
T TypRätt skrev:
Skulle rekommendera mark före vägg. Våran står på stålfjädrar hängd på vägg, men vid vissa varvtal (i den högre skalan) så låter den störande mycket. På vintern bildas det dessutom så mycket kondensvatten som fryser att fjädrarna fryser ihop och då bildas ett mycket otrevligt stomljud i hela den väggen vilket fått mig flertalet gånger till att gå ur sängen mitt i natten för att ut o hacka is i vintermörkret. När det blir dags att byta kommer den nya få stå på backen.
Hur kan du få vattnet vid avfrostning på fjädrarna ??
är det något hemmabygge till konsoll ?
eller så är det en Daikin med öppet tråg !
 
S stahre87 skrev:
Så, räcker det att gräva ur 30cm, lägga singel i botten, ställa dit form, i med markisolering, kast ner ett järn och gjuta ca 100mm kaka?
Hur lite/mycket man måste gräva ut beror på förutsättningarna i backen.
marksisolering behövs inte.
ca 10cm tjock platta duger bra och ett lite armeringsjärn kan vara bra beroende på betong
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.