På min Stiga park kunde motorn gå när man inte satt i sätet, det som inte gick var att ha klippaggregatet snurrande, det kopplades bort mekaniskt när man lättade på arslet.
 
Här kommer en liten uppdatering. Försöker göra rent överallt och kolla sladdar just mu. När jag drar ut tändstiftet så får jag ett lång snurr, då händer det ”mer” och sätter jag i den igen så stannar den på korta varv. Skickar med video på båda.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 1 till
  • Laddar…
Hur är skicket på batteriet?
Har du testat med startkablar?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur är skicket på batteriet?
Har du testat med startkablar?
Jag har inte testat startkablar. Ska man koppla den till bilen då eller blir det för ”starkt”. Det nya batteriet jag köpt är laddat igen.
 
T Tarek Eddib skrev:
Jag har inte testat startkablar. Ska man koppla den till bilen då eller blir det för ”starkt”. Det nya batteriet jag köpt är laddat igen.
Det normala är 12 batteri både på bilar och gräsklippare. Om så är fallet blir det inte "för starkt".

När den snurrar som på första filmen med stiftet ur så borde det vara gnista. Bara en kontrollfråga. Har du sett till att det lösa stiftet har kontakt med chassijord när du tittar efter gnista? Det vinns en tråd från tändspolen som är till för att stänga av motorn. Leta rätt på den, koppla loss den och isolera. Sedan tittar du efter gnista igen.

På andra filmen snurrar den så klent att den högst troligt inte kan starta. Det är inte omöjligt att det beror på en dålig startmotor. Men det kan även vara en icke fungerande dekompressionsanordning eller möjligen spänningsfall mellan startmotor och batteri.
 
Tack! Här lär man sig mycket hela tiden. Jag hade missat den lilla detaljen med att koppla ur den där tunna sladden till tändspolen. När jag drog ut den så kom det gnistor från tändstiftet! 🥳det var något bra i alla fall
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det normala är 12 batteri både på bilar och gräsklippare. Om så är fallet blir det inte "för starkt".

När den snurrar som på första filmen med stiftet ur så borde det vara gnista. Bara en kontrollfråga. Har du sett till att det lösa stiftet har kontakt med chassijord när du tittar efter gnista? Det vinns en tråd från tändspolen som är till för att stänga av motorn. Leta rätt på den, koppla loss den och isolera. Sedan tittar du efter gnista igen.

På andra filmen snurrar den så klent att den högst troligt inte kan starta. Det är inte omöjligt att det beror på en dålig startmotor. Men det kan även vara en icke fungerande dekompressionsanordning eller möjligen spänningsfall mellan startmotor och batteri.
A Avemo skrev:
Det normala är 12 batteri både på bilar och gräsklippare. Om så är fallet blir det inte "för starkt".

När den snurrar som på första filmen med stiftet ur så borde det vara gnista. Bara en kontrollfråga. Har du sett till att det lösa stiftet har kontakt med chassijord när du tittar efter gnista? Det vinns en tråd från tändspolen som är till för att stänga av motorn. Leta rätt på den, koppla loss den och isolera. Sedan tittar du efter gnista igen.

På andra filmen snurrar den så klent att den högst troligt inte kan starta. Det är inte omöjligt att det beror på en dålig startmotor. Men det kan även vara en icke fungerande dekompressionsanordning eller möjligen spänningsfall mellan startmotor och batteri.
Hur kollar jag om det är fel på dekompressionsanordning imorgon och vart hittar jag den?
 
T Tarek Eddib skrev:
Hur kollar jag om det är fel på dekompressionsanordning imorgon och vart hittar jag den?
Jag vet inte om det finns på just din motor eller hur den i så fall fungerar. På vissa gräsklippare är det en pryl som sitter på kamaxeln. Då skulle felet kunna bero på feljusterat ventilspel.
 
MultiMan
Vi måste veta vilken motor det är för att svara på hur dekompressionen fungerar.

Murray verkar ha haft både Tecumseh (numera konkurs och nerlagda) samt Briggs & Stratton. Vissa av Briggs traktormotorer är ökända för dekompressionsfel pga att mekanismen på kamaxeln går sönder. Hela motorn måste rivas isär för att byta.

Tecumseh kan t ex ha startmotorfel. Om du sökt i forumet (vilket man alltid bör börja med) så finns det gammal tråd om just trasig startmotor.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Tecumseh
MultiMan MultiMan skrev:
MultiMan MultiMan skrev:
Vi måste veta vilken motor det är för att svara på hur dekompressionen fungerar.

Murray verkar ha haft både Tecumseh (numera konkurs och nerlagda) samt Briggs & Stratton. Vissa av Briggs traktormotorer är ökända för dekompressionsfel pga att mekanismen på kamaxeln går sönder. Hela motorn måste rivas isär för att byta.

Tecumseh kan t ex ha startmotorfel. Om du sökt i forumet (vilket man alltid bör börja med) så finns det gammal tråd om just trasig startmotor.
Det är en gammal klippare. Tecumseh står det på den.
 
  • Motordetalj, ENDURO XL/C, 17.0 OVERHEAD VALVE, Tecumseh, svart och rött, på en blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag 666 med detta elände.
Testade precis att kicka igång den med hjälp av bilen. Då låter den såhär men funkar fortfarande inte
 
T Tarek Eddib skrev:
Dag 666 med detta elände.
Testade precis att kicka igång den med hjälp av bilen. Då låter den såhär men funkar fortfarande inte
Då kan du ju avskriva startmotorn som felorsak. Är polskorna rena?

Det här är ganska enkla motorer. Finns det gnista, bränsle och kompression och man drar runt den så skall den starta. Vissa motorer har en magnetventil som stänger av bränslet när motorn inte skall gå. Om denna är trasig eller kabeln till den har avbrott kommer inte motorn att starta. Prova att ta av luftfiltret och se om den tänder till om du sprejar startgas i insuget. Gör den det så är felet bränslerelaterat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack! Ska kolla bränslet om jag hittar. Testade precis att ta bort filtret och spruta in startgas men det gick inte heller.
 
MultiMan
Söker man på forum för klippare så står det uttryckligen att man absolut inte får använda bilens batteri för att starta, då brinner tändsystemet upp. Förmedlar bara vad jag hittade. Gällde Tecumseh.

Baserat på övrigt innehåll, som allt går att hitta genom att googla, så är ventilerna ofta alldeles för glappa och det hindrar start. Efter justering startade Tecumseh direkt.

Det finns massor av felsökningsguider som måste följas, annars blir det väldigt svårt att lösa problemen.

Finns bensin fram till förgasaren? Finns det gnista? Är kompressionen tillräckligt hög? Är ventilerna rätt justerade? Står tändningen rätt? Är ljuddämparen fri och inte stopp i? Finns säkert fler saker jag glömt. Allt måste göras, det finns inga genvägar.

Startgas kan utesluta bränslet men att den inte startar ändå kan vara ingen gnista (även om det fanns tidigare kanske det inte är så längre), fel ventilspel, låg kompression eller fel tändläge. Stopp i ljuddämpare.
 
  • Gilla
Tarek Eddib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.