Kåken är från 65 Arkitektonisk sektionsritning av ett hus med måttangivelser på pappersark, handritad skiss, ingen färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad arkitektritning av en plans bostadsplanlösning med mått och rum beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrivmaskinstext, blått bläck, teknisk beskrivning, textfel, papper, fyllnads- och täckmaterialspecifikationer. Svårtydd, textfylld bild av dokument, innehåller teknisk beskrivning, eventuellt byggnadsritning eller bedömning.
Det blåa linjen är en vägg som jag själv rest upp 1997 för att få ett extra sovrum. Tog bort denna vägg i förra veckan.
När jag sågade reglarna så fastnade fogsvansen som då tyder på att taket sjönk några mm.
Arkitektritning av husplan. Inritade markeringar i blått, gult, grönt, rött. Text och måttangivelser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ta nu bort en bit av väggen i det gröna området inklusive dörrkarm för att öppna upp i köket.
Vill också ta ut en lucka i det röda området, som något slags bar/matbord. (En av takstolarna hamnar i det området.)
Till vänster av den gula linjen håller takstolarna tajtare avstånd, ~105cm(ish) CC. Till höger av den gula linjen är det ~120cm CC som gäller.
Med hjälp av byggbeskrivningen och Er kompetens vill jag lista ut om det blir några problem att göra det tilltänkta ,eller är jag ute och cyklar?. Är dessa (röda, gröna) väggar bärande/stabiliserande väggar?.
Mest bekymrad över att taket sjönk lite när jag tog bort mellanväggen. Kunde förra ägaren snåla med virket?

Det är tänkt att det skall bli ~så här:
Ett vardagsrumshörn med en vit stol, tom vägg, och dörröppningar till andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med trägolv, en vit stol, dörröppning och vägg markerad med en grön och en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, köksöppning, barstol, halvfärdiga väggar, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet att det är många bilder :)

Tack för hjälp och funderingar.
 
BirgitS
Eftersom det är fribärande takstolar så är inga väggar på planet under bärande. Sen kan ju huset ha satt sig lite så att det trots allt har blivit så att någon vägg tar lite vikt, en möjlig anledning till att fogsvansen fastnade lite. Att ta bort lite av grön vägg och öppna upp ett "fönster" i röd vägg borde inte påverka stabiliteten.

Trevligt som omväxling med någon som inte vill ha en helt öppen planlösning :)
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Den gröna ska absolut inte vara något som helst problem.

Vad gäller den röda tänker jag att vägg på det hållet inte är bärande i sig, men bär upp innertaken. När du byggde den blå väggen spände du troligen upp det, och det föll nu tillbaka.
Om du gör hålet HÖGRE än vad du tänkt dig och sätter en regel högst upp som bär av de lodräta reglar du finner i väggen bör du vara safe. Jag tänker dock inte uttala mig om dimensioner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är fribärande takstolar så är inga väggar på planet under bärande. Sen kan ju huset ha satt sig lite så att det trots allt har blivit så att någon vägg tar lite vikt, en möjlig anledning till att fogsvansen fastnade lite. Att ta bort lite av grön vägg och öppna upp ett "fönster" i röd vägg borde inte påverka stabiliteten.

Trevligt som omväxling med någon som inte vill ha en helt öppen planlösning :)
Tack för det lugnande förklaringen till fogsvansen. Troligviss har spänt upp reglarna (använde kärnvirke också :) )
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den gröna ska absolut inte vara något som helst problem.

Vad gäller den röda tänker jag att vägg på det hållet inte är bärande i sig, men bär upp innertaken. När du byggde den blå väggen spände du troligen upp det, och det föll nu tillbaka.
Om du gör hålet HÖGRE än vad du tänkt dig och sätter en regel högst upp som bär av de lodräta reglar du finner i väggen bör du vara safe. Jag tänker dock inte uttala mig om dimensioner.
Egentligen skulle all väggbekladnad gå bort fram till ramverket (på den röda). Får gipsa sedan igen.
När allting är blottad kan jag passa på att förstärka med en regel till. (jag skulle ändå INTE såga den befintliga ).
Tack för svaret
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.