Vi har nyligen flyttat in i ett hus med krypgrund där Anticimex rekommenderar att sätta in en avfuktare pga hög fuktkvot. Underlaget är makadam just nu, men tidigare ägare har använt utrymmet som snickarbod där de sågat en hel del trä. Det gör att det blandat med makadamet finns en hel del sågspån och träflisor. Vi blev beordrade av Anticimex att rensa ur så mycket som möjligt av organiskt material innan installation av avfuktaren. Men det är lättare sagt än gjort eftersom grovdammsugaren även suger upp makadamet. Så - finns det någon som har ett dundertips på hur vi lättast går tillväga med detta? Ytan är stor, så att gräva ur allt makadam för att "sila", städa och sen lägga tillbaka det känns som en omöjlig uppgift.
 
Hej,
Om du t.ex har 8-16 makadam så kanske du kan köpa en bit nät med mindre maskor och lägga det över sen dammsuga. Då kanske du får upp sågspån men makadamen stannar.

Men om det är så himla snabbt och lätt vet jag inte 🙂
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter överdrivet. Ta bort det värsta och låt resten ligga kvar. Kan inte ha någon större betydelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anticimex kan inte "beordra" något!

Anticimex besiktning rekommenderar alltid avfuktare i krypgrund oavsett om det behövs eller inte och säljer den till dig, det är en del av affärsiden.

Det är inte alls säkert att det behövs någon, om det gick att ha snickarbod där innan utan avfuktare så...
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vad var det för fuktkvot de uppmätte? Vad har du för temp RF över året i grunden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Anticimex kan inte "beordra" något!
Nej det är klart, det var kanske lite fel ordval - det var mer en rekommendation :)

D Dilato skrev:
Det är inte alls säkert att det behövs någon, om det gick att ha snickarbod där innan utan avfuktare så...
Gick och gick, det är en hel del vitmögel i taket och luktar unket som sjutton där nere.
 
Centano Centano skrev:
Vad var det för fuktkvot de uppmätte? Vad har du för temp RF över året i grunden?
21% mätte de upp. Temp vet jag tyvärr inte, vi har bara bott här en månad. Enligt säljarna blir det aldrig minusgrader där nere men om det stämmer vet jag inte än.
 
K Klass0n skrev:
Hej,
Om du t.ex har 8-16 makadam så kanske du kan köpa en bit nät med mindre maskor och lägga det över sen dammsuga. Då kanske du får upp sågspån men makadamen stannar.

Men om det är så himla snabbt och lätt vet jag inte 🙂
Ja men det kanske skulle funka! Några mindre stenar kanske slinker med men det gör ju egentligen inget. Tack!
 
nimhed nimhed skrev:
Låter överdrivet. Ta bort det värsta och låt resten ligga kvar. Kan inte ha någon större betydelse.
Jo egentligen hade vi nog tänkt ungefär i de banorna.
 
Går ju att bygga en enkel ram runt nätet också så kanske sannolikheten ökar att det ligger kvar! 😋
 
  • Gilla
Luvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.