Jag kan läsa mig till att glansvärde 30-60 är lämpligt på innerdörrar. "mellanglansig" nämns också. Är 30 mellan och 60 glansig? 90 högglans?

Vi har fått våra fönster renoverade och målade, och jag upplever dem som matta. Minns inte hur de såg ut innan men tror de inte var fullt lika matta. Jag tycker glansigare är finare. Jag bor i Funkishus, o vet inte vad som var modernt på den tiden, 1950.

Mina innerdörrar, som kan vara målade flera gånger, är högglans. Lätta att tvätta av, dock en del skador som jag behöver fixa, o även måla om den pga detta.

Min tanke är att fönster, dörrar o foder/socklar bör vara av samma glans, annars ser det väl konstigt ut. Dock har jag ingen större lust med matt färg, men inte heller lust måla om nyrenoverade fönster i hela lägenheten.

Jag vill ha er feedback, och också svar på hur ni ser på glansvärde. I sekelskiftsbostäder tror jag det är vanligare med högglansiga dörrar o lister, men kanske inte passande i senare bostäder? (Jag inväntar svar från renoveraren vilket glansvärde som vi har fått på våra fönster. Ett jobb som upphandlades av styrelsen)
 
Åsa Lund
90 är högblank, tänk klassisk lackfärg till smide etc
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.