I detta förråd är det idag enbart regelverk och trallgolv, står på plintgrund. Behöver isolera golvet och undrar hur jag gör. Kommer isolera ovanifrån genom att ta bort befintligt trallgolv och sätta blindbotten på bef reglar. Min fråga är vad och i vilken ordning jag har de olika materialen. Behöver man tex plast och isf vart ska den sitta? Närmast marken eller precis innan de spånskivor jag ämnar använda som golv framåt. Trossbotten?

Tacksam för hjälp.
 
  • Ett hus med trädgård, studsmatta, träd, gräsmatta, parasoll och en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det vara uppvärmt?

Vanligtvis vill man ha ett eventuellt tätskikt när den varma sidan.

Ska det stå ouppvärmt ska man inte peta in tätskikt.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ska det vara uppvärmt?

Vanligtvis vill man ha ett eventuellt tätskikt när den varma sidan.

Ska det stå ouppvärmt ska man inte peta in tätskikt.

/ATW
Ja, tanken är att ha ett litet element därinne för att hålla runt 10 grader iallafall.
 
D David Johansson8563 skrev:
Ja, tanken är att ha ett litet element därinne för att hålla runt 10 grader iallafall.
Då skulle man kunna ha ett tätskikt på den varma sidan av isoleringen...

Vanligtvis har man tätskikt i hus där man vistas för man avger fukt som man inte vill ska vandra in i väggar utan istället ventileras bort.

Är det en lokal man bara vill ha varm men inte kommer att dra in mycket fukt i så skulle jag skippat tätskikt men ska man vistas där mycket och/eller man drar in vatten (tvättstuga/torkning av forden etc) skulle jag ha tätskikt.

Dock lite osäker på hur relevant det är för ett golv i förhållande till väggar och tak... fukt stiger?

Har väggar och tak tätskikt? saknas det skulle jag inte lagt det i golver heller...


/ATW
 
A ArneTW skrev:
Då skulle man kunna ha ett tätskikt på den varma sidan av isoleringen...

Vanligtvis har man tätskikt i hus där man vistas för man avger fukt som man inte vill ska vandra in i väggar utan istället ventileras bort.

Är det en lokal man bara vill ha varm men inte kommer att dra in mycket fukt i så skulle jag skippat tätskikt men ska man vistas där mycket och/eller man drar in vatten (tvättstuga/torkning av forden etc) skulle jag ha tätskikt.

Dock lite osäker på hur relevant det är för ett golv i förhållande till väggar och tak... fukt stiger?

Har väggar och tak tätskikt? saknas det skulle jag inte lagt det i golver heller...


/ATW
Såvitt jag vet är det bara isolering i väggar och tak, ingen plast. Förrådet ska enbart användas för förvaring av saker, kläder osv.

Då kan man skippa plast eller? Så nämnt från marken och upp så lägger man blindbotten, isolering, spånskivor?
 
D David Johansson8563 skrev:
Då kan man skippa plast eller? Så nämnt från marken och upp så lägger man blindbotten, isolering, spånskivor?
Ja skippa plasten.
Stämmer bra det du räknar upp. 👌

//AA
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.