Hej

Skrev i en annan tråd angående varmvatten och varmhyra. dvs att vi betalar varmhyra och har inte knappt varmvatten och ofta är det iskallt.

Har nu en annan fråga.

Hyresvärden har sagt att han ska ta bort badkaret och sätta duschkabin istället.
Vi har svart på vitt bevis från energiverket, på att ett bad motsvarar 1 dusch.....och eftersom vi badar 2 och 2 i vår familj (4 st pers, 2barn och 2 vuxna) så sparar vi ju in en massa varmvatten ( ca 2 duschar ).

Skulle vi alla 4 ta vars en dusch så skulle det gå åt dubbelt mer varmvatten, så egentligen borde han ju vara glad.

Min fråga är då:

När vi flyttade in här fanns badkaret.......har hyresvärden rätt att ta bort badkaret ? Även när det fanns i lägenheten när vi flyttade in och även om det inte nu ger ekonomisk vinning?

MVH
 
Det enda råd jag har att ge dig är att gå med i hyresgästföreningen som är experter på hyresbostäder. Det är en djungel av regler som gäller, men de har som regel resurser att bråka på mer lika villkor än vad en hyrestagare kan göra gentemot en hyresvärd.
 
Sen huruvida en dusch drar mer än bad är nog skillnad från person till person. NI kanske spar mer med bad mens en som blöter kroppen, tvålar rubbet och sen sköljer av spar mycket mer med dusch. Sen finns ju allt emellan denne och timmesduscharen som såklart gör av med mer vatten än badaren.

Kallt vatten ska ni inte acceptera risk för legionella finns bla (förrutom olägenheten såklart). Tappvatten måste vara minst 50 grader vid tappstället.
 
Jag tackar för informationen.

Vi har gått med i hyresgästföreningen och meddelat dom om problemet......

Tänkte om det varit någon som varit i liknande situation, eller visste om han har rätt att ta bort badkaret.

Tack

MVH
 
Även om det skulle visa sig att han har rätt att ta bort badkaret (eftersom han äger det?) så kanske du har rätt att sätta in ett eget sedan?
 
Ja det kan ju vara sant, men nu ska han sätta en duschkabin där istället.....vem tar då ansvaret för att ta bort duschkabinen i så fall?

Men det var faktiskt en utmärkt tanke....tackar jag för :) det hade faktiskt inte jag tänkt på :)

Fler tips är välkommna.

MVH
 
Du får ta bort duschkabinen och vid avflyttning skall du återställa!

//Anders
 
Läser du på hyresgästföreningens hemsida skriver de att hyresgästen måste godkänna ombyggnader i lägenheten. Om sedan byte från badkar till duschkabin räknas som ombyggnad kan nog hyresgästföreningen svara på.
 
det var intressant.....så om nu det räknas som ombyggnad, och vi inte godkänner det, så kan han ju inte ta vårt badkar och sätta in dusch......

Har skrivit till hyresgästföreningen, och väntar på svar.

AnnaKanin.....du har möjligtvis inte en länk till den sidan? Hade blivit väldigt tacksam :)

MVH
 
BAdkar räknassom högre standard än dusch, tar han bort badkaret så innebär det en lägre standard, så skall hyran justeras ned. Huruvida han sedan har rätt att sänka standarden överhuvudtaget vågar jag inte svara på.
 
Aha....tackar :)

Så om han nu, har bestämt sig i vilket fall som helst att byta ut badkaret mot dusch så måste han sänka hyran med?
Ni vet inte med hur mycket han ska sänka då med ca?

Finns detta skriftligt på nätet nånstans som man kan printa ut?

Sedan en fråga till.....läste på nätet att hyresvärden INTE har rätt att bara dyka upp vid dörren och gå in i lägenheten utan att han först har medelat oss i god tid, sedan att han fått vår tillåtelse. (OM det inte är akut så att säga att tex en vattenledning spruckit eller liknande)
Han har heller inte rätt att gå in med huvudnyckel om vi inte öppnar, eller inte är hemma.

Frågan är då.....om han och en hantverkare skulle dyka upp i dörren, och jag inte har tid eller kanske är på väg ut...då måste jag väl jag ha rätt att stoppa honom från att gå in i lägenheten? enligt vad jag kunde se på hyresgästföreningens hemsida.

Jag är väldigt tacksam för att det finns så många människor som har svarat...jag bugar och tackar :)

AnnaKanin...tack för länken, ska gå dit och kolla nu.

MVH
 
Det där med hyresnivåer är komplicerat, det lär du ha mycket svårt att få ordning på utan hjälp av hyresgästföreningen.

Man kan iofs alltid anmäla hyran till hyresnämnden, och på så vis få den prövad. Sedan finns det ju en liten risk att man då kommer fram till att ni redan betalar mindre än bruksvärdeshyran, då kan värden höja hyran.

Det där med att gå in, i princip har du rätt i att han måste föranmäla, men jag tror att kan föranmäla i stil med att någon gång i nästa vecka komemr vi att gå in med hantverfkare för att ______ . Du kan alltså inte kräva en exakt tidpunkt.
 
Hej igen.

Pratade nyss med hyresgästföreningen.

Eftersom badkaret redan fanns när vi flyttade in kan han inte bara bestämma att badkaret skall bort !
Då måste han först ansöka till hyresnämnden om vilkorsförändring. vilket hyresgästföreningen inte trodde att han hade väldigt liten chans att få det igenom. Och där måste han även uppge varför han vill ta bort badkaret, dvs för att varmvattnet inte räcker till.

Och eftersom han vill ta bort badkaret för att varmvattnet inte räcker till är INGEN laglig anledning, utan han har enligt lagen skyldighet att se till att det finns varmvatten kontunerligt.

Och då får han antingen laga eller byta ut utrustningen helt. säger hyreslagen !

Och jag har min rätt att stoppa honom i dörren från att gå in och byta ut badkaret, ÄVEN om han meddelat oss i god tid, eftersom vi motsäger oss något kallad vilkorsändringen, som även finns i Hyreslagen.

Tänkte bara skriva detta ifall någon annan kommer i samma situation så vet dom vilka rättigheter som dom har :)

Jag tackar alla goda människor som svarat :)

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.