Hej!

Det här gäller en bostadsrätt som jag är intresserad av. Bostaden är belägen på markplan och är byggt 1981. Jag upptäckte att det var en hel del mögel på väggen i skåpet under diskhon. Det både kändes och luktade fuktigt/unket när man öppnade skåpet. Det är ju svårt att bedöma hur allvarligt angreppet är och vad det beror på, men tänkte att jag slänger upp några bilder här som någon kunnig och kanske med liknande erfarenheter kan ta en titt på :). Är även fundersam över avloppsröret som syns.
Även intresserad av hur ni skulle gå till väga. Är det någon mening med anlita en besiktningsman? De ser ju inte mer än jag gör men o andra sidan så har de en yrkeskunnighet och erfarenhet att luta sig mot vid bedömningen.
 
  • Rörledningar under skåp, mögelfläckar på vägg, städprodukter i förgrunden, slitage, oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rörledningar och ventiler med mögel på vägg i bakgrunden; underhållsbehov och fuktproblem synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorkran med märkning framför möglig vägg och brun kartong. Sliten och gammal miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasig trälist, kabelklämma, ledningar mot en fläckig, rostig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju rätt läskigt ut. Om vi antar att dte verkligen är mögel, så skulle jag tro att det är hög luftfuktighet av ngn anledening där. Kan ev. vara öppet nedåt mot en platta på mark som suger fukt?

Och om detta är en halvdåligt isolerad yttervägg, så har du en kall yta där fukt kan kondensera.

Svårt att avgöra vilken åtgärd som behövs. Rent personligen skulle jag inte våga köpa.

Lite Off topic. På bilden ser det ut som en del av kopplingen till avloppet saknas. Flexslangen ser ut att vara instucken i röret, men där sitter en kona och lös mutter på röret. Detta har knappast något med saken att göra, men kan ev. orsaka läckage.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan vara dåligt underhåll som orsakat detta. Känn om väggytan är torr och fast. Är den det så kan det räcka med rengöring och målning av ytan.
Avloppsröret tycks vara någon hemmarfixarlösning. Bör inte kräva så mycket för att få till en korrekt inst. där låsringen skruvas fast mot en korrekt rörde eller där slangen träs över en passande rördel.
 
Slarv-Pelle eller Lort-Olle som bor där? Det är även två oisolerade ledare som sticker ut från en dosa i väggen. Förmodligen gammal fukt som inte tvättats bort. Skulle inte vara speciellt orolig men undersök själv vid golv och avloppsröret.
 
Det är nog både Slarv-Pelle och Lort-Olle som bor där, baserat på hur resten av bostaden såg ut. Så dåligt underhåll kan det också vara absolut.
Ja, är ju inte 100 på att det är mögel heller men det kändes och såg ut som det för mina lekmanna-ögon. Det är en innervägg, på andra sidan finns ett sovrum. Det kan ju så klart vara gammal fukt och smuts som blivit kvar. Visade även bilderna till en besiktningsman som tyckte att det såg märkligt ut, inte riktigt som en typisk fuktskada.
Avloppsröret känns ju som en bagatell i sammanhanget. Det är en tråd som sticker ut och min bedömning är att det är en dragtråd för elluttaget och går förhoppningsvis till elcentralen.
Blir nog en till runda till bostaden, med en fuktmätare denna gång för att se om jag kan bli klokare. En trevlig bostad med bra läge som jag ser som ett möjligt framtida hem men skicket avskräcker... bifogar en till bild på något som jag i alla fall aldrig sett förut.
 
  • En planta växer under en vit PVC-rörinstallation i ett dammigt och mörkt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen stor sak att byta avloppsrören i skåpet och städa ordentligt. Det kan även vara den automatiska avluftaren som orsakar en del fuktig luft där nere. Gissar att det är vattenburna radiatorer i Lgh ?
 
Japp vattenburna radiatorer. Hade en till bild, med bättre överblick, lägger upp den också.
 
  • Under-sink storage area with cleaning products, waste bin, and visible plumbing. Some signs of moisture or mold.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.