Hej!

V har hittat en underbar liten stuga på en fantastisk tomt som säljs av en privatperson alltså inte via mäklare. Stugan är inte stor men fungerar som åretruntboende. Om det skulle bli aktuellt att köpa detta lilla hus vad bör man tänka på med tanke på att det inte går via mäklare. Besiktning är självklart men mer...

Jag är jättetacksam för alla tips!
 
Besikning är ju bra och se till att ta hjälp när det gäller att upprätta kontrakt det finns en del forumleringar som kan verka rätt oskylldiga men som kan ställa till det för en om det går snett. Se även till att pengarna deponeras hos bank och inte betalas direkt till säljare förens köpet är lagligt.
 
Var får man hjälp att upprätta kontrakt?
 
Snailman
Det kan väl mäklare hjälpa till med, vet dock inte vad de brukar ta när de bara fixar själva kontraktsskrivningen.
 
Hemmakatten
Banken brukar också kunna hjälpa till. Det finns standardköpekontrakt och köpebrev att köpa på bokhandeln. De kan vara bra att ha som underlag och hjälp.
 
Det du skall kontrollera eller få hjälp med är detaljer runt ägandet. Vem är lagfaren ägare, vilka pantbrev finns uttagna (så att det inte finns några skulder som "glöms" vid övertagandet). Finns det några servitut? Tomtkarta, ibland är en tomt inte alls så stor som man tror när man tittar på ett hus, ägaren kan ha "inkorporerat" mark som hör till en samfällighet eller annan granne.

Hur är det med vatten försörjning och avlopp (kanske gränsar till det som kontrolleras i samband med besiktningen).

Men just allt som handlar om vem som äger, vilken belåning finns det hör till det som en mäklare förväntas ha kontrollerat när en mäklare sköter en försäljning, så köper du privat så måste du göra en del sådan kontroller själv. Banken kan troligen hjälpa dig med belåningsbilden genom att ta ut ett gravatisonbevis (det bör man för övrigt ta ut en gång till på tillträdesdagen just innan man slutbetalar så att det inte tillkommit några lån). Även när man köper via mäklare så bör man själv åtminstonde begära att få se vad mäklaren har kontrollerat innan man skriver kontrakt. Skriver man kontrakt med någon som inte äger fastigeheten så är ju inte kontraktet så mycket värt. Jag kommer inte ihåg hur gravationsbeviset ser ut (var 9 år sedan jag köpte själv) men har för mig att där både framgår vem som äger och vilka panter som finns uttagna.

Framförallt om det finns dödsbo med i bilden, dvs ett dödsbo äger hela eller delar av fastigheten så bör man dra öronen åt sig. Finns gott om exempel på strul i de sammanhangen.
 
Tack för att du tog dig tid och skrev så utförligt.

Vänliga hälsningar Fru Skogsberg
 
Mina föräldrar sålde nyss en tomt/gård och dom använde sig av en advokat för att skriva kontraktet. Vet inte vilket som blir billigast. Men man kanske känner sin advokat bätttre än en mäklare som man förhoppningsvis bara använder en gång i livet?
 
jag sålde mitt hus förra veckan utan mäklare... jag anlitade bara en mäklare till att skriva kontraktet mm, för detta tog han 5000kr. vet att en del banker även hjälper till med detta. om säljaren inte vill anlita nån för att skriva papper så kan ju alltid du göra det själv, på din bekostnad.
lycka till
 
Ett tips kan vara att koll aom tomten har servitut och vem som är lagfaren ägare.
(Det har ju hänt att "fel" människa sålt ett hus som de inte hade rätt att sälja.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.