Hej!
Vi har köpt en tomt i Norrtäljetrakten.
Vi bor utomlands i Europa och min sambo sätter sig nu i de svenska byggregler och ’systemet’ och undrar om det finns firmor i Norrtäljetrakten som hyr ut maskineri för att förbereda tomten tex grävskopor.
Annars funderar han på att köpa en och sen sälja vidare. Jag har sagt att det säkert inte är så lätt som man tror att bara dyka upp och börja gräva själv men alla råd emottagens tacksamt.

Tomten är på ca 2,500m2 och rätt plant med en klippa (oval, 1.5m hög, längs ena sidan på tomten) som tar upp kanske 10-15% av ytan och som vi kommer att vilja bygga på/runt för att få höjd pga utsikten. Vi vet ännu inte vad kostnaderna för att fylla/plana tomten kommer att landa på så om någon har en riktlinje får ni gärna ge en uppskattning!
Tack
 
Vi fyllde upp halva tomten med 50 cm fyllnadsmassor plus ett skikt matjord. Firman debiterade löpande, omkring 1100 kr/timme då maskinen var igång. Inkl gubbe.
Lastbilen behövde omkring en timme för att hämta och lossa.
Så man räknar ut först hur många kubik man behöver (eller ton) och sedan hur många lass det blir och sedan kostnaderna.
Firman överdebiterade timmarna och den levererade "matjorden" är helt oduglig för gräsmatta. Labbresultaten visade tydligt detta. Firman reagerar inte på reklamation. Jag skulle helst driva dom till helvetes bortersta kammare men frugan är med fredlig än jag.
 
  • Gilla
Eringa
  • Laddar…
ni skall inte blanda grundläggning, alltså bygga på berg och fyllnadsmassor blandad, det kommer bli problem.
har man gott om tid så köp en grävmaskin men räkna med att det kommer ta tid och det kommer kosta mer än att köpa en maskin, det är ofta så att man köper en för liten och gamal maskin och då tar det väldigt lång tid och det kommer få sönder saker på maskinen som kostar mer än man tror att laga, mitt råd är att köpa en så stor och ny maskin som möjligt om man är nybörjare. Jag hade tittat på en maskin med en vikt på ca 15 ton, dom klarar det mesta och står relativt stabilt. Mindre maskiner funkar också men mitt råd är att inte gå under ca 8-10 ton beroende på märke och modell, köp med rototilt så kommer ni spara mycket tid

med det sagt så är det väl bara att köra hårt, värt att tänka på är att det är många moment som skall göras så planera noggrant innan så ni får med kablar, rör och slangar då det är ganska tråkigt att gräva upp för att man glömt att få med någon slang eller rör.
Jag hade också köpt en liten dumper som tar minst 3–4 ton eller en vettig hjullastare w så att ni kan flytta massor på tomten och en markvibrator på runt 500kg då den behövs vid väldigt många moment och är tråkig att åka och hyra hela tiden, har man en egen paddar man garanterat mer än om man behöver åk och hyra en varje gång, då är det lätt att man skippar det momentet
 
  • Gilla
Eringa
  • Laddar…
Angående att fylla/plana ut tomten ör det ju lite svårt att veta men skall ni fylla allt till samma nivå som bergklacken blir det ju många m3. En lastbil får väl med sig ca 10m3 och beroende på vad får massor ni skall använda så kan kostnaden bli nästan vad som helst, försök hitta någon som spränger och fyll med sprängsten, det är billigast och stabilast

en lastbilslass planerar man väl ut på ca 15 minuter om man är van så det får ganska fort om man har flyt i transporterna. Sedan ör det lite avhängt på hur mycket som skall ner i backen i form av rör osv så det är väldigt svårt att gissa på en kostnad. Får man fria händer att planera som man vill så skulle jag säga att man kan fylla en tomt och plana ut på ca en vecka, detta om man optimerar antalet lastbilar som kör samtidigt men skall det ner rör etc. samtidigt så tar det längre tid.
sedan kan det ju bli lite sprängning också och tar lite extra tid och skall det även göras markarbete för platta till huset så tar det kanske någon vecka så räkna med allt från en vecka till någon månad beroende på vad ni vill ha gjort
 
  • Gilla
Eringa
  • Laddar…
Nej, nej, nej. Tänk om och tänk rätt.
Även om det är himla kul att köra grävmaskin, alla skulle ha en, så ska ni anlita proffs för att göra åtminstone de förberedande arbetena.
Bara att ha koll på vad som ska beställas, när det ska levereras o.s.v. kräver att man vet vad man gör. Att man sedan vill kunna känna att dränering mm. blev bra är värt mycket. Sedan kan man räkna med att om man köper ett gammalt ”skrälle” får man reparera. De går dessutom sönder när det passar som sämst…
Det finns andra saker att lägga krut på när man bygger hus.
 
  • Gilla
Eringa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.