Har anlitat en byggare för en renovering. Tyvärr körde arbetet igång innan vi kom överens om detaljerna (en läxa till nästa gång..). Utöver arbetstid och material tar han 4,60 kr per kilometer (från när han kört från sin firma till mitt hus, när han kört efter material osv). Är 4,60 kr per kilometer (+moms) körd med dieselbil rimligt? Jag tycker det låter litet väl dyrt, men kanske det är jag som har fel. Första gången jag anställer någon. Kan jag kräva att han visar mig kvittot från när han tankade den veckan?
 
Redigerat:
D almodovar skrev:
Har anlitat en byggare för en renovering. Tyvärr körde arbetet igång innan vi kom överens om detaljerna (en läxa till nästa gång..). Utöver arbetstid och material tar han 4,60 kr per kilometer. Är 4,60 kr per kilometer körd med dieselbil rimligt? Jag tycker det låter litet väl dyrt, men kanske det är jag som har fel. Första gången jag anställer någon.
Det är få hantverkarbilar som har en milkostnad under 46 kr. Vad har du för milkostnad på din egen bil @almodovar?
 
Ja, är det 46:- milen plus andra fasta kostnader för bilen (ex servicebil á 300:- per dag) så är det väl dyrt. Men 46:- milen är en fullt rimlig kostnad för en bil! Sök efter bilkostnader på konsumentverket som jag tror har en sån kalkylator så ser du att det är fullt rimligt.

Idag kan du nog räkna minst 20:- milen för dieseln, sen minst lika mycket till i värdeminskning och service/underhåll.
 
F fribygg skrev:
Det är få hantverkarbilar som har en milkostnad under 46 kr. Vad har du för milkostnad på din egen bil @almodovar?
Skönt att höra.

Nä jag har ingen koll, därför frågar jag här. Men om det låter rimligt är det frid och fröjd. Jag undviker gärna käbbel med byggarn.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, är det 46:- milen plus andra fasta kostnader för bilen (ex servicebil á 300:- per dag) så är det väl dyrt. Men 46:- milen är en fullt rimlig kostnad för en bil! Sök efter bilkostnader på konsumentverket som jag tror har en sån kalkylator så ser du att det är fullt rimligt.

Idag kan du nog räkna minst 20:- milen för dieseln, sen minst lika mycket till i värdeminskning och service/underhåll.
Det är 46 milen + moms, men inga andra fasta kostnader, så då borde det vara ok som jag förstår ditt svar.

Ska kolla kalkylatorn, tack.
 
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
D almodovar skrev:
Skönt att höra.

Nä jag har ingen koll, därför frågar jag här. Men om det låter rimligt är det frid och fröjd. Jag undviker gärna käbbel med byggarn.
Du gör helt rätt! Fråga runt och skaffa information innan du bråkar. Många gör tvärt om och då är det mycket svårare att backa när man råkar göra misstag :)

För info, man hamnar lätt över 50-lappen per mil för en ganska normal jobbarbil. priserna har ju tyvärr stuckit iväg rejält de senaste åren.

https://msverige.se/allt-om-bilen/vad-kostar-det-att-ha-bil/kalkyl/bilkalkyl/
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
D almodovar skrev:
Skönt att höra.

Nä jag har ingen koll, därför frågar jag här. Men om det låter rimligt är det frid och fröjd. Jag undviker gärna käbbel med byggarn.
Som sagt är det den enda kostnaden för bilen så är det rimligt.

Jag rekommenderar som alltid fastpris enligt principen vad betalar jag och vad får jag?
Inga andra parametrar ska beaktas. Då blir det minst huvudvärk.
 
Det är ju ganska vanligt med leasade bilar idag, det ska utrustas en massa i skåpet därtill. Tiden då hantverkare köpte en bil, inredde enkelt och behöll samma bil i 15 år är förbi.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Som sagt är det den enda kostnaden för bilen så är det rimligt.

Jag rekommenderar som alltid fastpris enligt principen vad betalar jag och vad får jag?
Inga andra parametrar ska beaktas. Då blir det minst huvudvärk.
Det är den enda kostnaden relaterat till bil men som sagt är det 46kr milen+moms (så momsen kommer på därtill, den är inte inkluderad i det priset).

Tack för tipset, ska tänka på det i framtiden.
 
Fairlane
Låter som att du fått ett bra pris. Man glömmer lätt alla andra kostnader för bilen utöver bränslet och de är mycket större. Det är nog inte ovanligt att många fakturerar det dubbla.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som att du fått ett bra pris. Man glömmer lätt alla andra kostnader för bilen utöver bränslet och de är mycket större. Det är nog inte ovanligt att många fakturerar det dubbla.
Minns med förskräckelse när man skulle samåka i föreningslivet en gång i tiden när man skulle dela soppapengen. Jag föreslog att föraren tankar fullt före, sen betalar vi åkande för att fylla upp tanken efteråt så föraren åtminstone får något för besväret... Ett jäkla liv på de som aldrig körde att det var orättvist. Föreslog då att alla delar på soppan, så får de som aldrig kör ordna bil efter förmåga (låna, hyra, vadsomhelst). Blev lite andra tongångar sen när de insåg att det ÄR ganska dyrt med fasta kostnader, tvätta bilen efteråt, stå där med repor och skador i efterhand som "ingen" visste hur det hade gått till.

Tänk om alla hade tänkt till som TS i förväg istället :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Minns med förskräckelse när man skulle samåka i föreningslivet en gång i tiden när man skulle dela soppapengen. Jag föreslog att föraren tankar fullt före, sen betalar vi åkande för att fylla upp tanken efteråt så föraren åtminstone får något för besväret... Ett jäkla liv på de som aldrig körde att det var orättvist. Föreslog då att alla delar på soppan, så får de som aldrig kör ordna bil efter förmåga (låna, hyra, vadsomhelst). Blev lite andra tongångar sen när de insåg att det ÄR ganska dyrt med fasta kostnader, tvätta bilen efteråt, stå där med repor och skador i efterhand som "ingen" visste hur det hade gått till.

Tänk om alla hade tänkt till som TS i förväg istället :)
tyvärr alldeles för många i detta land som inte kan förstå att det kostar mer än bara bränslet.. värdeminskningen är ju den största biten
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D almodovar skrev:
Det är den enda kostnaden relaterat till bil men som sagt är det 46kr milen+moms (så momsen kommer på därtill, den är inte inkluderad i det priset).

Tack för tipset, ska tänka på det i framtiden.
Det är nog ok då. Det förekommer att det är framkörningsavgift typ 700 kr och sen mil på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.