Det är inte så att din nuvarande pump värmer upp hallutrymmet och sedan drar ner på effekten? Har du testat sätta den på maxtemperatur?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H Hullefar skrev:
Ok, 70-talshus på 180 m2, 1 1/2-plan. Vanligt hus men med öppnad planlösning.

Vi har idag en LLVP som är lite äldre och dessutom är den, vad jag tror, dåligt placerad. Jag upplever att den inte alls klarar att hålla någon vettig värme i huset. Pumpen i sig fungerar, det känns varmt vid utblåset.

Nu förväntar jag mig inte att den ska orka värma hela huset mitt i vintern. Men det känns som att även nu på hösten (Skåne) så gör den knappt något.

Min fråga är egentligen, om jag köper en ny LLVP med hög effekt, t.ex. Mitsubishi Sumo, och placerar den bättre, SKA den kunna hålla hyfsad värme i huset av sig självt eller förväntar jag mig för mycket?

Jag är medveten om att stängda rum inte värms...
Det som jag märkt med vedeldning skall nämnas är att den värmer bra de närmaste rummen sedan nada....

Jag kunde ha +33 i vardagsrummet medans övervåningen +12.
Alla fysikens lagar säger att värmen ska gå uppåt men gällde inte hemma hos oss.

Luftvärmepump är säkert bra om man har flera enheter i bruk eller jädrans bra värmeväxlande ventilation till alla vrår och kanter alternativt ett enda rum med helt öppen planlösning! Annars är det bara samma falska tro på energibesparing som vedeldad bakugn, tulikivi etc mysigt men ingen uppvärmning till hela huset.

Nu med Bergvärme och vattenburen värme har jag +22 i samtliga rum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur bra det fungerar beror ju på hur bra luften strömmar och det hänger också på hur ventilationen fungerar. Jag har en extra fläkt som roterar luften mellan våningarna när temperaturskillnaden blir för stor. Då denna låter lite så får den dock bara köra på nätterna....
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Säker den fungerar som den ska? Att det inte läckt ut medium?
Körde på lvp här i norrbotten förut och hade 23 grader där pumpen är och på andra sidan huset 21,5-22 grader. 19 grader uppe. Utan några element på. 70 tals hus med 120mm i väggarna.
Fujitsu kmcb12, en äldre pump som inte är i närheten utav de värsta.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
EddieHansson
H Hullefar skrev:
Ok, 70-talshus på 180 m2, 1 1/2-plan. Vanligt hus men med öppnad planlösning.

Vi har idag en LLVP som är lite äldre och dessutom är den, vad jag tror, dåligt placerad. Jag upplever att den inte alls klarar att hålla någon vettig värme i huset. Pumpen i sig fungerar, det känns varmt vid utblåset.

Nu förväntar jag mig inte att den ska orka värma hela huset mitt i vintern. Men det känns som att även nu på hösten (Skåne) så gör den knappt något.

Min fråga är egentligen, om jag köper en ny LLVP med hög effekt, t.ex. Mitsubishi Sumo, och placerar den bättre, SKA den kunna hålla hyfsad värme i huset av sig självt eller förväntar jag mig för mycket?

Jag är medveten om att stängda rum inte värms...
Hur väl rengjord är den?
* filter
* värmepacket (plåtlamellerna bakom filtren)
* trumfläkten (även hålrummet inuti)

Min upplevelse är att fläktens effekt blir betydligt sämre om inte alla tre är rengjorda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
N Niklaspe skrev:
Säker den fungerar som den ska? Att det inte läckt ut medium?
Körde på lvp här i norrbotten förut och hade 23 grader där pumpen är och på andra sidan huset 21,5-22 grader. 19 grader uppe. Utan några element på. 70 tals hus med 120mm i väggarna.
Fujitsu kmcb12, en äldre pump som inte är i närheten utav de värsta.
Kanske så att alla hus olika bra till det här.
Du kanske har mekanisk ventilation modell sådan som tar hand om värme och sprider i alla rum?

Var själv tvungen och ha el-element igång på övervåningen och golvvärme i badrummet som lite sidan av huset.
Med resultaten höga elräkningar.

Tycker bergvärme eller luftvatten mer vettig lösning då får man värmen till alla rum genom vattenburen golvvärme eller radiatorer. Plus man får även varmvatten billigare.

Trots att jag skaffat elbil och eldar kanske (myseldning) 4-5 ggr/år. Dåligt elavtal. Ändå billigare elräkningar än för 4år sedan....
 
Titta på uteenheten när temperaturen är väldigt nära 0 grader och några minus i hur väl det isar på evaporatorn (kylfränsarna) - är det breda band/linjer utan frost/isning och märkbart stora ytor som inte har frost efter en god tid skörning så är det tecken på ganska mycket köldmediebrist.

Ju mer det saknas - ju mer klumpmässig och mer koncentrerad isbildning på mindre yta/längder blir det för att det på mindre rörsträcka blir mycket kallare och tex. avfrostningscyklerna kan arbeta fel för att sensorerna inte känner det och maskinen går ineffektivt.

Normal drift skall det knappt synas att det finns rörlängder utan frost på evaporatorn - på sin höjd enstaka dm i anslutning till utloppet som är utan frost eller bara tunn lager frost medans resten är tjockare och relativt jämntjockt.

Obs. maskiner som kör underhållsvärme (~10 grader C) kan ha partiell isning utan att det är någon fel på dem - vill man kontrollera det så får man höja temperaturen ställd till över 20 grader C inomhus så att det blir långa gångtider med hög effektnivå och därefter se om isbildningen täcker jämt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske så att alla hus olika bra till det här.
Du kanske har mekanisk ventilation modell sådan som tar hand om värme och sprider i alla rum?

Var själv tvungen och ha el-element igång på övervåningen och golvvärme i badrummet som lite sidan av huset.
Med resultaten höga elräkningar.

Tycker bergvärme eller luftvatten mer vettig lösning då får man värmen till alla rum genom vattenburen golvvärme eller radiatorer. Plus man får även varmvatten billigare.

Trots att jag skaffat elbil och eldar kanske (myseldning) 4-5 ggr/år. Dåligt elavtal. Ändå billigare elräkningar än för 4år sedan....
Nejdå, självdrag budget hus. Men man får räkna med att köra på högsta fläktläge och rikta ned vingarna snett nedåt för bästa spridning, eller pröva sig fram.
27000kwh på elpanna(direktverkande)inkl ström
18-19000kwh med lvp inkl ström
10500kwd med bergvärme nu inkl ström
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur väl rengjord är den?
* filter
* värmepacket (plåtlamellerna bakom filtren)
* trumfläkten (även hålrummet inuti)

Min upplevelse är att fläktens effekt blir betydligt sämre om inte alla tre är rengjorda.
Tack för alla svar!

EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur väl rengjord är den?
* filter
* värmepacket (plåtlamellerna bakom filtren)
* trumfläkten (även hålrummet inuti)

Min upplevelse är att fläktens effekt blir betydligt sämre om inte alla tre är rengjorda.
Tack för alla svar!

Den befintliga pumpen är en Mitsubishi Electric MSZ-GE35VA.

Jag dammsuger den och blåser lite med en tryckluftsburk. Men jag har funderat på hur jag ska kunna öppna upp den helt. Visst ska man kunna tvätta ur lamellerna med typ vatten och diskmedel?

Jag ska kolla upp utedelen också!
 
H Hullefar skrev:
Tack för alla svar!


Tack för alla svar!

Den befintliga pumpen är en Mitsubishi Electric MSZ-GE35VA.

Jag dammsuger den och blåser lite med en tryckluftsburk. Men jag har funderat på hur jag ska kunna öppna upp den helt. Visst ska man kunna tvätta ur lamellerna med typ vatten och diskmedel?

Jag ska kolla upp utedelen också!
Gjorde rent min Mitsubishi Heavy duo nu till helgen. Gick lös med tryckluft via kompressor och jäklar va damm som försvann.

Rengöringen skall man däremot göra med en för ändamålet avsett rengöringsmedel.
Jula säljer en, Bauhaus en annan. 150-200kr flaskan. Följ instruktionerna så blir det riktigt rent.


https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...epumpar-tillbehor/varmepumpsrengoring-629360/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att sumo/Hero har braskaminfunktion, vilket betyder att den känner av när du eldar/temeraturen stiger så startar den bara fläkten och cirkulerar den varma luften utan att kompressorn behöver jobba.
Ljudnivån är inte särskilt hög. Har du tv/radio igång på normal/låg volym så hör du den inte

Jag hade satt den i v-rum
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
vi har ganska lika upplägg. 1,5 våning, 160m2. Vår 10år gamla Mitsubishi sitter dock ovanför ytterdörren som är placerad på samma ställe som din dörr. Min upplevelse när vi flyttade in var att den bara värmde hallen och inget annat. Vi använde våra direktverkande element i vissa rum. Vi installerade en kamin, mest för mys men även för värme kalla dagar. Upplevelsen med en var att det blev 90c i vardagsrummet och kallt fö.
Revolutionen kom när vi köpte en airmove 2.0 som vi satt i genom golvet och nu tvingar luft förbi kaminen och llvp på väg upp genom trappen till övervåningen. Resultatet är att vi körde hela förra vintern utan stöd från element, för utom golvvärmen på nedervåningen.
Värt att titta på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Tack för alla svar!


Tack för alla svar!

Den befintliga pumpen är en Mitsubishi Electric MSZ-GE35VA.

Jag dammsuger den och blåser lite med en tryckluftsburk. Men jag har funderat på hur jag ska kunna öppna upp den helt. Visst ska man kunna tvätta ur lamellerna med typ vatten och diskmedel?

Jag ska kolla upp utedelen också!
1 gång om året skruva av skalet så lamellerna blir fria, spraya en rengörings spray (bryt strömmen med huvudbrytare) finns hos de flesta som säljer lvp.
 
K kurlakarl skrev:
Installerade en Panasonic flagship 25 förra året. Såg nu att det är jäkligt bra pris på den nu. Lägger in en länk nedan. Den överträffade alla mina förväntningar. Värmer hela huset hela vintern och drar typ ingen el alls. Om jag sätter den på 23 i vardagsrummet där den är monterad så blir rummet längst bort i huset ungefär 20 grader. Bor på Hallandskusten i enplans 130kvm från 1999.

[länk]
K kurlakarl skrev:
Installerade en Panasonic flagship 25 förra året. Såg nu att det är jäkligt bra pris på den nu. Lägger in en länk nedan. Den överträffade alla mina förväntningar. Värmer hela huset hela vintern och drar typ ingen el alls. Om jag sätter den på 23 i vardagsrummet där den är monterad så blir rummet längst bort i huset ungefär 20 grader. Bor på Hallandskusten i enplans 130kvm från 1999.

[länk]
Till kurlakarl; vad ligger din elförbrukning på dessa dagar när det är 5-10 grader ute? KWh/dygn vid 23?
 
Lite
P Pob73 skrev:
Till kurlakarl; vad ligger din elförbrukning på dessa dagar när det är 5-10 grader ute? KWh/dygn vid 23?
Lite svårberäknat i efterhand då jag inte för sådan noggrann statistik utan bara ser vad tibber ger för info. Men 25-35kwh/dygn låg totalförbrukningen på sådana dagar i vintras. Vid minus 5 låg totalförbrukningen på runt 40kwh/dygn. Då är det värme från en frånluftsvärmepump också med avstängd eltillsats som värmer badrumsgolven. Skulle höfta att LLVP står för runt 10-25 av dessa kwh, vilket borde stämma då den i realtid i vintras när jag kollade förbrukningen på den drar mellan 0,4-1,2kw. Aldrig över 1,2kw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.