Storsockret
Tömde växthuset och körde en vända skräp

Ett växthus med trädgolv, växtbord och olika krukväxter i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog in stolar och parasoll från altanen, vred på bordet och gjorde en templösning för att få upp pizzaugnen på lite högre höjd

Trädäck med grill, möbler, husvägg, fönster, blommande buske, dekorerade hängande bollar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som jag säger varje år, nästa år blir det ny altan.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Och som jag säger varje år, nästa år blir det ny altan.
Det är bra det, traditioner är till för att hållas!
 
  • Gilla
  • Haha
GladanS och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tjuvtittat lite på majsen, men den är nog inte riktigt mogen än.
Vår majs har inte ens börjat blomma än, men å andra sidan har jag inte planterat den heller. Förmodligen fåglar som flyttat popcorn som grannen planterade. Ståtliga plantor iallafall. Funderar på om man borde försöka föra över dem till kruka och ha dem inne i höst?
 
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Utemöblerna släpade min partner in förra veckan (lo and behold) när jag var på rymmen till sydligare nejder, men idag var det, faktiskt, ljuvligt väder i min lilla Stockholmsförort och möjligheten gavs att plocka in växter (pelargoner, hortensia och gerbera) för vinterförvaring i källaren, rensa "skröfs" ur växthuset (bilen fylld till återvinningscentralen öppnar imorgon) och kratta. Kratta eklöv. Enkelt när det är torrt, supertrist när det regnat. Men jag, vi, älskar ekarna på tomten och "gillar läget" även om vi muttrar.
Gräsmattan hade kanske gillat ännu en klippning men nu är klipparen vinterställd och snöslungan framdragen (nära till hands) så det får bero.
Tog hem den sista stora skörden också.
En mogen smultron med blad och omoget bär på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en mogen och en omogen smultron tillsammans med några blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smultronet såklart ett skämt - har inte orkat odla något på riktigt i år, så att det kommer tacksamma bär är plus.
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Planterade röd fläder i våras, har klarat sig fram till igår. Då hade rådjuren gått loss på dem. Åkte till blomsterhandeln på lunchen och köpte nät. Slängde ihop en provisorisk (kommer säkerligen bli permanent😅) lösning på lunchen. Eftersom dessa rådjur är knäppa passade jag även på att skydda nysatta björnbäret
Trädgårdsbild: nysatt planta, skyddsnät, trästaket, märkskylt, solbelyst, jord, gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nätstängsel, komposthög, fallna löv, grönska, soligt väder, bostad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Plockat lite äpplen

Två blå lådor fyllda med färgglada äpplen på ett gräsunderlag i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
En skogsglänta med ett parti av barrträd, mossa och stenar på marken, möjligen efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu efter 4 månader är de 16e kubiken borta!
En röd yxa inkilad i staplad ved; björk med tydliga årsskikt synliga. Textur och färgvariation ger ett rustikt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa vedträn är som klippt och skurna att ligga på ett visst ställe!
Vedskjul fyllt med staplade vedträn, röd takplåt, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ca 11 kbm välstaplad ved.
Röda och blå hinkar fulla med äpplen på en gräsmatta, nära ett rött skjul. Nedfallna äpplen syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnen behövde komma ut. Samla 6 hinkar päron sen kan ni gå in. 10 minuter senare låg jackorna på golvet där inne igen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Dags att rusta för vintern. Tomatskåpet har fått luckor.

Ett vedskjul med plankkonstruktion, svarta gångjärn, framför en röd stuga, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Har tagit upp dahlior för vinterförvaring.
I år tänkte jag att jag skulle vara så där ordentlig och borsta av och packa knölarna i kartonger.
En pappkartong fylld med jord, rötter och sådant som ser ut som knölar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen kartong med jord och knölar, som verkar vara dahliaknölar, på risig mark täckt av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag orkade bara vara lite ordentlig så det blev bara en kartong, resten blev som vanligt i nån korg eller kasse och en får vara kvar i sin korg över vintern. Går det så går det.
Trädgårdsavfall, döda växter, papperskassar med jord och rötter, grusstig, klippt gräs, röd blomma, gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Tagit höst och tömt växthuset så värmen kunde slås av (kommer ju inte vara minus på elen för evigt) grävt upp Dhaliaknölar och ställt in i källaren samt kanske grillat för sista gången i år.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Plockat ner de sista vindruvorna, för frosten har nu tagit alla bladen.
Buntar av mogna druvor i olika nyanser på ett rött bord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Förberett för vintern här.
Krattat lite.
Tagit in utemöblerna.
Talgoxen knackade på som vanligt vid den här tiden, dags att sätta ut fågelmataren tyckte den! Nej de äter inte mitt kitt utan pickar på väggen/fodret.
Grävt bort det hönsen krafsat upp mot sitt hus, ca 2 dm djup. Våra nya hedemorahöns är duktiga på att krafsa (och lägger fortfarande många ägg)
Spade instucken i jord vid röd stuga, trädörr, fönster, löv, gammalt trä. Jorden är nyligen grävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Jag har tömt de sista krukorna, räffsat löv och allmänt höststädat. Fast egentligen var det igår.
Planen för idag är att sätta vitlöken.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Igår satte vi vår vitlök, 4 rader med 9 klyftor i varje. Kört ett par kärror jord ftån Den Stora Högen till diket vi lagt avloppsrören i. Hustrun lade om stenarna i muren och satte pärlhyacinterna vi fick i våras.

Nästa år ska vi vara tidigare med majsen och hålla igång sallad, annars har odlingarna gått riktigt bra i år.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Dekorerade tydligen hela tomten vit under natten , önskar idéer hur jag får den grön igen 😜😂
 
  • Snötäckt trädgård med staket, lekstuga och gungställning i skymningen. Träd och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jiji och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.