Hejsan
Jag skulle verkligen behöva ett akut råd. Det är så att jag har råkat borra hål i ett elementrör inuti en putsad vägg. Det stod en fontän av mysigt svart vatten ut från detta hål, men nu har jag situationen under hyfsad kontroll. Vattencirkulationen (och därmed värmen) är avstängd, putsen bortkrafsad och röret frilagt runt skadan. Jag tejpade eltejp runt själva hålet men vad ska jag göra nu? Hålet sitter mitt på själva röret och borren har även gått igenom baksidan på röret så det är egentligen två hål som uppstått.

Frågan är om jag måste byta ut hela eller en del av röret eller om det finns något sätt man kan laga ett elementrör.

Tacksam för alla eventuella tips!

/Maria
 
Hej
ta en bit cykelslang och vira runt röret och sätt en slangklämma över hålen och ring röris ..............
 
Det går i princip att laga röret genom att såga av det och sedan sätta en koppling över skarven. Men i ditt fall är det inte så bra, eftersom då skarven kommer inne i väggen.
Det är också möjligt att det går att löda igen hålen. Du får höra med nån rörfirma. Det blir ju svårt att komma till, eftersom hålen är inne i väggen.
 
när jag spika i ett rör så lödde jag igen det, men det var ju bara ett litet hål på ena sidan då (men det var ett kallvatten rör = betydligt högre tryck än i radiatorsystemet)

lagningen är ju lite beroende på hur mycke plats som finns & hur stor borr du borra med m.m.
Kanske du skulle löda dit en ny rörbit där skadan är, eller liknande lösning.

att skarva radiator rör är inte lika "farligt" som färskvatten, då det är begränsad vatenmängd & lågt tryck
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.